۵ دانشگاه‌ پیشرو در طرح استادمحوری معرفی شدند

تهران-ایرنا- رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: تاکنون دانشگاه تهران با ۱۵۷ نفر، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴ نفر، دانشگاه شیراز با ۳۹ نفر، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ نفر و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامه ها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) را به خود اختصاص دادند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، سید احمد فاضل‌زاده روز سه شنبه افزود: در حال حاضر ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده ها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کرده اند که از این میان تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷ نفر، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴ نفر، دانشگاه شیراز با ۳۹ نفر، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ نفر و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامه ها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) در این طرح را داشته اند. به طور کلی، تاکنون درخواست های ثبت پارسا توسط ۴۱۳ عضو هیات علمی برای ۵۶۰ نیاز در سامانه بوده است.

وی یادآور شد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، برنامه‌ تحول علم و آموزش عالی و بر اساس برنامه های راهبردی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسایل جامعه و به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دوره های دکتری، شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان دوره‌های دکتری به روش استاد محور تدوین و به مورد اجرا در می‌آید.

۵ دانشگاه‌ پیشرو در طرح استادمحوری معرفی شدند

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: در شیوه پذیرش استاد محور، داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب کرده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند.

فاضل‌زاده خاطرنشان کرد: به همین منظور، تمام اعضای هیات علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند. این شیوه نامه در اجرای اقدام سوم از راهبرد اول مربوط به عامل دوم از چالش دوم برنامه تحول علم و آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم و بر اساس مصوبه‌ جلسه ۹۵۵ مورخ ۲ مردادماه ۱۴۰۱ شورای گسترش آموزش عالی تدوین شده است.

وی تصریح کرد: طبق آیین نامه پذیرش استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مبتنی بر رفع نیاز در اجرای سیاست های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان، نخستین گام فرآیند اجرایی، انتخاب موضوع پایان نامه یا رساله (پارسا) پیشنهادی از میان موضوعات ثبت شده در سامانه نظام ایده ها و نیازها و تایید شورای پژوهش و فناوری دانشگاه می باشد. با توجه به اینکه هدف از این آیین نامه حل مسائل کشور می باشد، لازم است موضوع انتخاب شده توسط دبیرخانه نظام ایده ها و نیازها به عنوان مساله حل نشده تایید و ظرفیت تعریف پارسا استادمحور برای آن مساله اعلام شود.

۵ دانشگاه‌ پیشرو در طرح استادمحوری معرفی شدند

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام افزود: استاد محوری یک طرح نوین برای کاربردی نمودن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است. با توجه به رسالت نظام ایده ها و نیازها در جهت سوق دادن پارساها به سوی نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده طرحی را برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه از سامانه نظام ایده ها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر اقدام به انجام آن می کند.

فاضل‌زاده همچنین گفت: در واقع در طرح استاد محوری، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در صورتی که طرح و ایده هایی داشته باشند که نیازها و مشکلات جامعه را رفع نماید، می توانند درخواست ثبت پارسا در راستای نیاز مربوطه را در سامانه ثبت نمایند. در صورتی که نیاز مربوطه در سامانه وجود نداشته باشد، امکان تعریف نیاز با شرط های ذکر شده در شیوه نامه اجرایی وجود دارد.

۵ دانشگاه‌ پیشرو در طرح استادمحوری معرفی شدند

وی اظهار داشت: طرح استادمحوری متعلق به دانشگاه خاصی نبوده و همه دانشگاه های کشور از این طرح استفاده می کنند. سهمیه طرح استادمحوری به صورت سهمیه مازاد درنظر گرفته شده است. این طرح به دو صورت بدون آزمون برای دانشجویان استعداد درخشان و با پذیرش از طریق آزمون تعریف شده است. این طرح از آنجا که توسط متخصصین و پژوهشگران کشور انجام می شود؛ قطعا" تاثیر بسزایی در رفع نیازها و رشد جامعه و خودکفایی کشور دارد.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی جهت تعریف پارساهای کاربردی، در آیین نامه های ارتقا، پایه های تشویقی و پژوهانه امتیازهای ویژه در نظر گرفته شده است. خوشبختانه، دستورالعمل نحوه اعطای پایه های تشویقی اعضای هیات علمی که ۶۰ پایه تشویقی را شامل می شود در سال ۱۴۰۱ به تصویب هیات دولت رسیده است.

فاضل زاده یادآور شد: بر اساس بند یک ماده ۵ این دستور العمل، به راهنمایی چهار سهم کامل رساله دکتری تخصصی (دفاع شده) و یا هشت سهم کامل پایان نامه نیاز محور کارشناسی ارشد (دفاع شده) بر اساس نیازهای مندرج در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) و با تایید معاونت پژوهشی و فناوری موسسه یک پایه (حداکثر سه پایه تشویقی) تعلق می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha