۱۰ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۲۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85186295
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاوش های باستان شناسی در دژ تاریخی «آلمادوشن» خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: کاوش های باستان‌شناسی در دژ تاریخی «آلمادوشن» شهرستان رازوجرگلان با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال از امروز (سه شنبه) به سرپرستی حسنعلی عرب، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز آغاز شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان روز سه شنبه اظهار کرد: محوطه تاریخی آلمادوشن در سال ۱۳۸۷ به شماره ۲۳۱۷۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: پس از اینکه بخش راز و جرگلان در سال ۱۳۹۲ به‌عنوان شهرستان از بجنورد تفکیک شد، برنامه بررسی باستان‌شناسی این منطقه در اولویت پژوهش‌های اداره کل استان قرار گرفت.

قهرمانیان خاطرنشان کرد: کاوش در این محوطه در راستای شناخت، مطالعه و بررسی لایه‌های فرهنگی ارگ آلمادوشن، خواناسازی شواهد معماری و ساختارهای استقراری و سلطنتی ارگ، تهیه و تدوین پلان مناسب جهت بهره‌برداری از محوطه در راستای توسعه اقتصادی منطقه، آگاه‌سازی و برقراری ارتباط بین محوطه و ساکنان منطقه و تدوین و انتشار اطلاعاتی در مورد محوطه جهت تقویت هویت ملی و همبستگی ملی انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: ارگ آلمادوشن با توجه به ویژگی‌های طبیعی آن یک قلعه نظامی است که از دوران اشکانی تا قرون میانه اسلامی برای اهداف نظامی کاربرد داشته است.

به گزارش ایرنا، دژ تاریخی آلمادوشن یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره اشکانیان در منطقه غلامان شهرستان مرزی رازوجرگلان است که در بلندین قسمت کوهی که به شکل استوانه و مسطح است در روستای آلمادوشن(محل افتادن سیب) قرار دارد.

اطراف این دژ لاشه های سنگی زیادی دیده می شود که نشانگر وجود بناهای قدیمی در این مکان است که به مرور زمان ویران شده اند و تنها همین دژ که بعنوان قسمت اصلی قلعه باقی‌مانده است.

آثار و بقایای معماری و آوار و توده های سنگ در جای جای سطح این کوه به چشم می خورد، آوارهایی که هر کدام بقایای یک بنای عظیم و در برهه ای از تاریخ نیز محل تجمع نظامیان و تدارکات سربازان بوده است.

بقعه شاهزاده نبی غلامان، مجموعه تاریخی راز، ارگ تاریخی آلمادوشن، تپه ارگ بالا، محوطه تاریخی راستقان، بقعه سید بزرگ شاخص ترین جاذبه‌های تاریخی شهرستان مرزی رازوجرگلان است.

شهرستان مرزی راز و جرگلان ۷۰ هزار نفر جمعیت دارد و مرکز آن شهر راز در ۱۲۰ کیلومتری شمال بجنورد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha