۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85184593
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح منظومه روستایی در خوزستان با هدف جلوگیری از مهاجرت به شهرها

اهواز- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: طرح "منظومه روستایی" به منظور توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر در استان در حال انجام است.

روح اله عمادی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به جزییات اجرای طرح منظومه روستایی بیان کرد: این طرح در ۱۲ استان کشور در حال اجرا است که خوزستان نیز در فهرست این استان‌ها قرار دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلاتی که در حاشیه شهرها وجود دارد به دلیل آمار بالای مهاجرت مردم از روستا به این مناطق است افزود: طرح منظومه روستایی به منظور ایجاد جاذبه در روستاها و افزایش مهاجرت معکوس و کاهش خروج مردم روستا به سمت شهرها در حال انجام است.

عمادی ادامه داد: در طرح منظومه روستایی نقاط قوت روستاها شناسایی شده و اقدامات موثری برای رونق بخش گردشگری، اقتصاد و اشتغال آن‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان اظهار کرد: نیاز است برای اجرای سریعتر و بهتر این طرح در استان تفاهم نامه‌ای بین این دستگاه و استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان منعقد شود.

وی با بیان محورهای اجرای این طرح افزود: شناسایی نقاط قوت در حوزه تولید و اقتصاد روستا، مدیریت و پرورش این نقاط قوت و استفاده از پشتیبانی علمی کارشناسان برای اجرای این طرح مد نظر است.

عمادی افزود: برای اجرای بهتر این طرح به تازگی تفاهم نامه‌ای با معاونت عمرانی استانداری منعقد شده تا در این مسیر کمک بهتری به بنیاد مسکن شود.

وی گفت: در قالب این طرح از تسهیلگران برای آموزش مهارت و حرفه آموزی به مردم روستا نیز استفاده می‌شود تا با فراهم سازی بستر اشتغال، از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شود، در مجموع در قالب این طرح زنجیره‌ای برای کمک به ایجاد اشتغال مردم روستا ایجاد شده و تسهیلاتی نیز در این بخش پرداخت خواهد شد.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان تاکید کرد: اگر اشتغال روستایی تحقق یابد مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش می یابد و حتی ممکن است شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا باشیم.

عمادی با بیان اینکه به حوزه گردشگری روستایی نیز در این طرح توجه ویژه شده است گفت: در روستای "پامنار" شهرستان دزفول اقدامات بسیار خوبی به منظور توسعه گردشگری انجام شده و با بناسازی و ایجاد زیرساخت های مناسب ، فضا برای جذب گردشگر فراهم گردیده است، تلاش داریم در روستاهایی که ظرفیت پذیرش گردشگر را دارند این اقدامات انجام شود.

در خوزستان چهار هزار و ۴۰۰ روستا وجود دارد.

اقتصاد روستا از دیگر طرح‌هایی است که از سوی فرمانداری اهواز در روستاهای شهرستان اهواز برای توسعه روستایی و جلوگیری از مهاجرت مردم این مناطق به حاشیه شهرها به طور جدی دنبال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha