مهندسان نظام مهندسی استان مرکزی ماهانه ۴۰۰ مورد بازرسی می‌شوند

اراک - ایرنا - رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: عملکرد مهندسان این مجموعه در طول هر ماه به طور متوسط بیش از ۴۰۰ مورد بازرسی می‌شوند.

« علیرضا حبیبی» روز شنبه در نشست با خبرنگاران در اراک، افزود: نظارت‌ها از زمان بتٌن‌ریزی تا جزئیات مختلف ساختمان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه، نظارت بر ساخت و سازها در استان مرکزی بویژه در شهر اراک به شکل بنیادی فرهنگ‌سازی شده است، گفت: کنترل‌ها در ساخت و سازها در این استان زیاد است و این امر باعث شده تا با تخلف خاصی در این حوزه روبرو نباشیم.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: رفع مشکلات جامعه مهندسان در زمینه اشتغال مناسب و بیمه با جدیت دنبال می‌شود.

حبیبی اظهار کرد: یکی از مباحث مهم مغفول مانده، مبحث ۲۲ مقررات ساختمان است که بحث قانونی دارد و امید است به زودی اجرایی شود.

وی اظهار کرد: یکی از اهداف و برنامه‌های مهم در هیات مدیره، اصلاح نرم افزار اتوماسیون سیستم سازمان نظام مهندسی است تا از این طریق نقشه‌های کاغذی حذف شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اضافه کرد: تحقق این مهم موجب می‌شود تا فرایند تایید و ارسال نقشه‌ها توسط اتوماسیون انجام شود و در این راستا کمک و همراهی شهرداری نیاز است.

حبیبی اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوب، الزام مجری برای همه ساختمان‌ها است و این مهم باعث می‌شود تا ساخت و سازها توسط افراد ذیصلاح صورت گیرد.

وی گفت: استفاده از مصالح استاندارد در ساخت و سازها در دستور کار جدی قرار دارد و در این راستا ابتدا استفاده از میلگرد و بتن استاندارد در برنامه است و به تدریج سایر مصالح نیز اضافه می‌شود.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی عنوان کرد: جامعه مهندسی این استان ۶ هزار و ۴۶۰ نفر است که از این تعدا چهار هزار و ۴۷۳ نفر دارای پروانه و یک‌هزار و ۹۸۷ نفر بدون پروانه است.

حبیبی تصریح کرد: تعرفه مهندسی امسال نسبت به سال قبل از وضعیت بهتری برخوردار است اما هنوز فاصله با مطلوب زیاد است.

وی در خصوص وضعیت نماهای رومی نیز گفت: این نماها بسیار سنگین است و اتصالات سازه‌ای آن درست نیست و نظام مهندسی با اجرای آن مخالف است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی افزود: علاوه بر خطرات زیاد اجرای نماهای رومی و احتمال ریزش آنها در زمان زلزله و سایر مواقع، منابع و معادن طبیعی کشور نیز هدر می‌رود که نیاز است فرهنگ‌سازی لازم در این خصوص صورت گیرد.

حبیبی در خصوص تاب‌آوری ساختمان‌ها گفت: مقررات ملی ساختمان از اواخر دهه ۷۰ مورد توجه جدی بوده و تاکنون خیلی توسعه یافته است.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در مقررات ملی ساختمان، مقاومت‌ خاک‌ است که این مهم در بیشتر نقاط اراک وجود دارد و تاکنون اتفاقاتی که در شهرهای دیگر هنگام تخریب و گودبرداری رخ داده، در اراک صورت نگرفته است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: ضریب زلزله در اراک ۲۵ صدم است که نشانگر خطر نسبی متوسط است و بیشتر شهرهای استان به جز ساوه و زرندیه این وضعیت را دارد، البته در این ۲ شهر نیز مقداری از خطر نسبی بالاتر است.

در پایان این نشست از خبرنگاران فعال در حوزه نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha