۱۲ درصد گوشت قرمز کشور در استان خراسان رضوی تولید می‌شود

مشهد - ایرنا - رییس اتحادیه دامداران خراسان رضوی گفت: هم اکنون ۱۲ درصد گوشت قرمز کشور در استان خراسان رضوی و  ۷۵ درصد پروتئین این استان نیز توسط دامداران سبک تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید مهدوی روز پنجشنبه در پانزدهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی (دوره ششم) افزود: هم اکنون یکی از مشکلات عمده در حوزه دام استان ناشی از عدم هویت‌بخشی دامداران است که در این راستا طرح فنی و حقوقی هویت‌بخشی به دام سبک در اتحادیه دامداران خراسان رضوی آماده شده است

وی ادامه داد: هم اکنون ۷۵۶ هزار راس پروانه صنعتی و ۵۵۶ هزار راس پروانه دام کوچک روستایی در استان هویت بخشی شده اند و پنج میلیون و ۹۶۴ هزار راس دام فاقد پروانه هویت بخشی هستند.

رییس اتحادیه دامداران خراسان رضوی با بیان این که دامداران ستون‌های اقتصاد مقاومتی در استان هستند گفت: یکی از مشکلات عمده ما در استان نداشتن سامانه جامعی برای مشخص کردن تعداد دقیق دام در استان است.

مهدوی اضافه کرد: طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی در ۲ سال گذشته، هشت میلیون و ۲۸۰ هزار دام سبک شامل یک میلیون بز، هفت میلیون و ۲۸۰ هزار راس گوسفند و نیز ۴۱۵ هزار راس دام سنگین در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: به ازای هر راس گوسفند ۷۴ شغل در چرخش بوده و گردش مالی حوزه دام زمانی که شاهد افزایش قیمت نهاده‌ها نبودیم، ۳۷۰ هزار میلیارد تومان است.

رییس اتحادیه دامداران خراسان رضوی اظهار داشت: هم اکنون هزینه های تغذیه، دارو و درمان، انرژی، کارگری، حمل و نقل و سایر موارد در بخش دام سبک روزانه به طور میانگین حدود ۲۰۰ هزار ریال و برای هشت میلیون راس دام سبک سالانه ۵۸۴ هزار میلیارد ریال هزینه در بر دارد.

مهدوی افزود: هم اکنون هزینه‌های تغذیه، دارو و درمان، انرژی، کارگری، حمل و نقل و غیره در بخش دام سنگین روزانه حدود ۲ میلیون ریال است که برای ۴۰۰ هرار راس دام در یک سال ۲۹۲ هزار میلیارد ریال هزینه در بر دارد.

وی ادامه داد: کاهش نزولات آسمانی، وابستگی دام سبک به واردات نهاده، افزایش هزینه‌های تولید بخش عمده مشکلات ایجاد شده در حوزه دام در استان است که سبب کاهش توان نگهداری دام توسط دامدار و نیز کشتار دام مولد شده است.

این مسوول بیان کرد: همچنین عمده مشکل دام سبک در استان خراسان رضوی از سال ۹۹ با روند افزایش قیمت نهاده‌ها شروع شد که شیب افزایش قیمت دام متناسب با افزایش قیمت نهاده‌ها نبود.

وی افزود: قبل از این افزایش قیمت نهاده‌های دامی شیب معمولی خود را طی می‌کرده و با شیب افزایش قیمت دام زنده تناسب داشته، اما در سال ۱۴۰۰ افزایش زیادی اتفاق افتاد و باعث ناترازی شدیدی و اجبار دامدار در فروش دام مولد شد.

مهدوی با بیان این که در سال ۹۷ و ۹۸ که درصد افزایش قیمت دام زنده نسبت به افزایش قیمت نهاده‌ها بیشتر بود، اوج سوددهی دام سبک را داشتیم، اما از سال ۹۸ ناترازی شدیدی ایجاد شد ادامه داد: هم اینک به دلیل افزایش قیمت دام زنده در حال بازگشت به سال ۹۹ و ۹۸ هستیم.

وی با بیان این که شاید بیش از ۵۰ درصد دام مولد استان خراسان رضوی از بین رفته و این زنگ خطری برای تامین پروتئین در آینده است، عنوان کرد: درصد کشتار دام میش در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۹۹ ، با رشد ۱۰ و نیم برابری از ۲ درصد به ۲۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، ارایه گزارش کمیسیون ایثارگران، بررسی مسایل و مشکلات اتحادیه دامداران، تشریح مسایل مرتبط با انتخابات و مسایل سیاسی استان، برگزاری انتخابات منشی هیات رییسه، دستور کار پانزدهمین اجلاس رسمی شورای اسلامی استان خراسان رضوی (دوره ششم) بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha