شهردار مشهد: ساماندهی بافت پیرامونی حرم مطهر موضوعی فرابخشی است

مشهد- ایرنا- شهردار مشهد گفت: طرح بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی یک موضوع بسیار مهم و فرابخشی است و فقط مربوط به شهرداری مشهد نیست.

به گزارش ایرنا، محمدرضا قلندر روز پنجشنبه در مراسم انتصاب معاونان عمران و حمل ونقل و اقتصادی شهرداری افزود: شهرداری نمی تواند به تنهایی مساله نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی را حل کند و این در مدت زمان گذشته ثابت شده است.

وی اضافه کرد: برهمین اساس به دنبال این هستیم که انسجام و تعامل را در اجرای طرح برگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: شاید وسعت منطقه ثامن از نظر جغرافیایی زیاد نباشد اما یکی از نقاط خاص مشهد، کشور و حتی جهان اسلام و تشیع است که حرم مطهر همانند نگینی درخشنده در آن قرار گرفته است.

قلندر بیان کرد: درحوزه منطقه ثامن از گذشته غفلت هایی شده است، ابتدا طرحی به نام مرحوم کازرونی اجرایی و در سال ۱۴۰۰ اصلاحاتی در آن انجام شد که البته همین اصلاحات نگرانی هایی را هم ایجاد کرد، هر چند شهرداری در آن نقشی نداشته است.

شهردار مشهد ادامه داد: برای اجرا و به سرانجام رساندن طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر تمام بخش ها از جمله دولت، آستان قدس رضوی و استانداری پای کار بیایند و شهرداری نیز به عنوان عامل اجرایی اقدمات را انجام دهد.

قلندربا اشاره اینکه البته در این میان اصل کار ،مردم و سرمایه گذاران هستند، اظهارکرد: باید با همکاری و تعامل طرح به سرانجام برسد، خجالت می کشیم وقتی در بافت حضور پیدا می کنیم و می بینیم زائران و مجاوران در وضعیت نامناسب این محدوده تردد می کنند.

وی اضافه کرد: اقدامات خوبی تاکنون انجام شده اما هنوز مباحث مهمی چون ساماندهی وشکل گیری فضاهای مجود دربافت فرسوده ، کمبود پارکینگ و موضوعات مرتبط با پدافندغیرعامل وجود دارد که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

شهردار مشهد افزود: بیشترین پروژه ها به ویژه کلان پروژه های عمرانی ریشه حمل ونقلی دارد به ویژه بحث احداث خطوط مترو که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و فاز اول خط سه از میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) باید بهار سال آینده به بهره برداری برسد.

قلندربا بیان اینکه عملیات اجرایی سطح سوم میدان شهید فهمیده به زودی آغاز خواهد شد، اظهارکرد: همچنین به دنبال آن هستیم تا پروژه اتصال بولوار امام خمینی (ره) به میدان انقلاب نیز کلنگ زنی شود.

وی با اشاره به بوستان بزرگ جهان شهر نیز خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات خوب دوره ششم به سرانجام رساندن انتقال پادگان و بازگشایی مسیرهای آن بود، اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود اجرای پروژهای تعریف شده در آن به ویژه احداث بزرگترین بوستان مشهد تحت عنوان جهان شهر به مساحت ۱۲۵ هکتار در چهار فاز در فضای سبز اراضی پادگان است.

شهردار مشهد افزود: یکی دیگر از پروژه های کلان در این دوره احداث بوستان ۷۳هکتاری در محدوده شهرک شهید رجایی است که در فاز اول رینگ اطراف آن به مساحت ۱۳ هکتار اجرا خواهد شد، طبق برنامه ریزی های انجام شده عملیات اجرایی این پروژه ظرف ۲ تا سه هفته آینده آغاز می شود.

قلندر ادامه داد: در این بوستان یک پردیس هفت هکتاری ویژه بانوان، زمین های بازی روباز و شهربازی نیز پیش بینی شده و احداث این بوستان ۷۳ هکتاری یکی از محرک های بزرگ توسعه در حاشیه شهر خواهد شد.

وی ادامه داد: برقی کردن اتوبوس ها یکی از اولویت های دیگر ما در حوزه حمل ونقل است که مذاکرات آن انجام وقراراست ۱۰۰دستگاه اتوبوس برقی به صورت پایلوت در خط سه بی ارتی راه اندازی شود که آقای محمدیان باید آن را پیگیری کنند تا این اتفاق محقق شود.

شهردار مشهد ادامه داد: با توجه به قانون درآمدهای پایدار اصل درآمد کلانشهرها در جذب سرمایه گذار است آن هم نه تنها سرمایه گذار داخلی بلکه سرمایه گذار خارجی،سرمایه گذاران متعددی آماده هستند به شهرداری ورود کنند و این تغییر و تحول باید این روند را تسریع کند.

بهره‌برداری از فاز یک خط سوم قطارشهری اصلی ترین مطالبه است

رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: اصلی‌ترین مطالبه شورا از شهرداری بهره‌برداری از فاز یک خط سوم قطارشهری است.

ایمان فرهمندی افزود: این پروژه طبق برنامه زمان‌بندی باید به نتیجه برسد به نحوی که تا آخر سال واگن‌های اصلی روی خط قرار گیرند و در اردیبهشت‌ماه سال آینده مسافرگیری شود.

وی افزود: نگاه و شعار شورای ششم، حمل‌ونقل کرامت‌محور است و به عنوان کلیدواژه این اصل را روح حاکم بر همه اقدامات و تصمیمات حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری می‌‎دانیم.

رییس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: درحال حاضر پروژه‌‎های عمرانی فعال متعددی در سطح شهر داریم که نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی هستند.

فرهمندی اظهار کرد: درب‌های شهر مشهد باید به روی سرمایه‌گذار باز شود و فرش قرمز پهن کنیم تا فعالیت داشته باشند چراکه ظرفیت‌های اقتصادی زیادی در شهر مشهد وجود دارد.

افزایش نظارت شورای ششم بر پروژه‌ها و اقدامات مدیریت شهری

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم گفت: اینکه گفته می شود بزرگراه ساخته نشود حرف درستی نیست بلکه باید در کنار روش های علمی، کلنگ پروژه هایی برای رفع مشکلات مردم نیز زده شود

حجت الاسلام حسن منصوریان خاطرنشان کرد: از این پس مطالبه گری اعضای شورای شهر نسبت به تمام اقدامات شهردارمشهد در راستای کمک رسانی، بسیار پررنگ خواهد شد.

دغدغه شورای ششم پروژه‌های عمرانی است

رییس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم اظهارکرد: در حال حاضر یکی از دغدغه های شورای ششم پروژه های عمرانی است.

فاطمه سلیمی اضافه کرد: همچنین دغدغه اساسی تمام اعضای شورا سرمایه گذاری، مسائل اقتصادی و جذب سرمایه گذار و پروژه های مشارکتی است که امیدواریم در این دوره رقم بخورد.

رییس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: عملکرد معاون سابق اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد موجب شد تا ۱۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی و در واقع درآمدزایی برای شهرداری داشته باشد.

مجید طهوریان عسکری افزود: در این هفته سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر شد که بیانگر عملکرد خوب معاونت اقتصادی بوده است.

وی گفت: در مشهد سرمایه‌های شناور بسیاری وجود دارد که با ایده‌پردازی صحیح می‌توانیم بیش از پیش از این ظرفیت بهره بگیریم.

پیشتازی در حوزه اوراق و اجرای پروژه‌های اقتصادی

معاون شهردار و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: در حوزه اوراق و اجرای پروژه‌های اقتصادی در صدر استان‌های دیگر کار قرار داریم و درحال حاضر ۶۰ پروژه مشارکتی در مشهد وجود دارد که ۴۰ مورد آن تعیین تکلیف شده است.

محمد هادی محمدی مقدم افزود : باتوجه به اینکه بیش‌از ۹۰ درصد اتفاقات با تصویب شورای شهر است، از اعضای شورا درخواست دارم حمایت های ویژه ای از ما داشته باشند.

وی ادامه داد: این آمادگی وجود دارد که در پروژه های سرمایه گذاری و اقتصادی همکاری و همراهی تمام معاونت‌ها را داشته باشیم.

ایجاد ظرفیت‌های خوب در حوزه حمل و نقلی در دولت سیزدهم

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز اظهارکرد: موضوعات ترافیکی از جنس سخت افزاری نیست بلکه به صورت نرم افزاری و از جنس مدیریت تقاضا سفر و جلوگیری از تردد تک سرنشین به آن نگاه می شود.

پوریا محمدیان یزدی افزود: هرچقدر بزرگراه و آزاد راه بسازیم و فکری برای منشا سفر نکنیم، در سیکل باطلی قرار داریم و هر چه بسازیم باز هم ترافیک خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی در دوره سیزدهم ایجاد شده و ٢ قرارداد سه هزار و دو هزار دستگاه اتوبوس نیز با دو اتوبوس سازبزرگ در کشور منعقد شده که ۷۰ تا ۸۰ یارانه دولتی و مابقی سهم شهرداری است که سهمی برای شهرداری مشهد گرفته شده است.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: در حوزه ناوگان قطار شهری نیز قراردادی منعقد شده که از این ظرفیت نیز به نحو احسن استفاده خواهیم کرد.

در این مراسم با اعطای حکم از سوی شهردار مشهد، پوریا محمدیان یزدی به سمت معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد و محمدهادی محمدی مقدم به سمت معاون شهردار و رییس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد منصوب شدند.

پیش از این سید خلیل منبتی معاون عمران و حمل و نقل شهرداری بود که با حکم شهردار مشهد، به سمت شهردار منطقه ثامن منصوب شد.

محمود عیدی نیز پیش از این معاون اقتصادی و رییس سازمان سرمایه گذاری شهرداری مشهد بود که در این مراسم از زحمات وی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha