۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۶:۱۵
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85193513
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست بورکینافاسو و مالی از سازمان ملل برای جلوگیری از حمله نظامی به نیجر

تهران-ایرنا- بورکینافاسو و مالی که به صورت نظامی اداره می‌شود، سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای مشترک از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که مانع از هرگونه اقدام نظامی علیه نیجر شوند.

به گزارش ایرنا از شبکه خبری "الجزیره" قطر، این دو کشور که در ۶ ماه گذشته شاهد کودتاهای نظامی بودند در بیانیه خود همچنین این تقاضا را از شورای امنیت و صلح آفریقا برای هرگونه اقدام نظامی در نیجر مطرح کردند.

بورکینافاسو و مالی همچنین بار دیگر نسبت به پیامدهای خطرناک هرگونه اقدام نظامی در نیجر هشدار دادند و تعهد خود را برای یافتن هرگونه راه‌حل دیپلماتیک برای بحران نیجر اعلام کردند.

بورکینافاسو و مالی ۱۰ مردادماه نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که هرگونه دخالت نظامی در نیجر اعلان جنگ به ما تلقی می شود.

این دو کشور اعلام کردند که اقدام نظامی در نیجر موجب می شود از گروه اکواس (مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) خارج شویم.

این درحالی است که سخنگوی رئیس جمهوری نیجریه گفت که رئیس جمهوری و «مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکواس) راه‌حل دیپلماتیک و صلح آمیز را برای مقابله با کودتای نظامی در نیجر ترجیح می‌دهند.

از طرفی، «مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» موسوم به اکواس سه‌شنبه شب تحریم‌های جدیدی را علیه «کودتاچیان» در نیجر اعمال و اعلام کرد که این تحریم‌های جدید شامل افراد و نهادهای مرتبط با رهبران کودتا در نیجر است.

بیش از یک هفته پیش، اکواس به کودتاگران نیجر اعلام کرده بود که اگر «محمد بازوم» رئیس جمهوری این کشور که به فرانسه نزدیک است، ظرف ۷ روز به قدرت بازنگردد، آنها با مداخله نظامی احتمالی، اعضای این اتحادیه اقتصادی روبه رو می‌شوند، اما حکومت نظامی نیجر روز یکشنبه با به پایان رسیدن مهلت ۷ روزه اکوواس، نه‌تنها بازوم را به قدرت بازنگرداندند، بلکه حریم هوایی این کشور غرب آفریقا را نیز بستند.

رسانه‌های فرانسوی نیز روز سه‌شنبه مدعی شدند که روسای ستاد ارتش کشورهای عضو گروه «اکوواس» توافق کردند که نیرویی متشکل از ۲۵ هزار نظامی را برای ورود به نیجر تشکیل دهند.

براساس ادعای این رسانه‌ها، نیجریه می تواند بیش از نیمی از نیروی یاد شده را برای دخالت در بحران نیجر با مشارکت کشورهای سنگال، بنین و ساحل عاج فراهم کند.

اکواس پس از نادیده گرفته شدن اولتیماتوم خود از سوی کودتاچیان نیجر، عصر دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از برگزاری نشست جدید خود در روز پنجشنبه برای گفت وگوی رهبران اعضای این اتحادیه اقتصادی درباره اوضاع سیاسی و تحولات اخیر نیجر و منطقه غرب آفریقا خبر داد.

تحلیلگران بر این باورند که رهبران منطقه در جستجوی راه حلی فوری برای جلوگیری از تشدید تنش که به طور بالقوه می‌تواند کل منطقه غرب آفریقا را تحت تأثیر قرار دهد، به یک موضع واحد نیاز دارند.

در صورتی که اکواس برای بازگرداندن بازوم (که طبق گزارش‌ها به گروگان گرفته شده است) تصمیم قطعی بگیرد، کشورهای نیجریه، سنگال، ساحل عاج و بنین همگی تمایل خود را برای اعزام نیرو به نیجر ابراز کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha