۳ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85179934
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

پنج اثر تاریخی زنجان به ثبت ملی رسید

۳ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۰۶
کد خبر: 85179934
پنج اثر تاریخی زنجان به ثبت ملی رسید

زنجان - ایرنا - معاون میراث فرهنگی استان زنجان گفت: پنج اثر تاریخی استان زنجان به مجموعه آثار ملی ثبت شده کشور اضافه شد.

محمدرضا محمدپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به مفاد قانونی ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی - تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذیربط، افزود: حمام روستای قلتوق متعلق به اواخر دوره قاجاریه، قلعه تاریخی ارمغانخانه متعلق به همان دوره، زرین تپه چهرآباد متعلق به دوره ساسانی و تپه و گورستان یونجه حاج حاتم متعلق به عصر مفرغ و آهن از جمله این آثار ثبت شده است.

وی اضافه کرد: همچنین "تپه کوزه چی روستای رضا آباد" متعلق به دوره هخامنشی به عنوان پنج اثر فرهنگی – تاریخی پس از طی تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معاون میراث فرهنگی استان زنجان افزود: این آثار حاوی اطلاعات ارزشمندی از فرهنگ و تمدن بشری در منطقه جغرافیایی استان هستند که استقرار و پیشینه سکونت در استان را نشان می‌دهد و ثبت آنها در فهرست ملی سبب حمایت‌های قانونی و حفاظتی از اثر خواهد شد.

وی اظهار داشت: براساس قوانین، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن اثر شود، جرم محسوب شده و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

محمدپور خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم همه حمام ها، قلعه‌ها، پل و بناهای طبیعی و سایر مناطقی از سطح استان که پتانسیل ثبت ملی دارند، به فهرست آثار ملی اضافه شود.

استان زنجان حدود یک هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha