دیلی تلگراف: توافق اخیر تهران-واشنگتن به افزایش نفوذ ایران منجر خواهد شد

تهران – ایرنا – روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در مقاله‌ای به بهانه توافق اخیر تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان و تحویل دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، نوشت: ایران با ایفای نقش محوری میان روسیه و غرب تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای شده و توافق اخیر به افزایش نفوذ آن منجر خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مقاله‌نویس این روزنامه انگلیسی روز گذشته (۲۲ مرداد) با اشاره به توافق پارسال تحویل زندانیان انگلیسی به لندن در ازای بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی این کشور، مدعی شد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده که در بدو امر از این موضوع رنجید و در فکر آن بود که مسئله زندانیان را در قالب بسته جامع احیای برجام حل و فصل کند، اکنون و با توافق اخیر نشان داد که توافق هسته ای را مُرده می داند.

در ادامه این مقاله آمده است: گرچه ممکن است بایدن از این توافق به خود بالیده و به افزایش محبوبیتش در کارزار رقابت های انتخابات ۲۰۲۴ امیدوار باشد، ولی واقعیت آن است که نه تنها کشورهای خاورمیانه بلکه دشمنان آمریکا در سراسر جهان این توافق را نشانه ضعف واشنگتن می دانند.

به نوشته این رسانه انگلیسی، ایران با ایفای نقش محوری میان روسیه و غرب توانسته به یک قدرت منطقه ای ارتقا یافته و توافق اخیر به افزایش نفوذ آن منجر خواهد شد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ۱۹ مرداد ماه خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تایید و تاکید کرد: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه ‌گری یک کشور ثالث صورت گرفته تا طرفین پنج زندانی مورد نظر را به طور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.

در اجرای این توافق، قرار است ۶ میلیارد دلار وجوه توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و به کشور قطر منتقل شود.

پیشتر ران دیسانتیس نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در پی اعلام آغاز فرایند تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن و آزاد سازی وجوه توقیف شده ایران با عصبانیت از این موضوع گفت: بایدن در برابر ایران تسلیم شده است.

مایک ترنر رئیس جمهوریخواه کمیته اطلاعاتی مجلس آمریکا نیز در گفت و گو با شبکه سی‌بی‌اس ضمن انتقاد از اینکه دولت بایدن کنگره را در جریان جزئیات توافق اخیر با ایران درمورد آزادی زندانیان قرار نداده است، گفت: در حال حاضر از شروط توافق و یا حتی کلیت آن مطلع نشده ایم و نگرانیم که دولت بر خلاف برجام که تحت نظارت کنگره بود، در حال پیگیری یک توافق گسترده و غیر رسمی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha