جدایی نخبه از مردم آفت‌ کشور است

تهران - ایرنا - معاون علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، جدایی نخبه از مردم را یکی از آفت های موجود در کشور دانست و گفت: خودآگاه یا ناخودآگاه جامعه نخبگان از مردم جدا شده‌اند و این امر باوجود اینکه آنها را از حمایت مردمی محروم می‌کند، اثرگذاری این قشر را به چالش می‌کشد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز (یکشنبه) در آیین معارفه قائم مقام جدید بنیاد ملی نخبگان در سخنانی از دو آفتی که امروز این بنیاد را تهدید می کند، سخن گفت و افزود: آفت اول همان نگاه تقلیل گرایانه به رسالت بنیاد ملی نخبگان است که طی آن بنیاد به یک نهاد خدمت رسان صنفی فروکاسته می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که بنیاد ملی نخبگان باید نهادی برآمده از نخبگان برای منتقل کردن نظرات متعالی آنان به بدنه حاکمیت باشد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان آفت دوم را جدایی نخبه از جامعه دانست و گفت: خودآگاه یا ناخودآگاه جامعه نخبگان از مردم جدا شده اند و این امر باوجود اینکه نخبگان را از حمایت مردمی محروم می کند، اثرگذاری نخبه در جامعه را که اصلی ترین مسوولیت و رسالت او است، به چالش می کشد.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: نیاز امروز کشور بازگشت به رسالت اصلی بنیاد ملی نخبگان است تا طی آن با شبکه سازی نخبگان بتوانیم بیشترین هم افزایی و بهره را از آنها داشته باشیم.

امور نخبگان را به آنها بسپاریم

وی تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان باید به وسیله خود نخبگان اداره شود و امور نخبگان را به آنها بسپاریم و این مهم نقطه تحول این بنیاد است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه این بنیاد با تدبیر و خواست رهبر معظم انقلاب برای استفاده و تکریم از نخبگان تشکیل شد، گفت: بزرگ ترین ماموریت بنیاد ملی نخبگان شبکه سازی نخبگان برای تاثیرگذاری و دوم استفاده از نظرات نخبگان برای حکمرانی بهتر است و این دو ماموریت به شکل واضحی در اساسنامه بنیاد ملی نخبگان آورده شده است.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: بنیاد ملی نخبگان نباید صرفا به خدمت دهی به نخبگان اعم از رتق و فتق امور رفاهی آنها محدود و منحصر شود که چنین تلقی و برداشتی از رسالت بنیاد نخبگان در هیچ کجای دنیا موضوعیت ندارد.

وی تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان، یک نهاد میانجی است و مهم ترین رسالت آن هم ناظر به همین ساحت میانجی گری است که طی آن بتواند جامعه وسیع نخبگان را به بدنه حکمرانی وصل کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در ادامه به سوابق کاری و علمی سید سلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و او را از نخبگان در میدان نامید که در حوزه برنامه ریزی برای نخبگان اقدامات ارزشمندی را در کارنامه خود دارد.

دهقانی فیروزآبادی در ابتدای سخنان خود از همه مدیران، معاونان و کسانی در بنیاد ملی نخبگان از بدو تاسیس و طرح ریزی حضور داشتند به ویژه ناصر باقری مقدم قائم مقام پیشین این بنیاد تشکر کرد.

کارآمدی مساله اصلی کشور است

سید افقهی قائم مقام جدید بنیاد ملی نخبگان هم در سخنانی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مانیفیست انقلاب اسلامی دانست و با استناد به آرای رهبر معظم انقلاب، « فکر»، «علم»، «زندگی» و «معنویت» را چهار عرصه مهم در این سند برشمرد.

وی افزود: بین «علم» و «فکر» تفاوت جدی وجود دارد و باوجود اینکه در ایران عالم کم نیست اما در زمینه تولید فکر و متفکر آن چنان که باید وضعیت رضایت بخشی نداریم. ضعف در تولید متفکر ریشه های تاریخی دارد و چرایی آن را می توان در اقدامات تقی زاده‌ها و میزرا ملکم خان‌ها رد گیری کرد.

قائم مقام جدید بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: تولید فکر روندی مستمر است و از کودکی و در خلال تربیت باید در افراد جامعه نهادینه شود و در واقع از رهگذر تربیت است که می توان به فعلیت در آمدن آن امید بست.

سید افقهی، مساله اصلی کشور را کارآمدی دانست و شرط تحقق کارآمدی را توانایی افراد در حل مسایل کشور و تشخیص راه از بیراهه قلمداد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که در سطح راهبردی نیاز به قله سازی و عزت آفرینی داریم که طی آن جوانان به ایران و ایرانی بودن خود افتخار کنند و یکی از دلایل مهاجرت نخبگان را هم اتفاقا همین فقدان ذهنیت مثبت دانست.

قائم مقام جدید بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در سطح برنامه و تاکتیک، باید یک پیوستگی معنادار بین طرح ها ایجاد کنیم و نیاز است که این طرح ها به یک نظام معنادار، هدفمند و کل منسجم بدل شوند.

سید افقهی افزود: برای تحقق یک نظام معنادار و هدفمند باید رجوعی به منابع معرفتی خودمان داشته باشیم؛ مضاف بر اینکه نباید از فاصله و شکاف بین علوم پایه و علوم انسانی اعم از جامعه شناسی و فلسفه غافل شویم چرا که پیوند این دو عرصه می تواند ما را در مسیر تحقق این نظام معنادار یاری کند.

براساس گزارش معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، آیین معارفه قائم مقام جدید بنیاد ملی نخبگان امروز با با حضور دهقانی فیروزآبادی رئیس بنیاد ملی نخبگان و جمعی از نخبگان در محل این بنیاد برگزار شد و سید سلمان سید افقهی به عنوان قائم مقام جدید معرفی شد.

به گزارش ایرنا، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ۲۸ تیرماه در حکمی سید افقهی را به عنوان قائم مقام بنیاد ملی نخبگان منصوب کرد.

قائم مقام جدید بنیاد ملی نخبگان دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شریف و دکتری مهندسی مواد دانشگاه خواجه نصیر بوده و در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه است.

ناصر باقری مقدم ۲۶ دی سال ۱۴۰۰ با حکم سورنا ستاری معاون وقت علمی ،فناوری رئیس جمهور به عنوان قائم مقام بنیاد ملی نخبگان منصوب شد. در دوم خرداد سال ۱۴۰۱ نیز با حکم دهقانی فیروزآبادی در مسوولیت قائم مقام بنیاد ملی نخبگان باقی ماند و تاکنون در این مسوولیت فعالیت می کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha