واکنش جمهوری آذربایجان به موضعگیری اخیر ارمنستان

تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای به موضعگیری اخیر نخست وزیر ارمنستان درباره ارامنه ساکن در منطقه قره باغ واکنش نشان داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان روز گذشته با اشاره به بروز وضعیت بحران انسانی برای ارامنه ساکن در شهر خانکندی مرکز قره باغ و مناطق اطراف آن اعلام کرد که جمهوری آذربایجان از ارسال محموله کمک های بشردوستانه در مسیر جاده لاچین ـ خانکندی جلوگیری کرده و در حال پاکسازی قومی علیه ساکنان ارمنی منطقه است.

پاشینیان با بیان این که ارمنستان به نوبه خود به برنامه صلح با جمهوری آذربایجان پایبند است، از دولت باکو خواست که با ارامنه ساکن در مرکز قره باغ چارچوب یک ساز و کار بین‌المللی وارد گفت و گوی مستقیم شود و به انسداد گذرگاه لاچین برای تضمین تردد آزاد ارامنه قره باغ به سمت خاک ارمنستان پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری آذرتاج، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در واکنش بار رد این سخنان نخست وزیر ارمنستان، دولت ایروان را متهم کرد که "آذربایجانی‌های ساکن در خاک ارمنستان را پاکسازی قومی کرده است".

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه خود اعلام کرد: اگر ساکنان ارمنی منطقه قره باغ واقعاً به مایحتاج روزانه نیاز داشته باشند، می‌توانند از جاده آغدام - خانکندی با نظارت شرکای بین‌المللی استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، اخیرا گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد و یک کارشناس مستقل شورای حقوق بشر این سازمان اعلام کرده‌اند که ارتش جمهوری آذربایجان کریدور لاچین در مسیر خانکندی مرکز قره باغ به سمت خاک ارمنستان را مسدود کرده و ارامنه ساکن در این منطقه را به محاصره درآورده است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز اعلام کرد که دولت ارمنستان روز ۲۶ ژوئیه تصمیم به ارسال کمک‌های بشردوستانه به قره باغ گرفت اما ۱۹ کامیون حامل بیش از ۳۶۰ تن کمک‌های غذایی و دارویی در یک روستا در نزدیکی گذرگاه لاچین سرگردان ماندند و دولت باکو از ارسال کمک به مرکز قره باغ جلوگیری کرد.

نخست وزیر ارمنستان اظهار کرد که جلوگیری از حرکت کاروان کمک‌های بشردوستانه بیشتر این نگرانی را ایجاد می‌کند که آذربایجان می‌خواهد یک نسل کشی علیه ارامنه قره‌باغ راه بیاندازد.

ارمنستان، روسیه و برخی کشورهای غربی از جمله فرانسه، آمریکا و اتریش از جمهوری آذربایجان خواسته‌اند که علاوه بر بازگشایی مسیر لاچین ـ خانکندی، به محاصره جمعیت ارمنی ساکن قره‌باغ پایان دهد ولی جمهوری آذربایجان تاکنون پاسخ روشنی به این درخواست‌ها نداده و همین امر از جمله موانع جدی مذاکرات صلح بین باکو و ایروان طی ماههای گذشته بوده است.

دولت ارمنستان پیش از این، اقدامات باکو در "ایجاد درگیری در مناطق مرزی، محاصره جمعیت ارمنی مرکز قره باغ و بروز بحران انسانی در پی نامشخص بودن وضعیت مدیریت قره باغ" را عامل اصلی توقف و به بن بست رسیدن مذاکرات صلح بین دو کشور عنوان کرده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha