قالیباف: ایران و صربستان مواضع بسیار خوب و هماهنگی در سطح بین‌المللی دارند

تهران - ایرنا -رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رییس مجلس صربستان گفت: میان دو کشور ایران و صربستان مواضع بسیار خوب و هماهنگی در سطح بین‌المللی و نشست‌های بین‌المللی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با ولادیمیر اورلیچ رئیس مجلس صربستان که در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: روابط بین دو کشور ایران و صربستان بسیار دیرینه است و بیش از ۸۰ سال روابط بین دو کشور برقرار بوده و امروز دومین سفر ریاست محترم مجلس صربستان به تهران به دعوت رییس مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: همکاری پارلمانی در تسریع روابط دو کشور در بخش خصوصی و دولتی بسیار موثر است و گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور در مذاکرات امروز قرار شد سطح روابط دو کشور در حوزه مسایل اقتصادی، تجاری و گردشگری را در نشست کمیسیون‌های مشترک دو کشور که در پاییز امسال برگزار می‌شود توسعه دهند تا حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به میزبانی صربستان از نمایشگاه اکسپو در سال ۲۰۲۷ گفت: میزبانی بلگراد به عنوان پایتخت  از نمایشگاه اکسپوی جهانی  فرصت مناسبی برای بخش تجاری به ویژه بخش خصوصی تجاری ایران است تا روابط فی مابین دو کشور و همچنین کشورهای حاضر در این نمایشگاه توسعه پیدا کند.

قالیباف ادامه داد: میان دو کشور ایران و صربستان مواضع بسیار خوب و هماهنگی در سطح بین‌المللی و نشست‌های بین‌المللی وجود دارد، در دیدار امروز بر این همکاری‌ها با وجود فشارهای احتمالی برخی کشورها تاکید شد.

وی حوزه‌های صنعت، انرژی، گردشگری و کشاورزی را از جمله اولویت‌های مباحث مطرح شده در دیدار با همتای صربستانی عنوان کرد و گفت: امیدوارم هم گروه‌های دوستی پارلمانی و هم بخش‌های دولتی و خصوصی به ویژه تجاری دو کشور بتوانند روابط خود را توسعه دهند. 

رئیس مجلس در پایان با اشاره به دعوت همتای صربستانی خود برای سفر یا این کشور، اظهار کرد: انشاءالله در آینده نزدیک در پاسخ به دعوت انجام شده سفری با همراهی بخش اقتصادی تجاری سفری را به بلگراد داشته باشیم.

در ادامه رییس پارلمان جمهوری صربستان با بیان اینکه روابط پارلمان دو کشور گرم بوده است، گفت: گروه‌های دوستی دو کشور بسیار فعال هستند و گروه دوستی ایران در بلگراد، پرتعدادترین نماینده را به خود اختصاص داده و ۲۸ نماینده در این گروه دوستی عضو هستند.

رییس پارلمان جمهوری صربستان با اشاره به دیدار با محمدباقر قالیباف تاکید کرد: به ایشان عرض کردم و لازم می‌دانم تکرار کنم که قدردان مواضع اصولی و پایدار جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمامیت ارضی صربستان هستیم.

اورلیچ عدم به رسمیت شناختن کوزوو از سوی جمهوری اسلامی ایران را به معنای ایستادن در جناح عدالت و حقوق بین الملل عنوان کرد.

رییس پارلمان جمهوری صربستان ادامه داد: در دیدار با ریاست مجلس شورای اسلامی،‌ ایشان را در جریان شرایط سختی که مردم صرب در برخی از مناطق دچار هستند، قرار دادم. همچنین اینکه صربستان تلاش می‌کند صلح و امنیت پایداری در منطقه حاکم شود.

وی راه و مسیر جمهوری صربستان را برقراری صلح و ثبات پایدار در منطقه عنوان کرد و گفت: همچنین از حمایت‌هایی که دولت جمهوری اسلامی ایران از صربستان انجام داده، تشکر کرده و حمایت ما از شما نیز ادامه خواهد داشت.

اورلیچ با ابراز خرسندی از اینکه صربستان میزبانی اکسپو ۲۰۲۷ در بلگراد است، یادآور شد: امیدوارم بتوانیم میزبانی خوبی برای این نمایشگاه باشیم.

رییس مجلس پارلمان صربستان با قدردانی از اینکه در کتابخانه ملی ایران، اتاقی برای کتاب‌های صربستان اختصاص داده شده است، گفت: امیدواریم این اقدام به نزدیک شدن فرهنگ دو کشور اثرگذار شود.

اورلیچ با ابراز خرسندی از قبول دعوت توسط رییس مجلس شورای اسلامی برای سفر به بلگراد خاطرنشان کرد: این موضوع سبب افتخار ما است که میزبان رییس مجلس شورای اسلامی و نمایندگان پارلمان ایران در بلگراد باشیم. همچنین همانطور که قول داده بودیم همکاری‌های خود را در بلگراد، تهران یا هر منطقه دیگه‌ای ادامه خواهیم داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha