۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85194812
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گرم شدن طولانی زمین، پیامد افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای

۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۵
کد خبر: 85194812
محمدرضا شیرغلامی
گرم شدن طولانی زمین، پیامد افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای

یزد- ایرنا- افزایش مداوم غلظت گازهای گلخانه‌ای موجب گرم شدن طولانی زمین شده است.

بر اساس گزارش سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، ماه جولای ۲۰۲۳ به عنوان گرم ترین ماه ثبت شده در جهان تایید شده است. میانگین دمای جهانی ماه جولای ۱۶.۹۵ درجه سلسیوس بود که ۰.۷۲ درجه سلسیوس گرمتر از میانگین جولای ۱۹۹۱-۲۰۲۰ و ۰.۳۳ درجه سلسیوس گرمتر از گرمترین ماه قبلی یعنی جولای ۲۰۱۹ بود.

میانگین دمای جهانی سطح دریا نیز به افزایش خود ادامه داد و در جولای به بالاترین سطح خود رسید. برای کل ماه، میانگین دمای جهانی سطح دریا ۰.۵۱ درجه سلسیوس بالاتر از میانگین ۱۹۹۱-۲۰۲۰ بود.

بنا بر گزارشات سازمان جهانی هواشناسی (WMO)، اخبار گرم ترین ماه ثبت شده شاید نباید تعجب آور باشد. آخرین گزارش سالانه وضعیت آب و هوا WMO نشان می‌دهد که سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، هشت سال گرم‌ترین سال های ثبت شده در تاریخ بوده است، و این به دلیل گرم شدن آشکار دهه به دهه گذشته است.

با توجه به اینکه ما همچنان شاهد افزایش مداوم غلظت گازهای گلخانه ای در جو هستیم، این گرم شدن طولانی مدت ادامه خواهد داشت و رکوردهای دما همچنان شکسته خواهد شد. این رکوردها عواقب ناگواری هم برای مردم و هم برای سیاره‌ای که در معرض رویدادهای فرین مکرر و شدید هستند در پی دارد.

یخ‌های دریای قطب جنوب نیز در جولای امسال به پایین‌ترین حد خود رسیده‌اند و از زمان شروع پایش توسط ماهواره‌ها در سال ۱۹۷۹، کمتر از هر زمستان دیگری بوده است. به اعتقاد دانشمندان اگر انتشار گازهای گلخانه ای کنترل نشود، آب و هوای فرین به طور فزاینده ای به زیست بوم های قطب جنوب آسیب می رساند که بر بقیه جهان نیز تأثیر می گذارد.

گرم شدن طولانی زمین، پیامد غلظت گازهای گلخانه‌ای

با مقایسه میانگین‌های سال تقویمی تا به امروز، از ابتدای ژانویه تا پایان جولای، میانگین جهانی دما برای سال ۲۰۲۳ با ۰.۴۳ درجه سلسیوس افزایش نسبت به سال‌های ۱۹۹۱-۲۰۲۰، در مقایسه با ۰.۴۹ درجه سلسیوس برای سال ۲۰۱۶ و ۰.۴۸ درجه سلسیوس در سال ۲۰۲۰، سومین رکورد ثبت شده در جهان است.

انتظار می‌رود که فاصله بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۱۶ در ماه‌های آینده کاهش یابد، زیرا ماه‌های آخر سال ۲۰۱۶ نسبتا سرد بود، در حالی که انتظار می‌رود باقیمانده سال ۲۰۲۳، به دلیل تقویت رویداد اقلیمی ال نینو نسبتاً گرم باشد.

"رییس گروه توسعه هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی استان یزد"

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha