۱۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۴۳
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85189627
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاوش های باستان شناسی ارگ نادری شیروان از سر گرفته شد

بجنورد- ایرنا- فصل دوم کاوش های باستان شناسی ارگ نادری به عنوان یکی از آثار تاریخی منحصر به فرد دوره صفویه و قاجاریه در شیروان به سرپرستی «جواد علایی مقدم»، عضو هیات علمی باستان‌شناسی دانشگاه زابل آغاز شد.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اولین فصل کاوش در این محوطه تاریخی مربوط به سال ۱۳۸۹ و به سرپرستی مسعود رضایی انجام شد که طی آن ۲۲ گمانه با ابعاد یک متر در پیرامون تپه و جهت مشخص‌شدن عرصه و حریم محوطه حفر شد.

محمدرضا قهرمانیان افزود: در آن فصل کاوش هایی برای یافتن شواهدی از استقرار دوران صفویه و قاجاریه در دست اجرا قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین بررسی کاوش های اولیه و وجود برخی از سفال ها بیانگر این موضوع بود که مردم این منطقه حتی با کشور چین مراوداتی داشته اند.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: تپه ارگ نادری شیروان از مهم‌ترین محوطه‌های حوضه آبریز رودخانه اترک است که در بخش کهنه شهر شیروان قرار دارد و در سال ۱۳۴۶ خورشیدی به شماره ثبت ۷۰۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

قهرمانیان گفت: قدیمی‌ترین دوره شناسایی شده در این محوطه مربوط به دوران مس‌سنگی و جدیدترین دوره آن مربوط به دوران قاجار است.

تپه باستانی ارگ نادری شیروان، بزرگترین تپه دست ریز خاکی ایران ۲۵ متر ارتفاع و ۹۰ متر قطر دارد که به علت فرسایش از ارتفاع تپه کاسته شده است.

این تپه سابقا مرکز حکومت و فرماندهی شمال خراسان با حصار و چهار برج مرتفع بود که دور تا دور آن دیوار شهر بند قرار داشت.

سفال های به دست آمده از تپه باستانی ارگ شیروان نظیر تپه باستانی است و نوع سفال ها قرمز با نقوش سیاه مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که به عنوان کهن ترین زیستگاه خراسان شمالی مورد تحقیق و بررسی و پژوهش باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha