چشم انداز روشن اقتصاد دانش‌بنیان با قانون جهش تولید

اهواز - ایرنا - مشاور اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهور عنوان‌کرد: اجرای قانون جهش تولید دانش‌ بنیان، با تعریف ظرفیت‌های جدید و رفع خلاهای جدی در حوزه دانش بنیان کشور برای حمایت از فعالیت‌های این حوزه، چشم انداز روشنی را در اقتصاد دانش بنیان رقم می‌زند.

به گزارش ایرنا قانون جهش تولید دانش بنیان مشتمل بر بیست ماده و ۱۰ تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ یازدهم اردیبهشت ماه یکهزار و چهارصد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به تایید شورای نگهبان رسید.

مفاد این قانون به توسعه بخش‌های مختلف زیست بوم فناوری و نوآوری از بخش های سرمایه گذاری در زیرساخت تا تولید محصول دانش بنیان و خلاق با استفاده از اختیارات معاونت علمی و فناوری کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا ابوالفضل باقری یکشنبه در نشست با شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری خوزستان گفت: این شرکت‌ها با حمایت‌های قانون دانش بنیان (قانون حمایت ازشرکت‌ها و موسسات دانش بنیان مصوب سال ۱۳۸۹) آشنایی دارند که عمده امتیازات این قانون اجرایی شده است.

ضرورت رشد ظرفیت‌های حمایتی متناسب با تعداد شرکت‌های دانش بنیان

وی افزود: معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات یارانه‌ای از جمله این حمایت‌ها هستند که البته برخی شرکت‌ها از این امتیازات برخوردار نشده‌اند چون به تعداد شرکت‌های دانش بنیان و همزمان با شتاب رشد آنها ظرفیت‌های حمایتی ما رشد نکرد.

باقری ادامه داد: ظرفیت صندوق نوآوری و شکوفایی در زمان راه اندازی، 30 هزار میلیارد ریال بود که همچنان تغییر نکرده اما علاوه بر تورم تعداد شرکت‌های دانش بنیان چند برابر شده است.

مشاور اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در ادامه به لزوم اجرای قانون جدید با عنوان قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت: با توجه به لزوم ایجاد ظرفیت‌ها و حمایت‌های مکمل برای شرکت‌های دانش بنیان، مولفه‌های جدید در این زمینه تعریف شد.

وی تصریح کرد: همچنین حمایت‌های این معاونت، معطوف به شرکت‌های دانش بنیان بود که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دولت و اقتصاد را برای ایجاد تحول بزرگ در حوزه اقتصاد دانش بنیان محدود کرده بود.

باقری ادامه داد: در نتیجه با توجه به تعریف خاص شرکت‎‌های دانش بنیان، برخی شرکت‌ها از بازه اقتصاد دانش بنیانی دور بودند که خلا جدی به شمار می‌رفت.

مشاور اقتصاد دانش بنیان معاون علمی و فناوری رییس جمهور اضافه کرد: تصویب قانون جدید، انتظارات را به صورت ۱۰۰ درصدی محقق کرد و از مهمترین رویکردهای اجرای این قانون، بسط شرایط حمایتی برای تمام فعالیت‌های دانش بنیانی بود.

وی در خصوص حمایت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان بیان کرد: امکان استقرار شرکت‌های دانش بنیان در پهنه‌های مسکونی و تامین حمایت‌های دانش بنیانی برای تیم‌های فناور مستقر در پارک علم و فناوری از جمله این موارد است.

باقری برجسته‌ترین حمایت قانون جهش را در ماده ۱۱ مربوط به بندهای "ب" و "ت" عنوان کرد و افزود: در بند "ب" این ماده آمده است «معادل هزینه انجام شده برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سال های آتی به شرکت‌ها و موسسات متقاضی اعطا می‌شود و معادل آن از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور با سال‌های بعد کسر خواهد شد».

مشاور اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهور گفت: آیین نامه اجرایی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ آن توسط وزارت اموراقتصادی و دارایی با همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه شده و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

معاون اقتصادی استانداری خوزستان نیز گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ شرکت فناور زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان فعالیت دارند که ۱۳۰ مورد دانش بنیان در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی ، کشاورزری، زیست فناوری و آی تی فعالیت دارند.

رویکرد دولت هدایت به سمت اقتصاد دانش بنیان پویا

دکتر محمد راضی جلالی افزود: رویکرد دولت، تغییر در فعالیت‌های فناوری و نوآوری و هدایت به سمت اقتصاد دانش بنیان پویا، با ثبات و ارزآور است.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری در تحقق اقتصاد دانش بنیان کشور تحولات خوبی را رقم می‌زنند و ارتباط با صنایع هرچه بیشتر باید تقویت شود.

راضی جلالی اظهار کرد: درمقوله توسعه زیست بوم فناوری استفاده از ظرفیت معافیت‌های مالیاتی اهمیت دارد و به واسطه وجود صنایع بزرگ مالیات پرداز کلان در خوزستان، باید از ظرفیت‌های قانونی بهره مند شویم.

معاون اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به رویکرد جدید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیح داد: امضای توافق نامه در زمینه حمایت‌های فناوری و نوآوری درحال نهایی شده است و ۱۰ استان هدف گذاری شده است.

در این نشست جمعی از روسای از شرکت‌های فناور و دانش بنیان در زمینه چالش‌ها و مشکلات خود به بحث و تبادل نظر و ارائه راهکار پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha