دردسرهای "من کارت" برای مشهدی‌ها

۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۳
کد خبر: 85203458
دردسرهای "من کارت" برای مشهدی‌ها

مشهد- ایرنا- قطع بودن سامانه شارژ "من کارت" و کمبود پایانه‌های شارژ از فراگیرترین دردسرهایی است که شهروندان مشهدی در طول هفته با آن مواجه هستند و تردد آنها با ناوگان حمل و نقل عمومی را با مشکل و چالش مواجه می‌سازد.

به گزارش ایرنا، بیش از یک دهه از فعال شدن کارت شهروندی "من کارت" در کلانشهر مشهد می‌گذرد و این کارتها با قابلیت شارژ مجدد به دارندگان آنها اجازه می‌دهد هزینه‌های خدمات شهری نظیر استفاده از اتوبوس، پارکینگ، تاکسی و قطار شهری را پرداخت کنند اما استفاده از این کارت در ترددهای حمل و نقل عمومی همچنان چالشهای برای شهروندان دارد.

قطع بودن سامانه شارژ این کارتها از مهمترین دغدغه های شهروندان است، به طوری که در یک هفته ممکن است چند روز قطعی مقطعی سامانه شارژ تکرار شود و این درحالی است که چنانچه برای پرداخت کرایه اتوبوس و مترو از من کارت استفاده نشود، پرداخت به صورت نقدی و همچنین استفاده از بلیت تک سفره حدود ۲ برابر قیمت برای شهروندان آب می خورد.

در کنار سرگردانی مردم در پی قطع سامانه شارژ من کارت، شهروندان باید برای پرداخت نقدی کرایه اتوبوس به جای مبلغ ۱۲ هزار ریال مبلغ ۳۰ هزار ریال و برای بلیت تک نفره مترو نیز به جای مبلغ ۱۲ هزار ریال پرداخت کرایه با من کارت، مبلغ ۲۰ هزار ریال پرداخت کنند، موضوعی که در ۲ هفته اخیر شهروندان مشهدی به صورت مقطعی آن را تجربه کردند.

دردسرهای "من کارت" برای مشهدیها

دغدغه و اعتراض شهروندان

یکی از شهروندان در ایستگاه مترو شریعتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شارژکردن من کارت از دردسرهای چند روزه است و به چند پایانه شارژ مراجعه کرده ام اما همه پیام خطا می‌دهند.

مصطفی رسولی افزود: پایانه های شارژ من کارت نیز در سطح شهر بسیار محدود است و همین تعداد کم نیز اغلب اوقات قطع هستند.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه پایانه شارژ من کارت در ایستگاه باغ ملی در بیشتر مواقع قطع است و شارژ انجام نمی شود.

این شهروند گفت: از سویی با رانندگان اتوبوس نیز هماهنگی صورت نمی گیرد که وقتی سامانه شارژ مشکل دارد از مسافران کرایه ۲ برابری اخذ نکنند چون بدین ترتیب جریمه خطای شهرداری را باید شهروندان پرداخت کنند.

رسولی افزود: یکی دیگر از مشکلات کوچک بودن فونت دستگاه های شارژ "من کارت" است یعنی اندازه فونت گزینه های شارژ روی دستگاه به قدری ریز است که در خوانش آن مشکل وجود دارد.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: حدود ۴۰ دقیقه است که در ایستگاه معطل هستم تا شاید شارژ من کارت فعال شود تا بتوانم از قطار شهری استفاده کنم.

زهرا عرفانی افزود: حتی نیروهای راهنما در ایستگاه هم نمی دانند چرا سامانه شارژ قطع است و این که چه زمانی مشکل رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: تنها راهنمایی که توسط مامور حراست مترو صورت گرفت این بود که از بلیت تک سفره استفاده کنم و این درحالیست که نه تنها نرخ بلیت تک سفره هشت هزار ریال بیشتر از پرداخت کرایه با من کارت است، بلکه سامانه آن نیز اختلال دارد.

او با بیان این که کمبود پایانه های شارژ "من کارت" نیز از دیگر مشکلات است مدعی شد به عنوان نمونه در بلوار شاهد منطقه قاسم آباد در غرب مشهد هیچ پایانه شارژی وجود ندارد.

شهروند دیگری نیز به مشکلات نرم افزار موبایلی "شهر من" اشاره کرد و گفت: یکی امکانات در نظر گرفته شده برای این نرم افزار استفاده از نقشه "شهر من" و دانستن زمان بندی ورود اتوبوس های شرکت واحد است که این زمان بندی دقیق نیست و با مشکلاتی رو به رو است.

مصطفی قطبی افزود: در چند ماه قبل شاهد نمایش حرکت اتوبوس در این نقشه بوده‌ایم ولی اکنون نمایش حرکت هم از نقشه حذف شده است.

وی ادامه داد: در اپلیکیشن "شهر من" به صورت آزمایشی امکان جدیدی در خصوص زمان ورود اتوبوس به ایستگاه تعریف شده است ولی متاسفانه در ایستگاه هایی که تعداد اتوبوس های عبوری از آن زیادتر است نمایش آن به درستی وجود ندارد که لازم است در طراحی و تکمیل این خدمت، نمایش آن بهتر طراحی شود.

بیشتر بخوانید:

اختلال در سامانه "من‌کارت" و سرگردنه‌گیری از شهروندان مشهدی

دردسرهای "من کارت" برای مشهدیها

هزار و ۱۰۰ نقطه شارژ من کارت

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد اما در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک در هزار و ۱۰۰ نقطه شهر امکان شارژ "من کارت " وجود دارد.

به صورت پیوسته گزارش‌ها و شکایات مردمی مبنی بر نبود عامل و ایستگاه شارژ من کارت در مناطق مختلف وجود دارد اما پس از بررسی مشخص می شود در همان منطقه نقطه شارژ وجود داشته اما شهروندان از آن بی اطلاع هستندمهدی بدیع فرخد افزود: شهروندان می‌توانند علاوه بر استفاده از باجه‌های شارژ، دستگاه‌های خودکار شارژ و عوامل شارژ با استفاده از نرم افزار "پی‌پاد" روی گوشی تلفن همراه "من کارت" خود را شارژ کنند.

وی اضافه کرد: در نرم افزار موبایل "شهر من" علاوه بر امکان شارژ من کارت، پراکندگی نقاط شارژ نیز قابل مشاهده است.

وی در خصوص علت قطع شدن سامانه های شارژ من کارت اظهار کرد: قطعی سراسری گزارش نشده است اما گاهی به دلیل وجود مشکل در پردازشهای بانکی، اختلال در شبکه مخابراتی و یا سامانه شارژ ممکن است به صورت موقت و مقطعی امکان شارژ فراهم نباشد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: به صورت پیوسته گزارش ها و شکایات مردمی مبنی بر نبود عامل و ایستگاه شارژ من کارت در مناطق مختلف به دست ما می رسد اما پس از بررسی مشخص می شود در همان منطقه نقطه شارژ وجود داشته اما شهروندان از آن بی اطلاع هستند.

بدیع افزود: هم اینک امکان استفاده از فناوری استفاده از «کیف پول الکترونیک» و «کیو.آر.کد» وجود دارد و زیرساخت‌های مورد نیاز آن فراهم شده از این رو شهروندان می‌توانند در حمل و نقل عمومی از این روش پرداخت هم استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

طرح جنجالی حمل و نقل عمومی رایگان در مشهد بلاتکلیف ماند

دردسرهای "من کارت" برای مشهدیها

اینترنت عامل قطعی هفته گذشته سامانه شارژ "من کارت"

رییس اداره پرداخت الکترونیک و کارت شهروندی سازمان فاوا شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در هفته گذشته ۲ بار و هر مرتبه به مدت ۲ ساعت سامانه شارژ "من کارت"با قطعی مواجه شد.

محمد حداد افزود: این قطعی ارتباطی به شهرداری نداشت و مشکل مربوط به اینترنت بود.

وی تاکید کرد: هیچ نوع اختلال سراسری در سامانه شارژ من کارت گزارش نشده و رخ نداده است.

بیشتر بخوانید:

مسافران اتوبوس فاقد "من کارت" در مشهد سه برابر بیشتر کرایه می پردازند

دردسرهای "من کارت" برای مشهدیها

توزیع ۶ میلیون من کارت در مشهد

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد از توزیع حدود ۶ میلیون من کارت از سال ۸۸ تا کنون در این شهر خبر داد.

طی ۲ ماه اخیر مشکلاتی در تامین من کارت وجود داشت اما هم اینک این مشکلات برطرف و از یک هفته گذشته توزیع من کارت در شهر آغاز شده استبدیع افزود: این درحالی است که جمعیت مشهد سه و نیم میلیون نفر است و تعداد من کارت های فعال در چرخه نیز حدود یک و نیم میلیون فقره است.

وی اضافه کرد: هم اینک "من کارت" با قیمت ۲۰۰ هزار ریال در اختیار شهروندان قرار می گیرد و این درحالی است که قیمت خام "من کارت" به نرخ روز حدود یک میلیون ریال است و به نظر می رسد اگر "من کارت" با قیمت واقعی در اختیار شهروندان قرار گیرد در نگهداری آن دقت بیشتری خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در خصوص مشکل کمبود "من کارت" در بازار نیز گفت: من کارتهای مشهد متفاوت و با کیفیت تر از کارتهای شهروندی سایر شهرهاست، یک قطعه از "من کارت" نیز وارداتی است و در ۲ ماه اخیر مشکلاتی برای تامین آن وجود داشت اما هم اینک این مشکلات برطرف و از یک هفته گذشته توزیع "من کارت" در شهر آغاز شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha