امیرعبداللهیان: نه سفیر به سوئد می‌فرستیم و نه سفیر جدیدشان را می‌پذیریم

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه گفت: به دستور رئیس جمهور، سفیر جدید سوئد تا زمانی که دولت این کشور اقدام جدی برای مقابله با هتاکی مستمر به مقدسات اسلامی انجام ندهد، اجازه بازگشت به ایران را نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان شامگاه جمعه در گفت‌وگوی خبری تلویزیونی در خصوص اهانت به قرآن کریم در سوئد برای دومین مرتبه، اظهار داشت: امروز بعدازظهر جلسه فوق‌العاده سیاسی میان معاونان وزارت خارجه برای بررسی واکنش مناسب به موضوع هتک حرمت به قران کریم در سوئد را داشتیم.

وی گفت: هموطنان بدانند که سفیر سوئد مأموریتش در تهران پایان یافته و به دستور آقای رئیسی رئیس جمهور تا زمانی که دولت این کشور با اقدامی که انجام شده برخوردی جدی نکند، سفیر جدید سوئد را نخواهیم پذیرفت و سفیر جدید ایران هم به این کشور اعزام نخواهد شد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه این تصمیم به دولت سوئد اعلام شده است، گفت: برخی کشورهای اسلامی واکنش های خوبی را داشتند و ما هم در تماس مستمر با کشورهای اسلامی و به دنبال یک رویکرد واحد و منسجم برای مقابله با این حرکت و حفظ حرمت قرآن صورت هستیم.

وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: امروز وزیر خارجه سوئد تماس گرفت و ضمن محکومیت این اقدام خواست که موضع این کشور را به اطلاع رئیس جمهور برسانم. من به او گفتم که شما نمی‌توانید افکار عمومی دو میلیارد مسلمان را نادیده بگیرید و تاکید کردم که بیانیه وزارت خارجه سوئد کافی نیست و باید فرد متخلف دستگیر و محاکمه شود.

امیر عبداللهیان یادآور شد: با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برای اتخاذ یک رویه واحد و نیز با وزیر خارجه عربستان گفت‌وگو خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، پلیس سوئد چهارشنبه هفته گذشته (۲۸ تیر) در اقدامی تحریک آمیز بار دیگر مجوز آتش زدن قرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم برای همان فردی که پیش‌تر مرتکب این عمل شنیع شده بود را صادر کرد. «سلون مومیکا» روز پنجشنبه بار دیگر در حرکتی موهن و اسلام ستیزانه، اقدام به پاره و لگد کردن این کتاب آسمانی و پرچم عراق در مقابل سفارت عراق در استکهلم کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واکنش به هتک حرمت دوباره قرآن در سوئد، گفت: این بسیار واضح و روشن است که بی احترامی به کتب مقدس و اماکن عبادت غیر قابل قبول است اما متاسفانه قرن‌ها است که از این گونه اقدامات برای تحریک استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: احترام مردم به مذهب یکدیگر مهم است و مردم نباید رسیدگی به این مسائل را در اختیار خود بگیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha