کانون وکلا قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را به نحو مطلوب اجرا کرد

تهران - ایرنا - نایب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: کانون وکلا قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارها را به نحو مطلوب اجرا کرده است.

به گزارش خبرنگار قضائی ایرنا، محمد شاه محمدی در نشست با خبرنگاران اظهارداشت: قانون تسهیل صدور مجوز برای برخی کسب و کارها اگر چه اشتباه بود اما به نحو احسن اجرا شد و اکنون ظرفیت پذیرش در آزمون وکالت به چهار برابر افزایش یافته است.
وی افزود: موضوعی که اکنون چالش کانون وکلا است، این است که کارآموزان وکالت درخواست دارند که در دوره کارآموزی، آزمون اختبار نداشته باشند و معتقدند همین که در آزمون ورودی وکالت پذیرفته شدند باید پروانه وکالت درجه یک دریافت کنند و نیازی نیست که در دوره کارآموزی آزمون گرفته شود. کارآموز باید مهارت‌های لازم را در دوره کارآموزی فراگیرد؛ بتواند لایحه بنویسد اما اکنون در جلسه آموزشی هنوز بعضی از کارآموزان نمی‌توانند لایحه بنویسند. کارآموزی که آزمون اختبار ندارد، چه انگیزه‌ای می‌تواند برای شرکت در دوره آموزشی داشته باشد.

این وکیل دادگستری یادآور شد: داوطلبانی که در آزمون وکالت شرکت کرده و موفق به دریافت نمره قبولی در این آزمون می‌شوند، باید در یک دوره کارآموزی ۱۸ ماهه شرکت کنند و پس از پایان دوره کارآموزی در آزمون اختبار شرکت کنند.

وی درباره ادغام کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران قوه قضاییه گفت: تا جایی که می‌دانیم و اگر نظرسنجی هم شود، دوستانی که در مرکز مشاوران قوه قضاییه هستند تمایل دارند که در کانون وکلای دادگستری جذب شوند همچنین باید دید برای سیستم قوه قضاییه حتی حاکمیت و مردم کدام به مصلحت است؛ اعتبار آرای دستگاه قضایی این است که یک وکیل مستقل در مراحل دفاع حضور داشته باشد. کانون‌های وکلای دادگستری مستقل هستند و این استقلال به نفع مردم و وکلا است که مرکز مشاوران قوه قضاییه در کانون‌ها ادغام شود.

شاه محمدی درباره تجمیع آزمون وکالت مرکز مشاوران قوه قضاییه و کانون ها نیز گفت: اگر آزمون وکالت تجمیع شود، سطح آزمون وکالت مرکز مشاوران هم ارتقا می‌یابد. کانون وکلا و اتحادیه مایل هستند که متقاضیان مرکز مشاوران در آزمون کانون‌ها شرکت کنند.

وی درباره تفاوت آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز مشاوران قوه قضاییه گفت: مهمترین تفاوت این آزمون‌ها کیفیت آن است و آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری باکیفیت تر و سخت تر است و بسیاری از افرادی که در آزمون کانون وکلای دادگستری شرکت می کنند، در مرکز مشاوران قوه قضاییه شرکت نمی‌کنند و معمولا اگر کسی در دو آزمون وکالت شرکت کند و در این دو آزمون قبول شود، کانون وکلا را انتخاب می‌کند.

یکی دیگر از نواب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره آزمون وکالت ۱۴۰۲ گفت: آزمون برگزار شد و برگزار کننده آن سازمان سنجش بود و باید منتظر ماند تا سازمان سنجش نتایج را اعلام کند؛ اما مطابق رویه گذشته یک ماه تا یک ماه و نیم بعد نتایج اعلام می شود.

سهیل نظری درباره انتقاد داوطلبان به برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ علی رغم تعطیلی کشور به دلیل گرمای هوا، گفت: بسیاری از داوطلبان معتقد بودند که باید آزمون زودتر برگزار شود و به تعویق نیفتد و تاخیر را منافی حقوق خود می‌دانستند. از طرفی هم بعضی از داوطلبان از گرما گلایه داشتند همچنین تغییر و هماهنگی با سازمان سنجش هم برای تغییر زمان برگزاری این آزمون مشکل بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha