عاشورا؛ روز یادگیری رسم دینداری و ‌آیین وفاداری

ارومیه - ایرنا - امروز روز عاشورا است، روزی که با عبرت از آن رسم دینداری و وفاداری را باید از سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ۷۲ یار باوفای ایشان آموخت.

به گزارش ایرنا، امروز ملت مسلمان در شور عزاداری امام حسین(ع) در جای جای این کره زمین ماتم گرفته‌اند و برخی در خانه و خیل عزاداران در شهرهای مختلف کشورمان نیز مردم در کوچه و خیابان‌های شهر در حال سوگواری و عزاداری هستند.

مردم آذربایجان‌غربی نیز همزمان با سراسر کشور نظیر دیگر سوگواران حسینی(ع) در حال اجرای رسم دینداری و نمایش وفاداری خود به اهل بیت (ع) هستند.

امروز عاشورا است، روزی که بازاریان و اصناف و طلا فروشان و پارچه فروشان، فرش فروشان، مبل فروشان، آهن فروشان و خواربار فروشان ارومیه مغازه‌های خود را بسته‌اند و در ماتم امامشان به سوگ نشسته‌اند.

امروزی روزی است که حتی کارگران نیز در این شهر بر سر کار نمی‌روند و به گفته گرجین بلالی که از استاد بناهای ساختمانی است در روز عاشورا نباید کار کرد و در ادامه می‌گوید: من کُرد هستم و دیروز و امروز در ماتم حسین(ع) در دسته‌جات عزاداری شرکت می‌کنم و بر سر کار نمی‌روم چون کار نکردن در روز تاسوعا و عاشورا را نوعی احترام به ساحت مقدس این امام بزرگ‌ می‌دانم.

روز عاشورا روز استقامت در دین به بلندای صراط مستقیم است، آری! از آن زمانی که فریاد سرخ خون از گلوی عاشورا برخاست، پژواکی در قله‌‏های بلند اعصار و قرون در افتاد که تا آن سوی مرز اَبدیت طنین افکند و در سینه سوزان عاشقان ایثار و شهادت جاودانه شد.

عاشورا؛ روز یادگیری رسم دینداری و ‌آیین وفاداری
کارمند، دانشجو، محصل، عالم و همه امروز در ماتم سرور شهیدان با سینه زنی و زنجیر زنی و حتی با تماشای این عزاداری به سوگ در این ماتم نشسته‌اند.

خیابان امام خمینی(ره) ارومیه از سر صبح میزبان هیات‌های مختلف زنجیر زنی است که با زنجیر زنی سه ضرب به جایگاه مخصوص نزدیک می‌شوند.

در این جایگاه با رسیدن هیئات و عزاداران مساجد مختلف، عنوان زنجیرزنان از سمت جایگاه معرفی می‌شود و مداح همان هیات با حضور در این جایگاه در ماتم امام سوم شیعیان به زبان عاشورا سوگواری می‌کند و شمه‌ای از عزاداری هیات را در این جایگاه اجرا می‌کنند.

مداح اهل بیت(ع) از زبانحال حضرت امام حسین (علیه السلام) با خواهرشان اینگونه مدح می‌کند: (اگر چه چوخدی دشمن، بیز آزوق، سن باخما تعداده) و در ادامه با صوتی زیبا و با تاکید مدحش اینگونه شد که (بو صحراده اثردن دوشمین آثاری وار زینب).
و مداح هیات دیگری در سبک دستگاه مرحوم سلیم‌ موذن‌زاده اردبیلی در جایگاه اینگونه مدح می‌کند: زینب زینب کنز حیا زینب کان وفا زینب. اینگونه تمام تماشگران این عزاداری با گفتن لبیک یا زینب بر سر شوق آمده و همراه زنجیرزنان این هیات سینه می‌زنند.

عاشورا؛ روز یادگیری رسم دینداری و ‌آیین وفاداری

عاشورا روز آموختن چگونه زندگی کردن است

سیما نریمان که در بین این سینه‌زنان است به ایرنا می‌گوید: امروز روز عاشورا است یعنی روز تماشای چگونه مُردن برای آموختن چگونه زیستن است.
او می‌گوید: من هر ساله در این روز در هر کجا باشم خود را به این جایگاه می‌رسانم تا در روز عاشورا شاهد عزاداری‌ها با سبک‌های مختلف ارومیه باشم.

عاشورا؛ روز یادگیری رسم دینداری و ‌آیین وفاداری

عاشورا روز حق جویان و حق طلبان است
شیوا احمدی مادری با دو فرزند خود در کنار جایگاه عزاداری خیابان امام است و به ایرنا می‌گوید: امروز روزی است در حرم مُحرم، مَحرم می‌شوی و ‌روز عاشورایی شدن حق جویان و حق طلبان است.

او می‌گوید: عبرت ما از عاشورا همین بس که انجام بزرگترین مسوولیت آدم در دشوارترین شرایط را بشناسد و بدان عمل کند.

با شنیدن صحبت تماشاگران سوگواری در خیابان امام ارومیه سراغ یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه رفتیم تا از نگاه شورا به همیاری مساجد در روز عاشورا بدانیم.

عاشورا؛ روز یادگیری رسم دینداری و ‌آیین وفاداری

امروز ارومیه در غم سالار شهیدان یک‌سر سیاه‌پوش شده است

سخنگوی شورای شهر به ایرنا گفت: امروز ارومیه همزمان با سراسر کشور در ماتم سرور و سالار شهیدان امام سوم شیعیان است و همه شهر به پرچم و عَلم سیاه آذین بندی شده است.

علی مصطفی زاده با تاکید بر عظمت ایام تاسوعا و عاشورا در منطقه آذربایجان گفت: محرم و صفر در قلب مردم ایران است و پرچم این ۲ روز در عمیق‌ترین نقطه قلب انسان‌های این منطقه پایه گذاری شده است.

علی مصطفی‌زاده افزود: شورای شهر ارومیه نیز با تصویب اعتبار محرم از طریق مدیریت شهری، مساجد و هیات را برای اهتزاز پرچم و با اهدای اقلام مذهبی و کمک مالی همراهی کرد.

وی با اشاره به حضور فعال مدیریت شهری در روز تاسوعا و عاشورا افزود: طبق روال سال‌های پیشین، امسال نیز مدیریت شهری از طریق سازمان سیما و منظر و همچنین سازمان فرهنگی و ورزشی از مساجد و هیات‌های عزاداری با اهدا ریسه، پرچم، بنر و تجهیز سیستم صوتی حمایت می‌کند.
وی اذعان کرد: پس از اتمام مراسمات عزاداری، مدیریت شهری با تمیز کردن کوچه و خیابان‌های اطراف هیات و مساجد شهر را پاکیزه می‌کند.

۱۶۰ هیات عزاداری در ارومیه در روز عاشورا مجوز گرفته‌اند

معاون فرماندار ارومیه با اشاره به مراسم سوگواری در ارومیه گفت: اجرای آیین‌های سینه‌زنی، زنجیر زنی، شاه‌حسین گویان، مرثیه خوانی، تعزیه خوانی و اجرای شبیه خوانی روز عاشورا از جمله آیین‌هایی است که امروز در ارومیه در حال برگزاری است.

جعفر ظرف‌فروش با اشاره به برپایی ایستگاه‌های نذری و صلواتی در ارومیه افزود: با برپایی چنین جایگاه‌هایی آماده میزبانی گذرگاه ۵۰۰ هزار نفر از زائران اربعین ارومیه می‌شویم تا بتوانند در کمال امنیت، آرامش و شور مذهبی از استان آذربایجان‌غربی و ارومیه از طریق مرز تمرچین گذر کنند.
به گفته وی، امروز به ۱۶۰ هیات مجوز داده شده که در کنار آن ۲۵ ایستگاه صلواتی و ۱۴ ایستگاه فروش اقلام محرم نیز با مجوز فرمانداری ارومیه برپا شده‌اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز در ‌ارومیه غوغایی برپاست که همه در زیر پرچم سالار شهیدان با نوای لبیک یا حسین نشان وفاداری به همدیگر نشان می‌دهند که در خط و مسیر امام حسین‌(ع) پابرجا بوده و با تمام وجود عابر این صراط هستند.


روز عاشورا روز پایداری و وفاداری در عصر غروب دین در روزگار بی‌تفاوتی‌ها است و ‌در این روز دنیا طلبان و زر خواهان از گرد رهبر خود می‌گریزند و اینگونه به جهان ثابت می‌کنند که وفاداری طلای معنویت انسان‌ها است.

روز عاشورا روز هجرت آگاهانه و جانبازی عاشقانه در راه دوست است و در این روز ثابت می‌شود که در عشق باید ثابت قدم بود و با تمام خلوص نیست صداقت داشت.

بر اساس توصیه‌های ائمه معصومین و بزرگان اخلاق در روز عاشورا باید زمانی را برای تفکر در اندیشه امام حسین(ع) سپرد.

اعمال روز عاشورا به گفته این بزرگان؛ رها کردن کسب و کار و امور روزمره در این روز، یاد کردن از مصائب رفته بر خانواده امام، امساک در خوردن و آشامیدن بدون نیت روزه، تسلیت به شیعیان و خواندن کتاب مقتل، خواند هزار مرتبه سوره توحید، خواندن دعای عشرات و زیارت وارث، دوری از هر کار که موجب خشنودیست و قرائت زیارت عاشورا با صد لعن بر قاتلان حضرت از جمله توصیه این بزرگواران برای روز عاشورا است.

روز عاشورا روز ریشه کردن در غم سرخ امام حسین(ع) برای رویشی سبز است و در پایان باید گفت که این روز روز عاشق‌های معنویت برحق است که شورها را برمی‌انگیزد و آیه‌های سرخ خدا را بر زمینه سبز دل‌ها نازل می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha