هراس و نگرانی آمریکا از گسترش همکاری نظامی ایران با کشورهای آمریکای لاتین

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی علاقه مندی بولیوی به خرید پهپادهای ایرانی و  هراس واشنگتن از قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران از هرگونه همکاری نظامی میان تهران و کشورهای آمریکایی لاتین ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی در واکنش به سخنان ادموندو نوویلو وزیر دفاع بولیوی که به خریداری پهپاد از ایران برای تقویت امنیت مرزهای بولیوی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر ابراز علاقه‌مندی کرده بود، گفت: این امر نگران کننده است و ما از نزدیک هرگونه اقدام ایران برای گسترش نفوذ خود در حوزه غرب را دنبال می کنیم.

وی افزود: ما هرگونه اقدام از سوی هر کشوری برای تعمیق و گسترش همکاری های نظامی با ایران و یا خرید پهپادهای ایرانی را جدی تلقی می کنیم.

پاتل گفت: ما قویا از همه کشورها می‌خواهیم تا از تبادلات مالی با ایران در رابطه با تجهیزات نظامی یا تجهیزات مرتبط که ممکن است هدف تحریم‌های ما قرار بگیرند، خودداری کنند.

این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرد: ما علاقه مند به گسترش روابط با دولت بولیوی در راستای منافع متقابل هستیم.

به گزارش تارنمای اسپانیایی لس آنجلس تایمز، ادموندو نوویو (Edmundo Novillo) وزیر دفاع بولیوی در نشستی مطبوعاتی با ابراز علاقه این کشور به پهپادهای ایرانی با فناوری پیشرفته اعلام کرد از این طریق می‌توانند حتی مناطق کوهستانی را رصد کرده و تصاویر را به صورت لحظه‌ای برای نیروهای مسلح ارسال کنند. وی افزود: فناوری آن‌ها می تواند نیازهایی را که ما مطرح کرده‌ایم، برآورده کند.

وی با اشاره به درخواست دولت آرژانتین مبنی بر ارائه اطلاعات در مورد توافق دفاعی اخیر میان بولیوی و ایران گفت: درخواست آرژانتین ناشی از نگرانی «اغراق‌آمیز» یک نماینده «اسرائیلی» این کشور بود. این مقام بولیویایی بدون ارائه اطلاعات دقیق‌تر در مورد نماینده آرژانتینی، درخواست این کشور با توجه به انتخابات پیش‌رو در این کشور همسایه را یک «نمایش» توصیف کرد.

وزارت امور خارجه آرژانتین روز دوشنبه با ارسال یادداشتی به سفیر بولیوی در بوئنوس آیرس، خواستار اطلاعاتی درباره دامنه مذاکرات و توافق‌های احتمالی امضا شده هفته گذشته میان وزرای دفاع ایران و بولیوی در تهران شد. در بولیوی نیز قانونگذاران مخالف دولت، ارائه گزارش از سوی وزیر دفاع را خواستار شدند.

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی و ادموندو نوویو وزیران دفاع ایران و بولیوی صبح ۲۹ تیر در تهران تفاهم‌نامه همکاری در حوزه‌های دفاعی و امنیتی امضا کردند.

امیر آشتیانی با بیان اینکه تلاش کردیم وزیر دفاع بولیوی از دستاوردها و ظرفیت‌های وزارت دفاع در ابعاد مختلف آشنا شود، خاطرنشان کرد: با توجه به نیازمندی‌های کشور بولیوی در حوزه دفاع مرزی و مبارزه با قاچاق موادمخدر سعی شد در زمینه تجهیزات، تعاملاتی با این کشور داشته باشیم که این همکاری می‌تواند الگویی برای سایر کشورها در آمریکای جنوبی باشد.

ایالات متحده و متحدانش به دنبال راه هایی برای محدود کردن توانایی ایران در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین هستند. دولت بایدن و کشورهای اروپایی ده‌ها شرکت صنعت هوایی ایران را تحریم کرده‌اند.

اخیرا روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی با بیان اینکه ایران در حال تکثیر قطعات مورد نیاز برای ساخت پهپادهای خود است، اعتراف کرد که ایجاد محدودیت علیه صنعت پهپادسازی ایران سخت‌تر از قبل شده است.

به گفته موسسه تحقیقاتی نظامی آرمامنت که در انگلیس مستقر است، قطعات این پهپادها توسط ایران با استفاده از کپی‌برداری از قطعات لوازم الکترونیکی تولید شده در ژاپن، تولید می‌شوند.

این روزنامه مدعی شد: ایران بیشتر قطعات پهپادهای خود را از لوازم خانگی تولید شده توسط شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی تهیه می‌کند و به همین دلیل تحریم این قطعات کار دشواری است.

بنا بر ادعای این موسسه تحقیقاتی، این اولین بار است که بازرسان تسلیحاتی در اوکراین، قطعات ساخت شرکت کوچک و خصوصی «سرمد الکترونیک سپاهان» را در پهپادهای سرنگون شده پیدا می‌کنند. این شرکت از سوی آمریکا و متحدانش تحریم نشده است.

غرب به رهبری آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین، ایران را متهم به ارسال پهپادهای خود به روسیه علیه اوکراین کرده و تهران همواره این ادعاها را رد کرده است تا آنجا که نشست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در روز ۱۵ تیرماه (۶ جولای) نیز به عرصه جدال میان دیپلمات های آمریکا و انگلیس با روسیه تبدیل شد که با دعوت از اوکراین در پی تکمیل سناریوی خود علیه برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و تداوم تحریم های موشکی هستند.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای مشترک، در حاشیه نشست شورای امنیت، علیه قدرت موشکی ایران و همکاری های نظامی تهران – مسکو بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شدند که فعالیت‌های ایران توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و «این مساله ایران را هرچه بیشتر به توانایی های مرتبط با تسلیحات اتمی نزدیک می کند و این مساله مایه نگرانی شدید شورای امنیت است.»

جمهوری اسلامی ایران می گوید بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است. ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت و اعلام کرده است به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

ایران معتقد است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha