۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۰۹
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 85193419
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیجریه: ترجیح رئیس‌جمهور و اکوواس بر حل دیپلماتیک بحران نیجر است

تهران-ایرنا- سخنگوی رئیس جمهور نیجریه گفت که رئیس جمهور و «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکوواس) راه‌حل دیپلماتیک و صلح آمیز را برای مقابله با کودتای نظامی در نیجر ترجیح می‌دهند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از الجزیره، سخنگوی رئیس جمهور نیجریه گفت که رئیس جمهور و اکوواس (ECOWAS) خواستار راه‌حل دیپلماتیک و صلح آمیز برای مقابله با کودتای نظامی در نیجر هستند.

از طرفی، «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اکوواس سه‌شنبه شب تحریم‌های جدیدی را علیه «کودتاچیان» در نیجر اعمال و اعلام کرد که این تحریم‌های جدید شامل افراد و نهادهای مرتبط با رهبران کودتا در نیجر است.

بیش از یک هفته پیش، اکوواس به کودتاگران نیجر اعلام کرده بود که اگر «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور که به فرانسه نزدیک است، ظرف ۷ روز به قدرت بازنگردد، آنها با مداخله نظامی احتمالی، اعضای این اتحادیه اقتصادی مواجه می‌شوند، اما حکومت نظامی نیجر روز یکشنبه با به پایان رسیدن مهلت ۷ روزه اکوواس، نه‌تنها بازوم را به قدرت بازنگرداندند، بلکه حریم هوایی این کشور غرب آفریقا را نیز بستند.

 رسانه‌های فرانسوی امروز مدعی شدند که روسای ستاد ارتش کشورهای عضو گروه «اکوواس» توافق کردند که نیرویی متشکل از ۲۵ هزار نظامی را برای ورود به نیجر تشکیل دهند.

همچنین رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند که نیجریه می تواند بیش از نیمی از نیروی یاد شده را برای دخالت در بحران نیجر با مشارکت کشورهای سنگال، بنین و ساحل عاج فراهم کند.

اکوواس پس از نادیده گرفته شدن اولتیماتوم خود از سوی کودتاچیان نیجر، عصر دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از برگزاری نشست جدید خود در روز پنجشنبه برای گفت وگوی رهبران اعضای این اتحادیه اقتصادی درباره اوضاع سیاسی و تحولات اخیر نیجر و منطقه غرب آفریقا خبر داد.

تحلیلگران بر این باورند که رهبران منطقه در جستجوی راه حلی فوری برای جلوگیری از تشدید تنش که به طور بالقوه می‌تواند کل منطقه غرب آفریقا را تحت تأثیر قرار دهد، به یک موضع واحد نیاز دارند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، در صورتی که اکوواس برای بازگرداندن بازوم (که طبق گزارش‌ها به گروگان گرفته شده است) تصمیم قطعی بگیرد، کشورهای نیجریه، سنگال، ساحل عاج و بنین همگی تمایل خود را برای اعزام نیرو به نیجر ابراز کرده‌اند.

از سوی دیگر کشورهای بورکینافاسو و مالی که دارای مرز مشترک با نیجر هستند، حمایت قوی خود را از نظامیان در نیجر اعلام و در این قضیه از همسویی با اکوواس خودداری کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha