۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبر: 85195109
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش اعضای شورای عالی استان‌ها به کمبود آب

۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبر: 85195109
واکنش اعضای شورای عالی استان‌ها به کمبود آب

تهران- ایرنا- اعضای شورای عالی استان‌ها در نوزدهمین اجلاسیه خود که با حضور وزیر نیرو برگزار شد بر کمبود و قطع مکرر آب در استان‌های خود واکنش دادند.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای عالی استان ها در نوزدهمین اجلاسیه این شورا که با حضور وزیر نیرو برگزار شد، واکنش هایی را نشان دادند و جعفر قاسمی جیردهی، نماینده استان گیلان گفت: در سراسر ایران، قانون تعیین حد بستر رودخانه یکسان است اما این آیین‌نامه باید در شمال کشور بازنگری شود.

وی در نطق پیش از دستور خود در نوزدهمین اجلاس شورای عالی استان ها گفت: یکی از مشکلات استان‌های شمالی حد بستر حرایم رودخانه‌ها است.

قاسمی افزود: قبل از سال ۱۳۹۸ شهرداری و دهیاری بر اساس استعلام آب منطقه‌ای به مردم پروانه ساخت داده‌اند اما بعد از این سال حد بستر رودخانه‌ها را دو تا سه برابر کرده‌اند و زندگی مردم دچار مشکل شده است.

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: قانون مناطق کویری در استان‌های ساحلی در حال اجرا است در حالی که در استان‌های شمالی هر ۳۰۰ متر یک رودخانه‌ و در مناطق کویری هر ۵ کیلومتر یک رودخانه است.

قاسمی اظهار داشت: در سراسر ایران، قانون توزیع عادلانه آب و تعیین حد بستر رودخانه‌ها، یکسان تعریف شده است به همین دلیل اراضی بسیاری در حرایم مجاری آبی غیر قابل بهره‌برداری خواهد شد و لازم است آیین نامه تعیین حد بستر در شمال کشور بازنگری شود.

وی با اشاره به سد پل‌رود رودسر، بیان داشت: از زمان دولت سازندگی استارت آن زده شده و تا قبل دولت سیزدهم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با کار جهادی وزارت نیرو در این دوره به ۶۰ درصد رسیده است اما باز نیاز به اعتبار و مساعدت بیشتر دارد.

وی گفت: تصفیه خانه طولی لات آب شرب دو شهرستان رودسر و املش را تأمین می‌کند اما از دولت هفتم تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از وزیر محترم نیرو درخواست دارم اعتبار مناسبی به این پروژه تعلق گیرد تا به بهره‌برداری برسد.

ایلام نماد محرومیت است
حمدالله بیگی نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه استان ایلام با داشتن ۱۴ درصد از ذخایر نفت و گاز کشور نماد محرومیت در کشور است گفت: این در حالی است که ایلام محروم نیست بلکه از نبود مدیریت کارآمد رنج می‌برد.

وی افزود: بحران آب به مشکلات ناشی از کمبود آب کمی و کیفی آب در حوزه تقاضا اشاره دارد که در حوزه اقتصاد تاثیر زیادی دارد. این بحران نتیجه ضعف مدیریت آب بوده و نیازمند ارائه راهکارهای مدیریتی کارآمد برای برون رفت از این بحران است.

وی ادامه داد: کمبود آب از چالش‌های زیست محیطی است که حتی قطعی برق در شهرستان‌ها نیز از این مسئله متاثر است.

بیگی تصریح کرد: جمع آوری فاضلاب و تصفیه پساب‌های شهری یکی از راهکارهای اساسی است که متاسفانه در شهرهای بزرگ هم زیرساخت‌ها لازم موجود نیست.

نماینده ایلام در شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: وزارت نیرو با همکاری شوراها می‌تواند نقش مهمی در مدیریت یکپارچه شهری داشته باشد.

وی ادامه داد: پروژه‌های مسکن مهر به دلیل نداشتن انشعابات آب و فاضلاب امکان زیست ندارند و باید فکری به حال آن‌ها کرد.

بیگی بیان کرد: بسیاری از قنات‌های کشور که همچنان وظیفه تامین منابع آب مردم به ویژه در روستاها را دارند نیازمند لایروبی و بازسازی هستند تا این میراث ملی حفظ شود و از مهاجرت مردم جلوگیری کند.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: سیاست های کشورهای همسایه از جمله ترکیه مهار آب‌های سطحی است و افزون بر آسیب به کشورهای همسایه موجب توسعه این کشورها شده است و اما در ایران رودخانه‌هایی مانند کارون وارد دریا می‌شود از دست می‌رود، در صورتی که در داخل کشور به شدت نیاز به منابع آبی داریم.

وی اظهار داشت: فرونشست زمین، طوفان گرد و غبار، مهاجرت، درگیری بر سر آب و … مسائل مهم در حوزه‌های آب است که ضروری است با به کارگیری مدیران کارآمد بسیاری از این مشکلات را حل کرد.

بیگی تصریح کرد: استان ایلام با داشتن ۱۴ درصد از ذخایر نفت و گاز کشور نماد محرومیت در کشور است، این در حالی است که ایلام محروم نیست بلکه از نبود مدیریت کارآمد رنج می‌برد.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: ایلام جایی است که مادران داغدیده شهادت فرزندان‌شان را زیر چادر جشن می گرفتند و ما به عنوان مرزبانان واقعی دلاور مردانی را تقدیم کشور کردیم تا از جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم.

بیگی اضافه کرد: یکی از اقدامات مثبت دولت کنونی جلوگیری از قطعی برق بود که اکنون هر روز شاهد قطعی برق در منطقه هستیم و خسارت این قطعی‌ها کمتر از تورم و گرانی نیست.

نماینده استان ایلام در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: استان ایلام دارای منابع بزرگ آبی است اما هیچ برنامه جدی برای تامین آب مورد نیاز شهرها و روستاها صورت نگرفته است.

عضو شورای شهرستان ملکشاهی خطاب به وزیر کشور بیان کرد: به نمایندگی از مردم ملکشاهی خواستارم قول‌هایی که در سفر مهرماه ۱۴۰۰ ریاست جمهوری از سوی شما به عنوان وزیر معین رئیس جمهور به شهرستان ملکشاهی داده شد و به عنوان مصوبه سفر ریاست جمهوری تصویب شد عمل شود.

وی افزود: تکمیل اعتبار تصفیه خانه آب شرب و تکمیل بیمارستان این شهرستان قول‌هایی بود که تصویب شد اما هیچ کدام تاکنون انجام نشده است.

بیگی تصریح کرد: این در حالی است که پروژه تصفیه خانه که در حوزه کاری شما بود بعد از پایان سفر، شرکت آبفای استان با خاتمه دادن به پیمان و خلع ید پیمانکار، تعطیل و متروکه شده است.

سیاست های غلط به شکل گیری بحران آب دامن زده است

هاشمی بانشی نماینده استان فارس نیز با بیان اینکه سیاست‌های غلط منجر به شکل‌گیری بحران آب در کشور شده است گفت: اجازه برداشت بیش از حد آب‌های زیرزمینی و سیاست‌های غلط منجر به خشک شدن دریاچه‌های درون سرزمینی و قنوات و رودخانه‌ها شده است.

وی افزود: یکی از دغدغه شوراها این است که با وجود تبصره ۲ ذیل بند ب ماده ۲ قانون درآمد پایدار که تاکید بر تکلیف دستگاه‌های اجرایی ذیربط مبنی بر جابجایی تاسیسات آن‌ها هنگام اجرای طرح‌های شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شده، که متاسفانه این مشکل آن طور که باید و شاید برطرف نشده است و دستگاه‌های مربوطه نیز دلایلی از جمله عدم پیش بینی اعتبار و واگذاری امور دستگاه‌ها به شرکت‌های تابعه است.

وی ادامه داد: برنامه ریزی وزارت نیرو برای تامین آب پایدار برای سکونتگاه‌های شهری و روستایی به ویژه در مناطق خشک و بیابانی و مرزی است. این مسئله تبدیل به دغدغه شوراها شده و به عنوان یک مطالبه جمعی از شوراها خواسته می‌شود.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: از آنجایی که برخی از رودخانه‌ها کشور در حوزه خدمات شهرها قرار گرفته است و لازم است تقسیم وظایف مشخص میان وزارت نیرو و شهرداری مربوط برای ساماندهی رودخانه‌ها و مدیریت سیلاب‌ها صورت گیرد. بی توجهی به مسائل رودخانه‌های بالادست و خارج از محدوده شهری مسائل و مشکلاتی برای شهرداری‌ها به وجود آورده است و هزینه‌هایی را به شهرداری‌ها تحمیل می‌کند.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی همکاری دو طرفه شوراها و وزارت نیرو در خصوص تامین روشنایی گذرگاه های شهری و روستایی است که نقش مهمی در ارتقاء کیفیت و امنیت زندگی شهروندان دارد و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز می‌توانند با صرفه جویی در مصرف به وزارت نیرو کمک برساند.

بانشی اظهار کرد: درحوزه کشاوری یک موضوع جدی وجود دارد و آن عدم مدیریت منابع آب است. از این رو درخواست نظارت بیشتر بر تخصیص آب داریم. برای کشاورزی یک حق آبه‌ای از سدها وجود دارد که باید این مسئله مدیریت شود. متاسفانه بی عدالتی را در این حوزه می بینیم و امیدوارم این مشکل حل شود.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در دهه‌های گذشته صدور بی‌رویه برداشت آب‌های زیرزمینی انجام شد که اکنون به بک بحران تبدیل شده است و امروز با کسری بیش از حد منابع زیرزمینی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: متاسفانه سیاست‌های غلط آبی منجر به خشک شدن دریاچه‌های درون سرزمینی از جمله ارومیه، بختگان، پریشان، هامون و … شده است و باید اقدامات شایسته‌ای برای جلوگیری از این بی‌مدیریتی و بحران گرفته شود.

همچنین مجید اصانلو نماینده استان زنجان خطاب به وزیر نیرو گفت: شهر کرسف چندین سال است مشکل کمبود آب شرب دارد و در حال حاضر آب شرب بخش اعظمی از شهر قطع است.

اصانلو افزود: تأمین آب شرب شهرها بر عهده شرکت‌های آبفا است اما متأسفانه آبفای استان زنجان در عمل به وظایف خود در این زمینه خوب عمل نکرده است.

وی ادامه داد: شهر پنج هزار نفری کرسف چندین سال است دچار مشکل کمبود آب شرب است که در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی های متوالی این مسئله تشدید شده است.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر آب شرب بخش اعظمی از شهر قطع است و علی‌رغم نامه‌نگاری های فراوان و پیگیری‌های مستمر شورای شهر، اقدام خاصی انجام نشده است.

وی گفت: خلف وعده‌های مکرر و و وعده‌های واهی آبفا بر عمق مشکل افزوده و شرایط را بدتر کرده است و آبفا نیز حتی حاضر نیست ابتدایی‌ترین وظیفه خود که قبول مسئولیت تأمین آب شرب و حضور در بین مردم برای اقناع افکار عمومی است را انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha