تصمیم گیری درمورد زمان حمله نظامی به نیجر در نشست امروز اکوواس

تهران- ایرنا- یک رسانه روسی از اعلام آمادگی وزیران دفاع کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا(اکوواس) برای دخالت نظامی در نیجر و تعیین تاریخ دقیق آن در پایان نشست امروز خبر داد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری تاس به نقل از یکی از سخنگویان اکوواس اعلام کرد: وزیران دفاع کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا امروز در روز دوم و پایانی نشست خود در «آکرا» پایتخت غنا دیدار کردند تا جدول زمانی دخالت نظامی احتمالی در نیجر برای بازگرداندن «بازوم» به قدرت، در صورت شکست مذاکرات با رهبران کودتا را بررسی کنند.

این رسانه روس با اشاره به تشکیل نیروی نظامی توسط اکوواس، نوشت: همه چیز برای دخالت نظامی در نیجر آماده است.

«محمد بازوم» که در انتخابات سال ۲۰۲۱، رئیس جمهوری نیجر شد روز ۲۶ جولای توسط کودتاگران بازداشت و اکنون به همراه خانواده در محل اقامتش در دفتر ریاست جمهوری محبوس است.

در شرایطی که از سال ۲۰۲۰ تاکنون، سه کشور مالی، بورکینا فاسو و گینه در غرب آفریقا نیز شاهد کودتا بوده اند، «اکوواس» خواهان اقدام علیه کودتاچیان در نیجر است.

اکوواس از سال ۱۹۹۰ سابقه دخالت در برخی درگیری های نظامی منطقه را دارد و در جنگ های داخلی لیبریا و سیرالئون دخالت کرد. انتظار می رود ساحل عاج، بنین و نیجریه برای اعزام نیرو به نیجر در چارچوب اکوواس اقدام کنند.

رهبران کودتای نیجر تهدید کرده اند که بازوم را به اتهام خیانت محاکمه می کنند اما در عین حال اعلام کرده اند که آماده مذاکره با اکوواس هستند.

کشورهای مالی و بورکینا فاسو نیز دخالت در نیجر را جنگ علیه خود اعلام کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha