۳۵۰ هزار نفر جذب کلاس‌های سوادآموزی می‌شوند

ارومیه - ایرنا - معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: ۳۵۰ هزار نفر بی‌سواد در کشور برای سال تحصیلی پیش رو جذب کلاس‌های سوادآموزی می‌شوند.

علیرضا عبدی روز چهارشنبه (در حاشیه سی و هفتمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که به صورت وبینار در ارومیه نیز برگزار شد) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جمع بندی نتایج کلاس‌های سواد آموزی در سال ۱۴۰۱ در مراحل پایانی است و تا شهریور وضعیت مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: پارسال ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر آموزش دهنده در کشور در این زمینه فعالیت داشتند و پیش بینی می‌شود که شاید تعدادی امسال به این افراد افزوده شود.

عبدی به آموزش دهنده‌هایی که با این بخش همکاری داشتند، توصیه کرد: مطلوب است در جریان آموزشی کشور همکاری کرده تا در صورت تصویب طرحی برای جذب از این فرصت‌ استفاده کنند چرا که طرح‌ها و قانون‌های مختلفی در حال قانون گذاری است.

وی تاکید کرد: تمامی اخبار مربوط به این حوزه را از مسیر ادارات کل و وزارت آموزش و پرورش و خود سازمان پیگیر باشند چون اخبار دقیق از این منابع منتشر می‌شود.

معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به اینکه در دو سال گذشته که از عمر دولت سیزدهم سپری شده‌ یک درصد از میزان بی‌سوادی کشور کاسته شده است، گفت: این یک فرصت و اتفاقی خوب در کشور است که با کمک آموزش دهنده‌ها و همکاران شهرستانی محقق شده‌ است.

۳۵۰ هزار نفر جذب کلاس‌های سوادآموزی می‌شوند

طرح پالایش جمعیت بی‌سواد کشور در دست اجراست

عبدی با بیان اینکه در آمار و ارقام مربوط به تعداد بی‌سوادان مشکلاتی وجود داشت، اظهار کرد: برای ساماندهی و داشتن بانک اطلاعاتی جامع در زمینه بی‌سوادان طرح پالایش جمعیت بی‌سواد کشور به عنوان یک اقدام الگویی در کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره اینکه سعی می‌شود این موضوع از خود اظهاری به سواد ثبتی برسد، ادامه داد: پالایش اگر به نحو بهینه محقق شود ارقام و اعداد در حوزه باسوادی دوباره نیم درصد افزایش می‌یابد که یک اقدام تاثیرگذار در برنامه ریزی‌های آتی در کشور در این حوزه خواهد بود.

معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اضافه کرد: معتقدیم این طرح باعث اصلاح آمار خواهد شد و در این اقدام همه افرادیکه به نوعی قادر به خواندن و نوشتن هستند احصا و شناسایی خواهند شد.

۳۵۰ هزار نفر جذب کلاس‌های سوادآموزی می‌شوند

طرح شتاب بخشی به بی‌سوادی با رویکرد اجتماعی

عبدی با بیان اینکه در کنار طرح پالایش طرح شتاب بخشی در کشور اجرا می‌شود، یادآور شد: درصددیم تا در این زمینه همه افرادیکه دغدغه مند هستند وارد عرصه همکاری شده و ما را یاری کنند.

معاون وزیر و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به اینکه پراکندگی جغرافیایی موضوعی است که آموزش دهنده‌ها را همواره با دشواری‌هایی مواجه کرده‌ و در همه جای کشور این موضوع صدق می‌کند، افزود: طرح شتاب بخشی به دنبال بهره مندی از ظرفیت‌های همه افراد، دستگاه‌ها و خیرین جامعه است تا بی‌سوادان را شناسایی و وارد چرخه سواد آموزی کند.

عبدی با بیان اینکه این موضوع یک عارضه است و باید علل ان بررسی و آسیب شناسی شود، گفت: تلاش می‌شود که در این طرح با روش‌های اجتماعی ورود کرده و مشکلات موجود حل شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح ۱۵ استان کشو را تحت پوشش قرار می‌دهد، اظهار کرد: این طرح ذیل شورای پشتیبانی سواد آموزی استان به ریاست استاندار اجرا می‌شود و مولفه‌ای برای آن تعریف نمی‌شود و خود مسوولان استانی موارد و مولفه‌هایی مطابق با شرایط بومی و محلی را تعریف خواهند کرد.

۳۵۰ هزار نفر جذب کلاس‌های سوادآموزی می‌شوند

رییس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: در قالب این طرح هر منطقه باید با توجه به وضعیت بومی و منطقه‌ای مشکلات را احصا کرده و مطابق الگوهای منطقه‌ای برنامه ریزی و عمل می‌کند.

عبدی با بیان اینکه همه باید در این زمینه مشارکت داشته باشند و این موضوع نفر به نفر متفاوت خواهد بود، گفت: هر فردی که به صورت داوطلبانه وارد این عرصه شود و تمایل به کار داشته باشد ما به آنها آموزش خواهیم داد.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، درصد باسوادی کشور با توجه به جمعیت هدف ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۷.۱ در سال اخیر است که با اصلاحات جدید یک درصد به آن افزوده شده است.

براساس اظهارات عبدی، میزان باسوادی در جمعیت هدف ۶ سال به بالا ۹۰ درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha