۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۳
کد خبر: 85186127
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دستی بر آتش برای امنیت جنگل‌های بوشهر

۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۴۳
کد خبر: 85186127
دستی بر آتش برای امنیت جنگل‌های بوشهر

بوشهر - ایرنا - هرچند شمار جنگل‌بانان استان بوشهر قابل مقایسه با استانداردهای جهانی نیست اما همین تعداد بسیار کم با ایثار و از جان گذشتگی امنیت جنگل‌های استان را تامین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جنگل‌بانان نخستین خط دفاعی در برابر تخریب جنگل، استفاده و برداشت غیرقانونی و سایر شکل‌های جرایم در حیات وحش هستند؛ آنان همچنین در کاهش تضاد انسان و حیات وحش نقش بسزایی دارند و اغلب از نزدیک با مردم بومی و جوامع محلی که برای زندگی به حیات وحش و تنوع زیستی متکی هستند، همکاری می‌کنند.

جنگل‌بانان اغلب این وظایف را در معرض خطرهای بزرگ و تهدیدهای جانی انجام می‌دهند؛ بیش از یک هزار جنگل‌بان و محیط‌بان در طول دهه گذشته در حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده‌اند که این آمار بیشتر بر خطر ذاتی کار آنها تأکید می‌کند.

جنگلبان‌ها در همه جا بخشی از راه حل بسیار مورد نیاز برای بازگرداندن رابطه ما با طبیعت هستند آنها با محافظت از حیات وحش و زیستگاه آن‌ها در برابر آسیب، کمک می‌کنند.

اگر چه حفاظت از منابع و عرصه‌های طبیعی وظیفه‌ای همگانی به شمار می‌رود اما برای حفاظت از این عرصه‌ها این جنگل‌بانان هستند که به صورت تخصصی کار حفاظت از جنگل‌ها و مراتع را بر عهده دارند.

نفس جنگل‌بانان با درختان گره خورده و همواره این افراد نگران این هستند که نکند درختی از سوی برخی سودجویان قطع و عضوی از خانواده بزرگ جنگل کم شود؛ هرچند عده حافظان جنگل در مقایسه با وسعت عرصه‌های ملی بسیار ناچیز است اما آن‌ها همواره در مقابل افراد زیاده خواه و متعرض به عرصه‌های طبیعی سینه سپر می‌کنند و همچون فرزندان خویش از این عرصه‌ها و انفال که باید به دست آیندگان برسد حفاظت می‌کنند.

استان بوشهر دیار آب و آفتاب، همسایه دیرین خلیج فارس و تکیه زده به خطه جنوب ایران دارای ۲ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۷۴۶ هکتار مساحت است.

یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۳۳ هکتار از این مساحت اراضی ملی شامل یک میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۹۵ هکتار عرصه مرتعی، ۲۳۳هزار و ۳۵۱ هکتار جنگل و ۳۳۱ هزار و ۶۸۲ هکتار را بیابان تشکیل می‌دهد.

دستی بر آتش برای امنیت جنگل‌های بوشهر با جنگل‌بانانی کم‌شمار

هرگونه عملیاتی که منجر به جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی یا کاهش اثرات تخریبی در عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود بعنوان یک اقدام حفاظتی به شمار می‌رود؛ حفاظت کاری سخت و بسیار پیچیده‌ای است که باید به ازای هر ۱۵ هزار هکتار مساحت یک نیروی حفاظتی وجود داشته باشد این درحالی است که کل عرصه‌های ملی و مرتعی استان بوشهر با همت و ایثار تنها ۵۰ نیروی جنگل‌بانی حفاظت می‌شود.

این درحالی است که به گفته فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر براساس استانداردهای جهانی این استان برای حفاظت از عرصه‌های ملی و مرتعی به ۱۲۰ نیرو نیاز دارد.

سرهنگ فیض الله رزمجو به خبرنگار ایرنا می‌گوید: جنگل‌بانان با دریافت حقوق ناچیز اما با عشق، شوق و تعهد آن هنگامی که برخی از افراد از روی غفلت آتشی به طبیعت می‌اندازند و یا با بی رحمی به جان درختان طبیعت می‌افتند و یا اقدام به تصرف عرصه‌ها می‌کنند این حافظان از جنگل هستند که ایثارگرانه و بدون هیچ منتی وارد عرصه می‌شوند.

چهره جنگل‌بانان بعد از انجام عملیات به دلیل مهار حریق شاد و به دلیل آتش افتادن به جان طبیعیت متاثر و نگران دیده می‌شود.

۳۱ جولای مصادف با ۹ مرداد روز جهانی جنگل‌بانی نامگذاری شده و به این مناسبت و با هدف تقدیر از جنگل‌بانان استان بوشهر با علی اصغر یوسفی سرجنگل‌بان پاسگاه ویژه منابع طبیعی و آبخیزداری بخش بوشکان شهرستان دشتستان هم صحبت می‌شویم نکته جالب توجه در این مصاحبه این بود که این حافظ جنگل بیش از اینکه به فکر دغدغه‌های معیشتی خود باشد بیشتر به فکر جنگل و حفاظت از این عرصه‌های خدادادی که به امانت در اختیار ما قرارداده شده است.

جنگل‌بانان؛ ایثارگران بی‌نام و نشان

جنگل‌بانان؛ ایثارگران بی نام و نشانی هستند که در شرایط آب و هوایی سخت اعم از گرما و سرمای شدید و با امکاناتی محدود حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی را بر عهده دارند.

این حافظان جنگل برای انجام وظایف خود و مقابله با سوء استفاده‌کنندگان از طبیعت و قاچاق‌چیان چوب خطرهای زیادی را به جان می‌خرند تا این گنجینه‌های طبیعی از هر آسیبی در امان بماند.

به بیان یوسفی جنگل‌بانان؛ مردان بی‌ادعایی هستند که به محض آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی تن را به آتش و دود می‌زنند و خود می‌سوزند تا درختان و بوته‌زارهای سرسبز کشور نسوزند.

از نظر این سرجنگل‌بان امروز تعداد نیروهای حفاظتی متناسب با وسعت عرصه‌های ملی و مرتعی نیست و با وجود تلاش شبانه‌روزی نیروهای حفاظت اما همچنان تعرض سودجویان به عرصه‌ها مهمترین مشکل حافظان جنگل به شمار می‌رود.

حمایت قضایی مهمترین خواسته حافظان جنگل

او ادامه می‌دهد: حمایت قضایی یکی از مهمترین خواسته‌های جنگل‌بانان به شمار می‌رود؛ قضات دادگستری با حکم‌ها و جریمه‌های بازدارنده باید از حافظان جنگل‌ حمایت کنند.

از نظر سرجنگل‌بان پاسگاه ویژه منابع طبیعی و آبخیزداری بخش بوشکان شهرستان دشتستان در زمان حاضر حکم‌ها و جریمه‌های قضات در خصوص متعرضان و سودجویان به عرصه‌های ملی و مرتعی بازدارنده نیست و هر متخلفی با پرداخت جریمه اندک در جای دیگری باز هم دست به تخلف می‌زند.

آنطوری که یوسفی به خبرنگار ایرنا توضیح می‌دهد: قانون باید در مقابل کسانی که اقدام به دخل و تصرف در اراضی ملی می‌کنند محکم و به نفع جنگل‌بانان باشد تا با وضع مجازات‌های سنگین درس عبرت و بازوی بازدارنده برای متخلفان باشد اما دریغ که امروز متخلفان مسیر هموارتری دارند.

نبرد با آتش با دستان خالی

او ادامه می‌دهد: یگان حفاظت افزون بر جلوگیری از قطع درختان، زمین خواری و کنترل و نظارت مراتع باید با دست خالی به جنگ با آتش بروند.

به بیان سرجنگل‌بان پاسگاه ویژه منابع طبیعی و آبخیزداری بخش بوشکان شهرستان دشتستان بیشترین آتش‌سوزی‌ها در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور کوهستانی اتفاق می‌افتد و این یگان حفاظت است که برای حفظ این عرصه‌ها با کمترین امکانات و با پای پیاده در گرمای طاقت فرسای جنوب برای جنگ تن به تن با آتش کیلومترها راه بروند.

یوسفی ادامه می‌دهد: سخت‌تر از همه زمانی است که آب آشامیدن یک جنگل‌بان در هنگامی که با شعله‌های آتش در نبرد قرار دارد تمام می‌شود و باید ساعت‌ها رنج تشنگی را در گرمای طاقت فرسا تحمل کند.

دستی بر آتش برای امنیت جنگل‌های بوشهر با جنگل‌بانانی کم‌شمار

او به محدودیت امکانات یک جنگل‌بان اشاره می‌کند به نحوی که حافظ جنگل برای جلوگیری از تخریب، تصرف و یا قطع درختان امنیت جانی ندارد.

تنظیم لایحه حمایت از جنگل‌بانان؛ مهمترین خواسته

یوسفی از حقوق پائین جنگل‌بانان و اینکه این حقوق با تمام قناعت تنها کفاف ۲ هفته را می‌دهد هم می‌گوید: برای حفظ انفال و با توجه به حساسیت و پرخطر بودن کار جنگل‌بانی و کمبود نیرو امکان اینکه یک حافظ جنگل بتواند کار دومی داشته باشد وجود ندارد.

این جنگل‌بان به نیابت از همه جنگل‌بانان برضرورت تنظیم و اجرای لایحه حمایت از جنگل‌بانان تاکید کرد.

قدیمی بودن ۷۰ درصد امکانات جنگلبان‌های استان بوشهر

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در خصوص تجهیزات جنگلبان‌ها به خبرنگار ایرنا توضیح می‌دهد: این فرماندهی به تعداد ۱۶ پاسگاه امکانات خودرویی دارد و از نظر تامین موتورهای بلند با کمبودهایی روبرو هستیم.

به بیان رزمجو با توجه به وسعت حوادث آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و کوهستانی استان بوشهر به خصوص در فصل گرما ۷۰ درصد امکانات موجود برای مقابله با این حوادث قدیمی هستند و برای کنترل ۱۸ فقره آتش سوزی در مدت چهار ماه که ۱۸۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان را تحت تاثیر خود قرار داده نیاز به امکانات به روزی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز به خبرنگار ایرنا می‌گوید: تجهیز یگان حفاظت به دوربین‌های پایش برای رصد وسیع محوطه از جمله راهکارهایی است که تلاش می‌شود برای کمک به جنگل‌بانان انجام شود.

عبدالحسین گرشاسبی ادامه می‌دهد: در همین ارتباط با پیگیری‌های انجام شده تامین چهار تا پنج دستگاه دوربین پایش برای رصد وسیع منطقه، خرید موتورسیکلت‌های بلند و تامین ادوات مورد نیاز از جمله آتش‌کوب و دمنده در دستور کار قرار دارد.

دستی بر آتش برای امنیت جنگل‌های بوشهر با جنگل‌بانانی کم‌شمار

آنطوری که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر به خبرنگار ایرنا می‌گوید: حرفه جنگل‌بانی از مشاغل سخت، پرمخاطره و ناشخناخته و جنگل‌بانان افرادی تلاشگر، ساعی و جان‌فشان هستند که جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و در صحنه‌های پرمخاطره درعرصه‌های منابع طبیعی حضور دارند.

به گفته گرشاسبی جنگل‌بانان بدون هیچ هیاهوی تبلیغاتی با آتش، قاچاق چوب، تخریب و تصرف ، شخم و شیار مبارزه و عرصه را پایش و رصد و با انجام اقدامات حفاظتی در تلاش هستند که این عرصه‌ها دچار چالش نشود.

وقوع حریق‌های متعدد در عرصه‌های طبیعی که به دلیل تغییر اقلیم و گرمای شدید در ابعاد وسیع رخ می‌دهد از جمله چالش‌های امروز به شمار می‌رود و این جنگل‌بانان هستند که با جرات و جسارت در صحنه حاضر می‌شوند و آتش را در کانون خود می‌کوبند و کنترل می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha