به گزارش خبرنگار ایرنا، در این دیدار که شامگاه چهارشنبه در محل دومای روسیه برگزار شد، اسلوتسکی تأکید کرد: تعامل ایران و روسیه به عنوان دو متحد راهبردی ادامه دارد و همکاری های دوجانبه در عرصه اقتصاد، امنیت و فرهنگ رو به گسترش است.
رئیس کمیته امور بین الملل دوما در بخش دیگری از سخنان خود هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک را محکوم کرد و گفت: هیچ کس حق توهین به مقدسات را ندارد و اقدام صورت گرفته در برخی کشورهای اروپایی را نسنجیده می دانیم و از همین رو، در بیانیه دوما، پاسخ محکمی به این اقدام توهین آمیز دادیم.
اسلوتسکی در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار با ابراز خرسندی از گام های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حل و فصل مسائل دوجانبه، نقش عوامل ثالث در تخریب مناسبات تهران و باکو را یادآور شد و گفت: پیگیری موضوع کریدور شمال – جنوب در چارچوب همکاری سه جانبه روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان نقش سازنده ای در ادامه این مسیر خواهد داشت.
این عضو دومای دولتی روسیه در ادامه با استقبال از تقویت همکاری های پارلمانی مسکو – تهران، آمادگی روسیه برای مشارکت در اجلاس آتی مجمع همکاری های پارلمانی آسیایی به ابتکار ایران را اعلام کرد.
می توان عملیات ساخت راه آهن رشت – آستارا را آغاز کرد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این دیدار با اشاره به پیگیری های دو جانبه برای اجرایی شدن قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا، گفت: وزارت راه و شهرسازی ایران، بخش زیادی از زمین های مورد نیاز برای اجرای این طرح را تأمین کرده است و از این رو، می توان عملیات ساخت این خط ریلی را آغاز کرد؛ با پیگیری های مستمر، بخش باقیمانده زمین ها مهیای اجرای این طرح خواهد شد.
کاظم جلالی در ادامه با اشاره به نقش مهم مجالس و پارلمان های آسیایی در مناسبات ملت های این قاره گفت: توسعه همکاری های پارلمانی ایران و روسیه در دستور کار است و به همین منظور، در آینده نزدیک شاهد رفت و آمد هیات های پارلمانی دو کشور خواهیم بود.
جلالی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مواضع رئیس جمهوری و دومای روسیه در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی گفت: کتاب آسمانی ما مسلمانان، خط قرمز ما است و اقدام صورت گرفته در کشورهای غربی در هتک حرمت قرآن کریم یک جنایت بود و احساسات جهان اسلام را جریحه دار کرد و مسئولیت آن بر عهده کشورهایی است که به مقدسات اسلامی توهین کردند.
اوایل تیرماه ۱۴۰۲ هتک حرمت قرآن کریم و سوزانده شدن کتاب مقدس مسلمانان توسط یک افراطی سوئدی در بیرون مسجد اصلی شهر استکهلم ، موجی از محکومیت را در میان کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی به دنبال داشت.
این فرد هتاک در تکرار اقدامات موهن و اسلام ستیزانه خود باری دیگر اواخر تیرماه ۱۴۰۲، نسخه ای از کلام الله مجید را در برابر سفارت عراق در استکهلم لگدکوب کرد.
در آخرین رخداد در این پیوند، یک گروه افراطی و ضد اسلام در دانمارک ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ مقابل سفارت عراق در کپنهاگ در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید. این اقدام تحت حفاظت پلیس دانمارک انجام شد. فرد هتاک، پرچم عراق را نیز به آتش کشید.
هتک حرمت به قرآن کریم، موجی از اعتراض در کشورهای اسلامی از جمله کشورمان را در پی داشت و با واکنش قاطع دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همراه شد.
توافقنامه احداث راهآهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی ویدیوکنفرانس «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل روسیه در تهران به امضا رسید.
احداث این خط ریلی،حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب در مسیر غربی آن در محدود سرزمینی ایران محسوب میشود.
خبرگزاری تاس، پیش از این اعلام کرده بود: فرض بر این است که مسیر رشت - آستارا با مشارکت مسکو و تهران و در توافقنامه دیگری، راه آهن مسیر آستارا (در ایران) - آستارا (در جمهوری آذربایجان) - با مشارکت مسکو، تهران و باکو ساخته شود.
معاون بخش حمل و نقل و زیرساخت اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز خردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: روسیه در نظر دارد در آینده نزدیک، تفاهم نامه سه جانبه این کشور با ایران و جمهوری آذربایجان را با هدف توسعه زیرساخت های ریلی و حمل و نقل بار در کریدور شمال - جنوب به امضا برساند که هم اینک در مرحله آماده سازی است.
کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر تزانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور میکند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
نظر شما