آبیاری محدود، احتمال شیوع آفات را بین  درختان اصفهان  افزایش می‌دهد

اصفهان - ایرنا - رییس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت: کم آبی و آبیاری محدود درختان این استان بویژه در مناطق گرم‌تر، احتمال بیماری و شیوع آفات در بین آنها را افزایش می‌دهد.

رضا شفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: بیشتر درختان غیرمثمر کاشته شده در سال‌های گذشته در این منطقه کم آب بر و مقاوم به خشکسالی هستند اما با این وجود، تنش آبی بین این پوشش گیاهی نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: امسال به دلیل افزایش متوسط دما به ویژه در فصل تابستان، شرایط برای درختان نیز بدتر شده است و این می‌طلبد که نیاز آبی آنها تامین شود.

رییس اداره جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان با اشاره به خشکی زاینده رود خاطرنشان کرد: خشکاندن این رودخانه مشکلات متعددی را نیز برای پوشش گیاهی اطراف این منبع آبی به وجود آورده است که حل این معضل، به جاری سازی رودخانه وابستگی دارد.

شفیعی ادامه داد: به ویژه در کلان‌شهر اصفهان این مشکل جدی است و خشکی رودخانه تاثیر مخربی بر پوشش گیاهی این خطه دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در این ارتباط، از اجرای روش درون‌درمانی برای درختان چنار خیابان‌های هشت‌بهشت غربی، علامه امینی شرقی و سلمان فارسی که تحت تنش شدید و در مرحله زوال هستند، خبر داده است.

مجید عرفان‌منش افزود: درون‌درمانی یا اندوتراپی یکی از روش‌های جدید تغذیه و تیمار درختان شهری است که در آن، حجم مناسبی از ترکیبات مختلف از جمله عناصر غذایی، ترکیبات ضد تنش و محرک‌های رشد به کمک کپسول ویژه با فشار کم (زیر ۱۰۰ کیلو پاسکال) از طریق سوراخ‌های ایجاد شده روی تنه، در اختیار گیاه می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن معادل ۹.۸ میلیون هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی و ملی شامل می‌شود که از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار را جنگل(۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار را مرتع (۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار را بیابان(۳۲ درصد) در برگرفته است.
جنگل‌های استان اصفهان بطور عمده در ۲ شهرستان فریدون‌شهر با۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند و سرانه جنگل در این منطقه کمتر از ۰.۱ هکتار است اما با وجود سطح کم، تنوع گونه‌ای خوبی(۳۵ گونه درختی ودرختچه‌ای) دارد.

از مجموع وسعت ۶ هزار هکتار فضای سبز شهر اصفهان، چهار هزار هکتار در اختیار شهرداری اصفهان است و ۲ هزار هکتار در اختیار سایر ارگان‌ها که البته پشتیبانی فنی آن به عهده شهرداری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha