۱۳ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۰۰
کد خبرنگار: 908
کد خبر: 85188767
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارگردان «رقص خون»: از ابزار رسانه برای پیشگیری از تحریف استفاده کردم

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده مستند «رقص خون» که امشب ۱۳ مردادماه ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه افق می‌رود، گفت: اولین قدم در ساخت چنین مستندهایی این است که ما تاریخی را ثبت می‌کنیم که چند سال دیگر تحریف شده و غیرواقعی آن را نبینیم. باید در بزنگاه‌ها و بحران‌ها، از ابزار رسانه برای روشنگری و آگاهی استفاده کنیم تا با تحریف مواجه نشویم.

سیاوش مختاری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره ایده ساخت «رقص خون» عنوان کرد: بعد از اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ رخ داد، این مساله به ذهن ما رسید که نیازست درباره افرادی که در راه امنیت شهید شدند، مستندی ساخته و به زندگی آن‌ها پرداخته شود تا مخاطبان عام با شخصیت و سبک زندگی آن‌ها آشنا شوند چراکه شاید برای بسیاری سوال پیش بیاید چرا دست به چنین کاری زدند. پس با مرکز مستند سوره ایده را مطرح کردیم که مورد حمایت قرار گرفت و کار ساخته شد.

وی در پاسخ به این پرسش که عنوان «رقص خون» به چه دلیل برای مستند انتخاب شد، تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی پیش از شهادت خود سخنرانی داشتند که در شبکه‌های مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت. شعری را در آن سخنرانی خواندند که بیست معروفی داشت: «رقص جولان بر سر میدان کنند/رقص اندر خون خود مردان کنند» ما از این تک بیت وام گرفتیم و برای عنوان مستند استفاده کردیم. در حقیقت این تک بیت این معنا را می‌رساند که افراد بی‌محابا و بی‌پروا برای هدف خود در خون خودشان می‌رقصند و حکایت از شجاعت و مردانگی آن‌ها دارد.

این مستندساز درباره انتخاب فرزام سلطانی به عنوان راوی بیان کرد: فرزام سلطانی با آرمان علی‌وردی در حوزه علمیه هم‌کلاس بودند و در حد سلام و علیک با هم ارتباط داشتند اما به گفته خود فرزام بعد از شهادت آرمان، رفاقت آن‌ها شروع می‌شود. این کاراکتر برای ما جالب بود و به همین دلیل او را به عنوان راوی برگزیدیم.

مختاری در جواب به این سوال که چرا به سراغ مستند کوتاه ۲۴ دقیقه‌ای برای این موضوع رفته است، مطرح کرد: مخاطب امروز به اصطلاح به دنبال محتوای کوتاه و کپسولی است. قطعا اگر بخواهیم شخصیت یک شهید را مورد بررسی قرار دهیم، ساعت‌ها می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم اما در مدیوم رسانه باید فضا، زمان، مخاطب و گروه سنی که قرارست مستند را تماشا کنند، سنجید و به این جمع‌بندی رسید که مخاطب تا چه جایی برایش جذابیت دارد. سعی کردیم بسیار خلاصه داستان را روایت کنیم اما به همه ابعاد شهید نیز بپردازیم تا مخاطب مستند را کامل تماشا کند و لذت ببرد.

وی درباره تجربه‌ای که ساخت این مستند برایش رقم زد، اظهار کرد: مهمترین نکته این اثر برای ما این بود که چون درباره یک واقعه پژوهش کردیم، دید بازتری نسبت به ماجرا و چیزی که اتفاق افتاده است، پیدا و به وجوه مختلف مساله توجه کردیم. آشنایی با افرادی مانند آرمان علی وردی که شاید تا قبل از این فکر می‌کردیم یک جوان متولد دهه هشتاد چرا باید این کار را کند؟ و آیا کسی دست به چنین کاری می‌زند یا نه؟ جواب قاطعی که مخاطب در این مستند می‌بیند این است که بله. بسیار بیشتر از یک آرمان علی وردی هستند که چنین کارهایی می‌کنند.

تهیه‌کننده «رقص خون» درباره همراهی خانواده شهید برای ساخت این مستند اظهار کرد: خانواده شهید کمابیش با ما همراهی کردند. نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که شرایط خانواده بعد از شهادت آرمان مساعد نبود اما سعی کردند تمام خود را برای ساخت مستند بگذارند. با اینکه همان موقع اتفاقات دیگری هم رخ داده بود اما بی هیچ نکته‌ای جلوی دوربین ما نشستند و بی هیچ روتوشی برای ما از پسرشان تعریف کردند.

مختاری افزود: برای ما مهم بود که با شخصیت آرمان آشنا شویم و به این مساله پی ببریم که آرمان‌های دیگر چه می‌کنند. ما تصور می‌کنیم که آرمان علی وردی فرد خاصی‌ست که برایش شهادت نوشته شده اما شاید بسیاری دیگر از هم نسلانش اخلاق و رفتار این چنینی داشته باشند و در بزنگاه‌ها انتخابی کنند که همه حیرت زده شوند و این بسیار ارزشمند است.

وی در پایان با اشاره به اینکه مهمترین مساله مستند ثبت تاریخ است، خاطرنشان کرد: اولین قدم در ساخت مستندهایی مانند «رقص خون» این است که ما تاریخی را ثبت می‌کنیم که چند سال دیگر تحریف شده و غیرواقعی آن را نبینیم. این کمترین کاری‌ست که چنین مستندی می‌تواند انجام دهد. کمااینکه اگر ما برای اتفاقات دیگر هم چنین مستندهایی می‌ساختیم شاید اتفاقات دیگری را شاهد بودیم. ما باید در بزنگاه‌ها و بحران‌ها، از ابزار رسانه برای روشنگری و آگاهی استفاده کنیم تا با تحریف مواجه نشویم.

مستند «رقص خون» به کارگردانی امیر نیک‌زاد و تهیه‌کنندگی سیاوش مختاری جمعه شب ۱۳ مردادماه ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه افق سیما می‌رود و روز بعد، شنبه ساعت ۱۵:۳۰ تکرار آن پخش می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha