۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۴:۵۰
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 85197057
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شکاف عمیق میان اعضای اکواس درباره اقدام نظامی در نیجر

تهران-ایرنا-رسانه‌ها از اختلاف نظر در میان اعضای پارلمان اکواس (جامعه اقتصادی غرب آفریقا) درخصوص حمله نظامی به نیجر خبر می‌دهند.

به گزارش ایرنا از شبکه الجزیره قطر، شکاف شدید میان اعضای پارلمان گروه اکواس مانع از توافق بر سر یک تصمیم واحد درباره دخالت نظامی در نیجر شده است.

این تحولات همزمان با آن رخ می‌دهد که نشست فرماندهان ارتش کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) درباره نیجر به تعویق افتاد.

قرار بود روسای ستاد کل ارتش کشورهای عضو اکواس امروز در شهر «اکرا» پایتخت غنا دور هم جمع شوند که این نشست بنا به دلایل فنی برگزار نشد. از سوی دیگر زمان جدیدی نیز برای برگزاری این نشست تعیین نشده است.

نشست اکرا قرار بود در ارتباط با تصمیم روز پنجشنبه سران گروه اکواس (جامعه اقتصادی منطقه غرب آفریقا) مبنی بر ورود نظامی به موضوع نیجر و بازگرداندن «محمد بازوم» رئیس جمهوری برکنار شده این کشور به قدرت برگزار شود.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل اکواس برای بازگرداندن رئیس جمهوری برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران کشورهای عضو اکواس ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکواس پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

بازوم سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهوری نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم‌پیمانان فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha