۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۲۳:۰۷
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85204993
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بخشی از عدم تمایل به فرزندآوری ناشی از مسائل فرهنگی است

آستارا- ایرنا- سرپرست فرمانداری آستارا با تاکید بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها برای حمایت از افزایش جمعیت، گفت: بخشی از عدم تمایل به فرزندآوری ناشی از مسائل فرهنگی است که باید با فرهنگ‌سازی در بحث جوانی جمعیت و فرزندآوری تلاش مضاعفی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا شهاب‌زاده یکشنبه در نشست کارگروه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آستارا، اظهار کرد: آیات الهی که خلف وعده ندارد، تاکید کرده که بحث فرزندآوری با فقر در رابطه مستقیم نیست و نگرانی‌ها بابت اشتغال، پول و مسکن در ابتدای تشکیل زندگی برای همه بوده اما با همه کم و کاستی‌ها چرخ زندگی چرخیده است.

وی افزود: این موضوع البته به معنای حمایت نکردن از افراد ناتوان نیست اما سوای مسائل پزشکی و اقتصادی، در بحث فرهنگی نیز مشکل وجود دارد و با وجود تاکیدها در آموزه‌های دینی برای بحث فرزندآوری، همچنان در برخی مسائل اولیه این حوزه مشکل داریم.

سرپرست فرمانداری آستارا بیان کرد: با توجه به جایگاه شهرستان از نظر رشد جمعیت باید تلاش کنیم که این وضعیت تداوم داشته باشد و در کنار آن اگر موانع و مشکلاتی به ویژه در حوزه فرزندآوری داریم، برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: ۲ مانع ممکن است در بحث فرزندآوری داشته باشیم که یکی همین مسائل پزشکی و هزینه‌های جانبی است که از جمله قوانینی که دولت وضع کرده، خانواده‌ها حمایت می‌شوند و مدیران هم موظف هستند پیگیر باشند تا بتوانیم هزینه‌های فرزندآوری و درمان ناباروری‌ها را کاهش دهیم و همچنین بحث سقط غیرقانونی جنین را به نوعی مدیریت کنیم.

شهاب‌زاده عنوان کرد: مساله دیگر فرهنگ‌سازی با توجه به تبلیغات و فضاسازی محیطی از جمله نصب بنر از سوی دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، اداره‌ها و استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و روحانیان برای تبیین موضوع در منبرها است و باید با خلاقیت فرهنگی و به‌ویژه استفاده از ظرفیت کارشناسان دینی این نگرانی‌ها را برای خانواده‌ها برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: این همه شبکه ماهواره‌ای و تلاش رژیم صهیونیستی برای کاهش جمعیت مسلمانان و شیعیان انجام می‌شود و در مقابلش ما در انجام همین کارهای اولیه هم کوتاهی می‌کنیم.

سرپرست فرمانداری آستارا ادامه داد: آن‌سوی ماجرا طبیعی نیست و علیه جمعیت ما کار می‌کنند و دائم تلاش دارند تا بحث فرزندآوری و خانواده کنار گذاشته شود و به جایش ترویج سبک‌های زندگی جدید مانند زندگی با حیوانات را می‌بینیم که نشان می‌دهد همه ما باید بیشتر تلاش کنیم، حواسمان بیشتر جمع باشد و هیچ دستگاهی حق قصور ندارد.

وی تاکید کرد: چنان‌که پیش‌تر دستگاه‌های ملی از جمله نهادهای امنیتی پیش‌بینی‌ کرده‌اند، اگر نتوانیم این چاله جمعیتی را پر کنیم، در آینده دچار مشکل خواهیم شد و متاسفانه گیلان هم یکی از استان‌های پیر کشور است.

شهاب‌زاده گفت: مواردی بحث فقر و در مواردی بحث ترس از فقر به عنوان عامل بازدارنده در بحث فرزندآوری بین خانواده‌ها وجود دارد که بخشی از مساله به بحث تبلیغات فرهنگی برمی‌گردد و باید به این افراد کمک شود.

وی افزود: زنان باردار برای سقط غیرقانونی جنین بع طور معمول به مطب‌های خصوصی و مرکزهای فاقد مجوز مراجعه می‌کنند که باید بازرسی‌ها افزایش یابد و دستگاه‌های امنیتی هم وارد عمل شوند تا بتوانیم جلوی تخلف‌ها را بگیریم.

سرپرست فرمانداری آستارا بیان کرد: گزارشی از وضعیت عملکرد بانک‌های عامل شهرستان در این زمینه باید تهیه و به استان فرستاده شود و بحث ضامن نیز به عنوان یکی از مشکلات متقاضیان وام‌های فرزندآوری منعکس گردد.

مسائل اقتصادی و فرهنگی، مانع اصلی فرزندآوری

امام‌جمعه آستارا در ادامه گفت: خداوند دوبار در قرآن کریم به بحث فرزندآوری و سقط جنین اشاره دارد و تاکید می‌کند که مومنان نگران رزق و روزی‌ فرزندان نباشند و در نتیجه علت اصلی سقط جنین و ترس از فرزندآوری، مسایل اقتصادی مانند فقر است.

حجت‌الاسلام محمدجواد باقری ارومی افزود: اگر بتوانیم مشکلات اقتصادی را برطرف بکنیم، این مساله هم حل می‌شود که البته بحثی کلان و مربوط به سطح کشور است و حتی کشورهای دیگر دنیا هم درگیرش هستند.

وی بیان کرد: هر چقدر هم که نشست و کارگروه تشکیل دهیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم، قرآن کریم در بیش از ۱۴۰۰ سال پیش ریشه مشکل را بیان کرده است؛ اگر این مشکل را حل کنیم، بسیاری از مسائل و مشکلات هم به دنبال آن برطرف خواهد شد.

امام‌جمعه آستارا اضافه کرد: البته نمی‌توانیم آن را بهانه کنیم و بگوییم چون مشکلات اقتصادی داریم، فرزند نیاوریم و یا گناهی مانند سقط جنین مرتکب شویم.

وی عنوان کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد فعالیت‌ها در این زمینه موجب شده است تا در چندین مورد از سقط جنین جلوگیری و فرزندانی سالم در شهرستان آستارا به دنیا بیایند؛ از این رو باید تلاش کنیم با وجود همه مسائل و مشکلات موجود فرهنگ‌سازی شود.

باقری ارومی تاکید کرد: باید هزینه‌ها و سطح توقع‌ها را پایین بیاوریم و جلوی ریخت و پاش‌ها و مراسم‌های غیرضرور که در فضای مجازی امروزه همه می‌بینند را با فرهنگ‌سازی بگیریم.

وی افزود: برای بحث تغییر سبک زندگی که چندین سال است مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد، باید کار کنیم تا هر چند اندک بتوانیم تغییر ایجاد کنیم؛ چنان که اقدام‌ها موجب حفظ چهار نوزاد و در واقع جلوی چهار مورد قتل نفس گرفته شده است که گناهی کبیره و نابخشودنی در قرآن کریم محسوب می‌شود؛ این دستاورد کمی نیست و می‌توان با کارهای فرهنگی اقدام‌های موثرتری در این راستا انجام داد.

آستارا جوان‌ترین شهرستان پیرترین استان کشور

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار آستارا نیز در این نشست گفت: چهار جلسه از ابتدای سال ۱۴۰۲ با ۳۴ مصوبه در حوزه خانواده و جمعیت در شهرستان برگزار شده که بر اساس آخرین آمارها در بحث موالید ۱.۶ درصد، فوتی ۸.۲ درصد، ازدواج ۳.۲ درصد مثبت بوده است.

سخاوت سلیمان‌نژاد افزود: آستارا در بحث طلاق رتبه پنج استان و رشد جمعیت شهرستان ۰.۴۴ درصد است؛ در واقع گیلان پیرترین استان کشور و شهرستان آستارا در رتبه ۱۳ قرار دارد و جزو جوان‌ترین شهرستان این استان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: برهمین اساس در این کارگروه ۲ کمیته فرهنگی و سقط غیرقانونی جنین با محوریت تبلیغات اسلامی و بهداشت و درمان و کمیته ارزیابی هم در فرمانداری تشکیل شده است تا نسبت به بررسی فعالیت اداره‌ها و رصد عملکرد بانک‌های عامل در بحث پرداخت تسهیلات اقدام شود.

بنابر اعلام مناف‌زاده، دبیر کارگروه حمایت خانواده و جوانی جمعیت آستارا تسهیلات پرداختی در پنج ماهه ۱۴۰۲ از سوی بانک‌های عامل شامل ۸۳ مورد وام ازدواج با مبلغ بیش از یک‌هزار میلیارد ریال، ۱۸۵ مورد وام خوداشتغالی با مبلغ بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال، ۴۱۱ فقره وام فرزندآوری با مبلغ بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال و در مجموع یک‌هزار و ۷۹ ۱۰۷۹ فقره با مبلغ بیش از یک‌هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال بوده است.

در این میان بانک ملت با ۱۵۳ فقره، بانک ملی با ۱۰۸ فقره، بانک تجارت با ۱۰۹ فقره و بانک سپه با ۵۸ فقره بیشترین پرداختی را داشتند و کمترین پرداختی مربوط به بانک پارسیان با چهار مورد بوده است؛ همچنین بین اداره‌های مسئول بیشترین فعالیت به ترتیب از سوی بهداشت و درمان، ورزش و جوانان، کمیته امداد و تشکل غیردولتی "رنگین کمان زندگی" انجام شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha