ساخت نسل جدید تاسیسات جذب مستقیم کربن از هوا

تهران - ایرنا - وزارت انرژی آمریکا کار احداث دو کارخانه از نسل جدید فناوری جذب مستقیم کربن از هوا (DAC) را شروع کرد که با استفاده از انرژی خورشیدی سالانه میلیون‌ها تُن دی اکسید کربن را از اتمسفر جذب و در زیر زمین محبوس می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «ساینس»، وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد که ۱.۲ میلیارد دلار برای احداث دو تاسیسات جذب مستقیم کربن از هوا؛ یکی در تگزاس و دیگری در لویزیانا هزینه خواهد کرد و این تاسیسات سالانه میلیون ها تُن دی اکسید کربن را با استفاده از یک فناوری موسوم به «جذب مستقیم هوا» (DAC) از اتمسفر جذب خواهند کرد. این پروژه که بخشی از تلاش‌ها برای مبارزه با گرم شدن زمین است، مرحله اول از یک بسته سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری است که سال گذشته در «قانون دوحزبی زیرساخت‌ها» اختصاص یافت که اولین مورد حمایتی مهم دولتی در جهان از فناوری نوظهور جذب کربن به شمار می‌رود.

این برنامه در نظر دارد در مدت ۱۰ سال آینده چهار مرکز تاسیسات جذب مستقیم کربن از هوا را ایجاد کند که هر کدام از آنها ظرفیت جذب و ذخیره سازی سالانه یک میلیون تن دی اکسید کربن را خواهد داشت. مقامات وزارت انرژی آمریکا همچنین به مناسبت آغاز اجرای این برنامه، اعتبارات مالی برای ۱۹ کار مطالعاتی مفهومی و مهندسی برای تاسیسات آینده جذب مستقیم کربن اعلام کردند.

«سالی بنسون» زمین شناس در دانشگاه «استنفورد» در این خصوص گفت: این یک سرمایه گذارای شجاعانه در فناوری است که به گمان ما در آینده مورد نیاز خواهد بود اما از سوی دیگر منتقدان این راهبرد هم کم نیستند. «مارک جاکوبسن» دانشمند علوم اتمسفری و از همکاران «بنسون» در دانشگاه استنفورد، این برنامه را یک کار بیهوده و به مثابه دورریختن پول قلمداد می کند.

وی می‌گوید به دلیل اینکه تاسیسات جذب مستقیم کربن (DAC) نیازمند مقادیر زیادی انرژی برای جذب کربن، تصفیه و پمپ کردن آن به زیر زمین برای ذخیره سازی دائمی است، این روش یکی از گرانترین و ناکارآمدترین راه‌ها برای احتباس کربن است.

بنسون خاطرنشان می کند که یک راهبرد آب و هوایی بهتر این است که همین بودجه برای اجرای سریعتر طرح‌های بهره برداری از منابع تجدیدپذیر انرژی هزینه شود تا بتوان زودتر نیروگاه‌هایی با سوخت زغال سنگ و گاز طبیعی را از دور خارج کرد.

ساخت نسل جدید تاسیسات جذب مستقیم کربن از هوا

از سوی دیگر حامیان طرح‌های جذب مستقیم کربن می‌گویند هر چند سالانه بیش از یک تریلیون دلار در جهان در زمینه فناوری های انرژی پاک هزینه می شود اما این برای تحقق هدف های کاهش کربن کافی نخواهد بود.

«هیات بین دولتی تغییرات آب و هوایی» (IPCC) اعلام کرده است که اگر می خواهیم کشورهای جهان شانسی برای محدود کردن گرمایش زمین داشته باشند، لازم است فناوری «جذب مستقیم کربن» و سایر فناوری های موسوم به «انتشار منفی کربن» تا سال ۲۰۳۰ برای احتباس حدود یک میلیارد تن ( یا ۱ گیگا تُن) کربن به کار گرفته شوند.

این درحالی است که در حال حاضر سالانه حدود ۳۸ گیگا تن دی اکسید کربن به علت فعالیت‌های انسان وارد اتمسفر زمین می‌شود و تا امروز ۱۳۰ مورد از تاسیسات جذب مستقیم کربن در جهان در دست احداث است که ساخت ۲۷ مورد از آنها شروع و ۱۸ مورد تکمیل شده است. اما همه اینها تاسیساتی در مقیاس کوچک هستند و مجموع ظرفیت جذب کربن آنها ۱۱ هزار تن در سال است. دو تاسیسات جدید در آمریکا اما در مقیاسی کاملا متفاوت هستند و در آنها از انرژی خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز فن ها استفاده می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha