آیین شام غریبان شهدای کربلا در قشم برگزار شد

قشم - ایرنا - آیین شب شام غریبان سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) جمعه شب مصادف با شب یازدهم محرم با حضور سوگواران، عزاداران، عاشقان و شیفتگان خاندان پیامبر مکرم اسلام (ص) اعم از شیعه و سنی همزمان با غروب آفتاب عاشورا هم ناله با زینب کبری (س) و کودکان یتیم دشت نینوا در محله‌های مختلف شهرستان مرزی قشم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزاداران حسینی در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا در مساجد، حسینیه ها و تکایا با برگزاری مراسم شام غربیان سالار شهیدان و یاران با وفایش به سوگ شهدای کربلا نشسته و بر غربت فرزندان شهدای دشت نینوا گریستند.

دلدادگان مکتب حسینی در جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب که ۱۰ شب در سوگ جگر گوشه حضرت رسول (ص) به سوگ نشستند و نماز با شکوه ظهر عاشورا را به یاد آخرین نماز ظهر عاشورای سرور آزادگان جهان و یاران با وفایش برپا کردند، در شب شام غریبان حسینی نیز در عزای شهادت پیشوا و مقتدای خود ناله های جانسوز سر دادند.

در مراسم شام غریبان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در نگین خلیج فارس اقشار مختلف مردم از پیر و جوان، با روشن کردن شمع و عزاداری در خیابانها و کوچه های مختلف قشم، با اهل بیت امام حسین (ع) هم ناله شده و در غربت خاندان آن حضرت غریبانه گریستند و با خود نجوا کردند که «پیچیده شمیمت همه‌ جا ای تن بی‌ سر چون شیشه عطری که درش گم شده باشد.»

آنان که دل در گرو محبت اهل بیت دارند، با روشن کردن شمع، شب‌های تاریک و ظلمانی کربلا و شام غریبان برای فرزندان نو نهال حسین (ع) را به یاد می آورند و خود نیز چون شمع هایی که افروخته‌اند می‌سوزند و اشک می‌ریزند و با خود زمزمه می‌کنند که «تو آن حسین غریبی که ظهر عاشورا جهان مصالحه کردی به کهنه پیرهنی».

در این میان کودکان معصومی که با به دست گرفتن شمع در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر قشم حضور یافته اند، یادآور معصومیت و غربت کودکان بی یار و یاور کربلا هستند، که بغض را در گلو می‌شکنند.

یا ابا عبدالله الحسین(ع) بر بیت بیت پیکر تو خیره مانده‌ ام، آه ای غزل! چگونه ببینم قصیده‌ ات.

«شام غریبان»، در ادبیات و مرثیه‌های پارسی‌ زبان‌ به غروب آفتاب روز عاشورا و سوگواری این شب گفته می‌ شود؛ نوحه‌ های این مراسم یادآور غربت و اسارت اهل‌ بیت امام حسین(ع) و کودکان بازمانده از واقعه کربلا است که در غروب عاشورا، بی‌ پناه در تاریکی شب، در بیابان کربلا به سر می‌ بردند، بعضی رسوم خاص، مانند روشن‌ کردن شمع یا نشستن در تاریکی، عزاداری‌های این شب را از عزاداری سایر شب‌ها متمایز می کند.

امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان در روز ۱۰ محرم (عاشورا) سال ۶۱ هجری قمری در حالی‌ که بیش از ۷۲ تَن نبودند، با دلاور مردی، رشادت، عزت و آزادگی با دشمنان دین اسلام جنگیدند و به شهادت رسیدند، اما زیر بار ذلت نرفتند.

شیعیان هر ساله دهه اولِ این ماه را برای امام حسین (ع) و یارانش سوگواری می‌ کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین (ع) (بیستم ماه صفر) به مدت ۵۰ روز ادامه دارد.

بارگاه نورانی این امام همام و حضرت عباس (ع) و یارانش در شهر کربلای معلی در کشور عراق است که امروزه میعادگاه عاشقان عصمت و طهارت است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha