۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۴
کد خبر: 85185517
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کار سرشماری از آهوان جزیره خارگ استان بوشهر آغاز شد

بوشهر - ایرنا - رئیس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: آهو از شاخص‌ترین وحوش جزیره خارگ و بعنوان نماد این جزیره شناخته می‌شود که برای بررسی آخرین وضعیت این گونه کار سرشماری از جیران‌ها در جزایر خارگ و خارگو از امروز آغاز شد.

خسرو درویشی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: انجام سرشماری لازمه تعریف و تدوین برنامه حفاظتی و مدیریتی برای حفاظت و نگهداشت گونه‌ها در حیات وحش هر منطقه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به کاهش زیستگاه آهوان جزیره خارگ به دلیل توسعه صنعت نفت و گاز افزود: یکی از مشکلات این گونه جانوری افزایش جمعیت است به نحوی که در زمان حاضر یک هزار و ۱۰۰ راس آهو در پهنه‌ای به مساحت یکصد هکتار نگهداری می‌شوند.

رئیس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد: با توجه به جمعیت زیاد آهوان و جزیره بودن منطقه خارگ ممکن است که این کلونی دچار مشکلات درون خانوادگی شود چنانچه در دهه ۸۰ حدود ۹۰ درصد این جمعیت به دلیل بروز یک نوع بیماری پوستی از دست رفت و جمعیت امروز این پستاندار شاخص ناشی از بازسازی آن جمعیت است.

بیشتر بخوانید:

توازن جمعیتی جیران‌ها و مقاومت بومیان خارگ؛ فردا دیر است

درویشی با بیان اینکه در دهه ۹۰ چند بار نسبت به انتقال آهوان خارگ اقدام شده است ادامه داد: به منظور مدیریت جمعیت آهوان که بیش از ظرفیت قابل زیست جزیره است، در دهه کنونی چند بار عملیات تعدیل و کاهش متوازن جمعیت آنها اجرا شده و امروز بعنوان یک اولویت در محیط زیست مطرح است.

وی گفت: طرح سرشماری آهوان جزیره‌های خارگ و خارگو با هماهنگی و هم‌افزایی بین این بخشداری و اداره کل محیط زیست استان بوشهر در مدت ۲ روز انجام می‌شود و پس از جمع‌بندی نتیجه این طرح اعلام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha