نقش هسته‌های اندیشه‌ورز در برخورد با تغییرات اجتماعی فراتر از مدل‌های اداری است

تهران - ایرنا - دبیر ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نقش هسته‌های اندیشه‌ورز در برخورد با تغییر و تحولات اجتماعی و اقتصادی را فراتر از مدل‌های آیین نامه نویسی‌ مرسوم اداری دانست و گفت: هسته‌های اندیشه ورز باید با مدلی منعطف و با برنامه ریزی دقیق با تغییرات و مسایل پیش رو مواجه شوند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، چالش ها و فرصت های زیست بوم نوآوری اجتماعی در نشست کارگروه نوآوری اجتماعی ستاد فناوری‌های و فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با حضور مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی، دبیر کارگروه، جمعی از مدیران خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری، نمایندگانی از دانشگاه های تهران و شهید بهشتی، جهاد دانشگاهی و بنیاد برکت در محل ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی بررسی شد.

حسنلو در این نشست ضمن تأکید بر جایگاه حوزه نوآوری‌های اجتماعی اظهار داشت: حوزه نوآوری‌های اجتماعی، حوزه‌ای فراتر از سایر حوزه‌های سند ملی فناوری‌های نرم و فرهنگی است و جایابی آن در ماموریت های ستاد و نیز کارویژه سایر کارگروه ها، چیزی است که اعضای کارگروه می‌توانند با ظرفیت‌های خود به اجرایی سازی آن با توجه به ساحت های ماموریتی این زیست بوم اقدام کنند.

وی با یادآوری طوفان تغییرات و سیر مافوق سرعت تحولات اجتماعی و اقتصادی، نقش هسته‌های اندیشه‌ورزانه در برخورد با این تغییر و تحولات را فراتر از مدل‌های آیین نامه نویسی‌ مرسوم اداری دانست و از این هسته‌ها خواست با مدلی منعطف اما با برنامه ریزی دقیق با تغییرات و مسائل پیش رو مواجه شوند.

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم همچنین در مورد وظایف این کارگروه گفت: کارگروه نوآوری‌های اجتماعی در مجموع دو کارویژه اصلی شامل احصاء نظام مسایل حوزه نوآوری‌های اجتماعی و تعریف پروژه‌های پیشران و همچنین نقش اندیشه ورزانه و کمکی کارگروه در مورد مأموریت‌های این ستاد دارد.

امیر عسگری مدیر خانه خلاق و نوآوری ترمه و دبیر کارگروه نوآوری‌های اجتماعی هم در این نشت با اشاره به گستردگی حوزه نوآوری‌های اجتماعی گفت: بازیگران این عرصه نیاز به همگرایی و هم افزایی بیشتری دارند.

وی همچنین چندین پروژه راهبردی پیشنهادی نیز به کارگروه ارائه کرد که از جمله آنها می‌توان به پروژه تشکیل بانک اطلاعاتی حوزه زیست بوم نوآوری‌های اجتماعی با کمک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و نیز رصد و پایش و بررسی اثرسنجی نوآوری اجتماعی برنامه های دانش بنیانی و حوزه فناوریهای فرهنگی و صنایع خلاق معاونت اشاره کرد.

در این نشست اعضا و فعالان حوزه نوآوری اجتماعی به موضوع تعریف نوآوری اجتماعی در سند فناوری‌های فرهنگی و نرم اشاره و تاکید کردند که در سند فناوری‌های فرهنگی و نرم، نوآوری اجتماعی در مقابل آسیب اجتماعی تعریف شده در حالی که نوآوری اجتماعی مفهوم و حوزه‌ای فراتر از این است و حتی موضوعاتی نظیر سبک زندگی و زبان قومی را هم در برمی‌گیرد؛ لذا ضرورت ایجاد برخی تغییرات و اصلاحات در تعریف نوآوری اجتماعی در سند طرح شد تا فعالان این حوزه بتوانند از صرف ناظر بودن بر آسیب‌های اجتماعی، به بازیگرانی در عرصه فرهنگی، اجتماعی و مسایل این دو حوزه تبدیل شوند. در ادامه این نشست،

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در ادامه این نشست، یکی از پیشنهادهای مطرح شده توسط دبیر کارگروه که به موضوع رصد و پایش طرح‌ها و پروژه‌های حوزه نوآوری اجتماعی است، مورد بحث و تبادل نظر حاضرین در جلسه قرار گرفت و مقرر شد الگوی رصد و پایش و ارزیابی با محوریت اثرسنجی طرح‌ها و پروژه‌ها و برنامه‌های نوآورانه فعالیتهای دانش بنیانی و خلاق معاونت طی برگزاری نشست‌های کارشناسی تهیه و تدوین شود.

در کارگروه پی نمایی ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم تاکید شد/ ضرورت تعریف پروژه‌های پیشران صنایع خلاق در حوزه پی نمایی

نشست کارگروه پی‌نمایی ( کمیک استریپ) در سال ۱۴۰۲ در ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم برگزار شد.

به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، کارگروه پی نما (کمیک استریپ) ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی با حضور مسعود حسنلو، دبیر ستاد فناوری های فرهنگی و نرم و اعضای این کارگروه و جمعی از کارشناسان و فعالان این حوزه روز یکشنبه در محل ساختمان مرکزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تشکیل جلسه داد.

در ابتدای جلسه، بهروز آهنگربیگ مسوول برگزاری کارگروه های ستاد به تشریح کارویژه کارگروه ها در سه ساحت حکمرانی، زیست بوم و معاونت علمی پرداخت و همچنین از حوزه پی‌نمایی به عنوان یکی از حلقه‎های خلق ارزش اقتصاد خلاق همچون خلق کاراکتر برای سایر صنایع خلاق همچون انیمیشن و اسباب بازی یاد کرد.

در ادامه، مهدی یوسف‌وندی دبیر کارگروه حوزه پی نمایی (کمیک استریپ) ضمن تأکید بر ضرورت وجود سازوکارهای تسهیل‌گری و تنظیم‌گری در حوزه پی نمایی، لازمه تحقق این مهم را ایفای نقش حکمرانی توسط ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در این بخش دانست.

وی همچنین بر ضرورت تعریف پروژه‌های پیشران صنایع خلاق در بخش پی نمایی تأکید کرد و افزود: لازمه توسعه این بخش از صنایع خلاق در کشور، تعریف پروژه‌های کلان و پیشران است که بتواند بازار صنعت پی‌نمایی در ایران را توسعه دهد و گردش مالی این بخش را تا حد قابل توجه‌ای بیشتر کند.

در ادامه این جلسه، برخی از فعالان و کارشناسان حوزه پی‌نمایی نیز به ایراد نظرات خود در مورد موانع و مشکلات این حوزه، عوامل تسهیل گر و ضرورت‌های لازم جهت توسعه کسب و کارهای حوزه پی‌نمایی و راهکارهای توسعه آن پرداختند.

یکی از تاکیدات اعضای حاضر در کارگروه، تاکید بر ضرورت آموزش و توانمندسازی فعالان حوزه پی‌نما به ویژه در بخش نویسندگی بود.

به اعتقاد این گروه از کارشناسان، تکنیک‌های محتوایی و نویسندگی پی‌نمایی یکی از مهمترین خلأ‌های این عرصه از صنایع خلاق است که ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی می‎تواند با اولویت ویژه‌ای نسبت به رفع این خلأ از طریق فعال سازی مکانیزم های حوزه آموزش و یادگیری اقدام کند تا بتوانیم شاهد جهش خوبی در این حوزه باشیم.

همچنین، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی با تأکید بر ضرورت نگاه خلاقانه و نوآورانه به عرصه تولیدات پی‌نمایی با توجه به نگاه ویژه به اقتصاد خلاق در کشور گفت: حوزه پی‌نمایی و به طور کلی صنایع خلاق، ارتباط سیستماتیک و ارگانیکی با هم دارند، لذا در جهت تکمیل زنجیره ارزش این حوزه، باید ارتباط خوبی بین کارگروه پی‌نمایی با سایر کارگروه‌های سندملی توسعه فناوری‌های نرم و فرهنگی برقرار شود.

در پایان این نشست مقرر شد نظام مسایل و پروژه‌های پیشران صنایع خلاق در حوزه پی‌نمایی با توجه به دو بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت به طور عملیاتی توسط این کارگروه و با کمک سایر کارگروه‌های مرتبط نظیر آموزش و یادگیری و اسباب بازی و ... هدف‌گذاری و تدوین شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha