۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۰۰
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 85182342
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مراسم سوگواری ابا عبدا... الحسین (ع) و اصحاب با وفایش در بلگراد

تهران- ایرنا- مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان کربلا حضرت ابا عبدالله الحسین( ع) و یاران با وفایش از شب هفتم ماه محرم به مدت ۴ شب با حضور ایرانیان مقیم و مامور و دانشجویان ایرانی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد برگزار شد.

به گزارش دریافتی ایرنا از بلگراد، "رشید حسن پور" سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان، "امیر پورپزشک" رایزن فرهنگی و دکتر "معمر خلیلویچ" از سخنرانان این مراسم پر فیض بودند که با زیارت نامه خوانی عاشورایی توسط سرهنگ خلبان "محمد اکبری" وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران نیز همراه شده بود و شرکت کنندگان در آن بعد از نوحه خوانی و سینه زنی و عزاداری، نماز مغرب و عشا را به جماعت برگزار کردند.

حسن پور در سخنرانی شب هفتم محرم گفت: "پاسداشت ایام حسینی پاسداشت ارزش ها و آرمان هائی است که در این ایام به بهترین وجه به نمایش در آمدند. حق ایام حسینی با درک و فهم دقیق و عمیق از وقایع تاریخی این ایام ادا می شود. به عبارت دیگر حق مطلب باعزاداری و سوگواری صرف ادا نمی شود. حماسه عاشورا از یک منظر و فاجعه عاشورا از منظر دیگر یک شبه یا چند شبه رقم نخورد. عاشورا نتیجه قهری یک فرآیند مبتنی بر انحراف، فساد و انحطاط ظرف ده ها سال محسوب می شود. تجزیه و تحلیل تحولات و شرایطی که منجر به رقم خوردن عاشورا شد می تواند بسیار آموزنده و آگاهی بخش باشد."

مراسم سوگواری ابا عبدا... الحسین (ع) و اصحاب با وفایش در بلگراد

پورپزشک رایزن فرهنگی کشورمان نیز در سخنرانی شب هشتم محرم در جمع عزاداران حسینی در بلگراد مهمترین ویژگی های نهضت امام حسین (ع) در مقایسه با سایر قیام ها و حرکت ها را برشمرد. وی در باره هدف و انگیزه الهی قیام امام حسین (ع)، بینش و بصیرت و معرفت یقینی اصحاب آن امام همام، ذلت ناپذیری آن حضرت و یارانش با وفایش، تاثیرگذاری نهضت کربلا بر حرکت های آزادیخواهی و عدالت طلبی و مظلومیت اباعبدالله و اصحاب ایشان در ابعاد مختلف را از مهمترین ویژگی های قیام کربلا ذکر کرد و گفت: "بارزترین جلوه تاثیر گذاری نهضت کربلا را در عصر حاضر در انقلاب اسلامی ایران شاهد هستیم."

دکتر معمر خلیلویچ نیز در سخنرانی خود گفت: "شهادت حضرت سید الشهدا (ع)، بر اساس روایت حضرت ختمی مرتبت (ص)، حرارت و گرمایی در دل های مؤمنان ایجاد می کند که هر گز سرد و خاموش نمی شود."

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: "عناد با امام حسین (ع) لایه ها و جنبه های مختلفی دارد. معاندان آن حضرت فقط کسانی نیستند که در مقابل او در صف جنگ ایستادند، بلکه آن هایی هستند که با اندیشه حسینی در عنادی و با معیارهای حسین ع در جنگند.

مراسم سوگواری ابا عبدا... الحسین (ع) و اصحاب با وفایش در بلگراد

در ادامه این مراسم، آیات پایانی سوره مبارکه «فجر» بر اساس رخدادهای روز عاشورا مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است، به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در صربستان محتواهایی در باره محرم و فلسفه نهضت کربلا و قیام اباعبدا...الحسین(ع) به همراه اشعار عاشورایی محتشم کاشانی به زبان صربی در سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha