سازمان ملل:یک چهارم میلیارد نفر در سال گذشته با ناامنی غذایی حاد مواجه شدند

نیویورک- ایرنا- هماهنگ کننده سازمان ملل برای پیشگیری و مقابله با قحطی با بیان اینکه خطر قحطی باید یک خط قرمز باشد، اعلام کرد: یک چهارم میلیارد نفر در سال گذشته با ناامنی غذایی حاد مواجه شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رینا گیلانی هماهنگ کننده سازمان ملل برای پیشگیری و مقابله با قحطی روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی ( اوت / آگوست) را برعهده دارد، افزود: خطر قحطی که بر اثر آن مردم به آرامی از گرسنگی می میرند، باید یک خط قرمز باشد.
با این حال تعداد افرادی که از ناامنی غذایی حاد رنج می برند در سال گذشته به یک چهارم میلیارد رسیده است. این بالاترین رکورد در سال های اخیر است.

این مقام ارشد سازماان ملل اضافه کرد: از این افراد، حدود ۳۷۶هزار نفر در هفت کشور با شرایط قحطی مواجه بودند. ۳۵ میلیون نفر دیگر کشورهای دیگر حضور داشتند. مانند همه شرایط بحرانی، زنان و کودکان بیشترین تأثیر را می گیرند.

هماهنگ کننده سازمان ملل برای پیشگیری و مقابله با قحطی  ادامه داد: هر یک از هفت کشوری که مردم آن در سال گذشته با شرایط قحطی مواجه شدند، تحت تأثیر درگیری‌های مسلحانه یا سطوح شدید خشونت قرار گرفتند. پنج کشور از این هفت کشور از جمله  افغانستان، هائیتی، سومالی، سودان جنوبی و یمن به طور مرتب در دستور کار شورای امنیت قرار دارند.

گیلانی تصریح کرد: درگیری‌های مسلحانه سیستم‌های غذایی, معیشت مردم را از بین می‌برد و مردم را از خانه‌هایشان بیرون می‌کند،  بسیاری را به شدت آسیب‌پذیر و گرسنه می‌کند. گاهی اوقات این تأثیرات عواقب جانبی جنگ هستند، اما اغلب آنها به طور عمدی و غیرقانونی ایجاد می شوند و  از  گرسنگی به عنوان یک تاکتیک جنگی استفاده می شود.

این مقام ارشد سازمان ملل افزود: گرسنگی ناشی از درگیری با ترکیبی سمی از تغییرات آب و هوایی و شوک های اقتصادی ترکیب می شود. تغییرات آب و هوایی به طور فزاینده ای به یک تهدید  تبدیل می شود.

رینا گیلانی ادامه داد:  ما باید تلاش ها برای پیشگیری، کاهش و پایان دادن به درگیری ها در همه اشکال آن را افزایش دهیم. در مناطقی که دستیابی به  صلح  در زمان کوتاه امکان پذیر نیست, اطمینان از اینکه طرف های درگیری به قوانین بشردوستانه بین المللی احترام می گذارند, حیاتی است.

هماهنگ کننده سازمان ملل برای پیشگیری و مقابله با قحطی افزود: باید استفاده بهتری  از مکانیسم های هشدار اولیه موجود مانند قطعنامه ۲۴۱۷ (۲۰۱۸) به شیوه ای متمرکز و موثر شود.

وی ادامه داد: باید  در یافتن راه هایی برای کاهش تأثیر جنگ بر آسیب پذیرترین افراد, جسور و خلاق بود. زنان و دختران باید در مرکز تلاش ما باشند. بحران ها و گرسنگی به طور نامتناسبی بر آنها تأثیر می گذارد و همچنین  آنها کلید راه حل های پایدار را در دست دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha