۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۱
کد خبرنگار: 1258
کد خبر: 85184790
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آئین سنتی بنی اسد در پیشوا برگزار شد

۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۵:۱۱
کد خبر: 85184790
آئین سنتی بنی اسد در پیشوا برگزار شد

پیشوا - ایرنا - همزمان با سومین روز از شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان، هزاران نفر از عزاداران حسینی طبق رسمی ۵۰۰ ساله، آئین سنتی بنی اسد را برگزار کرده و به عزاداری پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با سومین روز از شهادت امام حسین (ع) هزاران نفر از زائران و مجاوران حرم حضرت جعفربن‌موسی‌الکاظم(ع)، فرزند بلافصل امام هفتم شیعیان جهان، روز یکشنبه با حضور در صحن مطهر این امامزاده جلیل القدر، آئین ۵۰۰ ساله موسوم به بنی اسد را برپا کرده و در مصیب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به عزاداری پرداختند.

بنی اسد همان طایفه ای است که پس از وقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان، با حضور در کربلا پیکر پاک و مطهر شهدا را پس از شناسایی به خاک سپردند.

آئین سنتی بنی اسد در پیشوا برگزار شد

در اجرای این آئین سنتی که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و همه ساله در صحن مطهر امامزاده جعفر(ع) برگزار می‌شود، عده‌ای از هنرمندان پیشوایی گرد هم آمده و یکی از مهمترین وقایع پس از قیام عاشورا را با زبان هنر به تصویر کشیدند.

در این مراسم هنرمندان که لباس‌های عربی به تن داشته و تابوت‌عایی که اسامی شهدای دشت کربلا بر روی آن نقش بسته بود را حمل می‌کردند، از میان عزاداران عبور کرده و به نوحه خوانی و مرثیه سرایی پرداختند و جمعیت همنوا با خاندان عصمت و طهارت عزاداری کردند.

آئین سنتی بنی اسد در پیشوا برگزار شد

در حاشیه برپایی این مراسم عظیم معنوی، مداحان اهل بیت عصمت و طهارت نیز با سردادن نوحه و شعرهای مذهبی در غم جانکاه شهدای مظلوم کربلا، با کاروان اسرای دشت کربلا همنوا شدند.
مراسم بنی اسد از آن جا برای مردم دشت ورامین از اهمیت ویژه ای برخوردار است که قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲، از همین مراسم و مکان مقدس آغاز شد، در آن سال مردم در حال برپایی این مراسم معنوی بودند که خبر دستگیری امام راحل به عزاداران حسینی رسید و مردم پیشوا در حالی که کفن بر تن داشتند، به سمت تهران به راه افتادند در پل باقرآباد به دست عوامل ستم‌شاهی به خاک و خون کشیده شدند.

آئین سنتی بنی اسد در پیشوا برگزار شد

شهرستان پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha