دو سالگی خروج آمریکا از افغانستان؛ عبرت ها و خطاها

تهران – ایرنا – پس از خروج غیرمسئولانه اشغالگران آمریکایی از افغانستان در تابستان 2021 بعد از 20 سال حضور ویرانگرانه در این کشور، در دومین سالگرد این رویداد، کارشناسان و سیاستمداران آمریکایی هنوز هم از خطاهای واشنگتن در حمله به افغانستان و درس عبرت هایی که باید از این خطاها گرفته شود، سخن می گویند.

به گزارش چهارشنبه ایرنا، آمریکا دومین سالگرد خروج خود از افغانستان را در سکوت کامل خبری برگزار کرد. در حالی که همه مقامات رسمی و غیر رسمی معترفند خروج دو سال پیش دست کمی از یک افتضاح کامل نداشته است.

به گزارش روزنامه داون پاکستان، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دیروز سه شنبه و بر خلاف اظهارات قبلی مقامات آمریکایی مدعی شد عقب نشینی سربازان کشورش از افغانستان تصمیم درستی بوده است؛ اما واشنگتن دریافته است که هنوز "تعهداتی" به این کشور جنگ زده دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: "تصمیم به عقب نشینی از افغانستان بسیار دشوار بود، اما صحیح بود. " وی ادعا کرد: "با این حال ما همچنان در زمینه حمایت از مردم افغانستان تلاش می کنیم. در خصوص افغانستان ما تعهدات ماندگاری داریم. اینها تغییر نکرده اند. "

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا با تاکید بر لزوم ارائه کمک های بشردوستانه به افغانستان اضافه کرد: "ما با طالبان بسیار صریح بوده ایم ... این که مسیر هر رابطه عادی تر بین طالبان و سایر کشورها مسدود خواهد شد مگر اینکه و تا زمانی که حق و حقوق زنان و دختران، همین طور موارد دیگر، به واقع برآورد شوند. "

جان اف اسپوکو بازرس ویژه ایالات متحده برای افغانستان نیز در آخرین گزارش خود به کنگره آمریکا گفت: "تجربه ایالات متحده در افغانستان همچنان درس های مهم بسیاری را برای سایر درگیری های جهان و همچنین درگیری های آینده ارائه می دهد. "

رایان کراکر یکی از سفرای پیشین آمریکا در افغانستان و پاکستان، طی سخنانی در کنگره گفت آمریکا از خروج فضاحت بارش از افغانستان سه درس گرفت:

"اولین مورد این است که مراقب باشید که وارد کجا می شود و به تبعات آن فکر کنید. مداخلات نظامی عواقبی را به همراه می آورد، ... عواقبی که حتی نمی توانیم تصور کنیم، چه رسد به برنامه ریزی برای آنها. "

وی افزود: درس دوم این بود که عقب نشینی می تواند عواقبی به همان اندازه یک مداخله داشته باشد. ما به سادگی عرصه را به مخالفان خود واگذار می کنیم.

درس سوم، به گفته وی، ضرورت در پیش گرفتن صبر استراتژیک است. کراکر تاکید کرد: عدم در پیش گرفتن صبر استرتژیک در افغانستان از سوی آمریکا ، تبعاتی را در پاکستان بدنبال داشت و باعث ترس متحدان آمریکا در پاکستان شد.

گزارش رسانه ای آمریکایی که روز سه شنبه توسط هیل منتشر شد، شش اشتباه دیگر آمریکایی ها را مشخص کرد. اولین مورد عدم موفقیت بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا در کشتن اسامه بن لادن بود، اگرچه وی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ نه بار در این راستا تلاش ناموفق داشت. دومی عدم موفقیت جورج دبلیو بوش رئیس جمهور دیگر آمریکا در مقابله با مخفیگاه های شبه نظامیان در پاکستان بود.

سومین اشتباه باز هم متعلق به بوش بود که اجازه داد شبه نظامیان یک گروه باهویت خلق کند. خطاهای چهارم و پنجم این بود که اوباما در اوایل سال ۲۰۱۰ ابتدا گفتگو با طالبان را ترک کرد و سپس دوباره بدان وارد شد.

ششمین اشتباه استراتژیک هم تصمیم یک جانبه جو بایدن رئیس جمهور کنونی در سال ۲۰۲۱ برای عقب نشینی و خروج شتابزده از افغانستان بود.

چند روز پیش، زلمی خلیل زاد، مردی که یکی از بازیگران اصلی سناریوی عقب نشینی سربازان آمریکایی از افغانستان بود، پیشنهاد جدیدی برای آرامش افغانستان ارائه داد. فرستاده ویژه سابق ایالات متحده از سیاستمداران افغان، که اکنون در تبعید زندگی می کنند، خواست تا به کشور خود بازگردند، دولت وحدت را بسازند و با طالبان مذاکره کنند.

ظاهرا این پیشنهاد آمریکا با هدف تقویت جامعه افغانستان و ورود به روند سیاسی ارائه شده است. اما وزارت امور خارجه آمریکا بعدا تاکید کرد این پیشنهاد موضع شخصی خلیل زاد بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha