قیمت بنزین تغییر نمی‌کند/اطلاع‌رسانی دولت مردمی باید از جنس مفاهمه باشد

تهران- ایرنا- دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی دولت مردمی باید از جنس مفاهمه باشد و نسبت به اقناع افکار عمومی اقدام کند، گفت: بنابر اعلام وزیر نفت، قرار نیست قیمت بنزین تغییر کند.

به گزارش خبرنگار دولت ایرنا، احسان صالحی روز دوشنبه در سلسله نشست‌های تخصصی هجدهمین جشنواره شهید رجایی با موضوع بررسی دستگاه‌های اجرایی از نظر اطلاع رسانی که با حضور علی نادری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا و محمدحسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازمان امور اداری و استخدامی کشور برگزار شد، اظهار داشت: ارتباطات چهره به چهره جزو برنامه‌های دولت مردمی بوده و وارد سنجه‌ها و ارزیابی‌های ما از دستگاه‌های اجرایی شده است.

وی ادامه داد: میزان ارتباط دستگاه‌ها با گروه‌های مورد احترام جامعه مانند خانواده شهدا و پیشکسوتان، برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت به منظور آشنایی گروه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی که بیشترین گروه‌های مورد هجمه رسانه‌ای هستند و پیشرفت‌های دولت از دیگر سنجه‌های دولت در ارزیابی دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت از دیگر سنجه‌های بررسی دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی از نظر اطلاع رسانی را ایجاد زیرساخت‌های خدمات الکترونیک و میزان پاسخگویی برخط دستگاه‌ها عنوان و اظهار کرد: امسال برای نخستین بار ارزیابی‌ها در پنج مرحله‌ اجرا می شود به این نحو که ابتدا در استان بررسی شده و سپس صحت سنجی داده‌ها و داشتن مابه‌ازای خروجی در برابر ادعاها، ترخیص و امتیاز دهی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

به گفته صالحی، امسال علاوه بر انتخاب دستگاه برتر از نظر اطلاع رسانی در جشنواره شهید رجایی که از رئیس جمهور جایزه خود را دریافت می‌کند در هر استان هم یک دستگاه برتر معرفی می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا میزان رضایت مردم نیز در تشخیص‌های اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی اثرگذار است، گفت: شاخص‌های رضایت سنجی مردم را سازمان اداری و استخدامی لحاظ می‌کند اما در حوزه‌های اطلاع رسانی و ارتباط با مردم، این شورای اطلاع رسانی دولت است که اقدامات صورت گرفته را بررسی خواهد کرد.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت تاکید کرد: اطلاع رسانی به همه بخش‌های دستگاه‌های اجرایی مربوط می‌شود و صرفاً محدود به روابط عمومی هر دستگاه نیست.

وزارت نفت به طور مستقیم با مردم سخن بگوید

در ادامه این نشست دبیر شورای اطلاع رسانی دولت درباره موضوع بنزین و ابهامات مطرح شده در این خصوص گفت: دشمنان برای قیمت بنزین هدف گذاری ویژه‌ای دارند چون کشور یک بار از این موضوع آسیب دیده است.

صالحی افزود: در این زمینه رئیس شورای اطلاع رسانی دولت معتقد است که دچار وارونگی افکار عمومی شده‌ایم به این معنا که افکار عمومی بر اثر اتفاقات سال ۹۸ در مقابل پذیرش اظهارات مسئولان در حوزه بنزین مقاومت دارند.

وی در ادامه این نکته را یادآور شد که افرادی مانند برخی نمایندگان مجلس هم ناخواسته در آتش موضوع بنزین می‌دمند که نمونه اخیر آن اظهار نظر یک نماینده مجلس در این زمینه بود که دو هفته قبل مطرح شد.

صالحی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی دولت مردمی باید از جنس مفاهمه باشد، اظهار داشت: رئیس جمهور بارها بر پاسخگویی شفاف به مردم تاکید داشته است.

دبیر شورای اطلاع رسانی دولت این مثال را مطرح کرد که در موضوع بنزین وزیر نفت باید به پمپ بنزین‌ها برود و به طور مستقیم با مردم صحبت کند اگرچه اکنون به دلیل افزایش مصرف بنزین در این خصوص مشکل داریم اما باید مسئولان وزارت نفت به مردم توضیح بدهند که علت صف‌های پمپ بنزین افزایش مصرف است.

وی یادآورشد: جواد اوجی وزیر نفت هم امروز در جلسه‌ای اعلام کرد که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم.

قیمت بنزین تغییر نمی‌کند/اطلاع‌رسانی دولت مردمی باید از جنس مفاهمه باشد

دستگاه‌های اجرایی به دنبال اقناع افکار عمومی باشند

در ادامه این نشست علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به بیان شاخص های مورد نظر در زمینه اطلاع رسانی دستگاههای اجرایی در جشنواره شهید رجایی پرداخت و اظهار داشت: به فراخور هر دستگاه، نوع فعالیت اطلاع رسانی آن متفاوت است؛ برای نمونه وزارت بهداشت که مخاطب فراوانی دارد و با سلامت آحاد جامعه در ارتباط است، یک نوع فعالیت اطلاع رسانی دارد اما برخی دستگاه‌ها که جامعه هدف مشخصی دارند، نوع اطلاع رسانی آنها متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه اجرایی باید در کنار کار اجرایی پیگیر اقناع افکار عمومی نیز باشند، افزود: علت ضعف اطلاع رسانی در برخی بخش‌های اجرایی این است که بحث پیوست رسانه‌ای را مطرح می‌کنند یعنی قرار است یک طرح اجرا شود و در ادامه آن پیوست رسانه‌ای طراحی شود در حالی که درست آن است که اقناع رسانه‌ای در حین اجرای طرح یا پروژه صورت گیرد.

مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ادامه داد: این ذهنیت مدیر رسانه‌ای باید اصلاح شود که بعد از انجاک یک کار، فعالیت رسانه ای هم انجام شود و شیوه درست آن است که باید در حین اجرا و اقدام پروژه، کار رسانه‌ای انجام شود چرا که این کار باعث می‌شود در طول اجرای پروژه به دلیل مدیریت و فشار افکار عمومی اقدامات دیگر هم اجرا شود.

نادری تصریح کرد: اصلاح ذهنیت مدیران مهم‌ترین کاری است که باید با عنوان شاخص اقناع افکار عمومی در بررسی عملکرد مدیران لحاظ شده تا به تدریج این ذهنیت اصلاح شود.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به موضوع بنزین و اهمیت کار اطلاع رسانی در این زمینه نیز اشاره داشت و یادآور شد: یک بار با مردم در حوزه بنزین کار غیر شفاف انجام شد که این موضوع جبران نمی‌شود مگر با رفتار صادقانه؛ باید به مردم توضیح داده شود که قرار نیست تا ۱۰ سال آینده قیمت بنزین ثابت بماند.

وی اضافه کرد: چرا مردم می‌پذیرند که قیمت آب معدنی به قیمت واقعی برسد؟ برای بنزین هم باید این موضوع پذیرفته شود و شفاف به مردم گفته شود که آیا قرار است این اتفاق بیفتد یا خیر؟ اگر هم قرار نیست افزایش قیمت بنزین داشته باشیم باید صادقانه اعلام شود.

نادری با اشاره به اینکه بهتر است راهبرد خود را در موضوع بنزین تغییر دهیم، گفت: این اصل بدون تغییر نیست که مرتباً گفته شود قیمت بنزین قرار نیست تغییر کند؛ اینکه برای مصرف بنزین سقف گذاشته شد باید ابتدا به مردم توضیح داده می‌شد که این کار به علت افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی مصرف آن بوده است.

وی در ادامه به وضعیت حاکم بر رسانه های کشور نیز گریزی زد و اظهار داشت: در ایران هنوز رسانه به یک صنعت تبدیل نشده است و گردش مالی بزرگی ندارد و به همین دلیل نمی‌تواند نخبگان را جذب کند.

نادری یادآور شد: به دلیل آنکه نگاه ما به ابزار رسانه پسینی است، آن را در عرض سایر مدیریت‌های کشور نمی‌بینیم.

مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: با این حال به نظر می رسد وزن دهی به بخش اطلاع رسانی در ارزیابی دستگاه‌های اجرایی به اصلاح ذهنیت جامعه و مدیران و نیز مقابله با جنگ شناختی رسانه‌های دشمن علیه کشور، کمک می‌کند.

قیمت بنزین تغییر نمی‌کند/اطلاع‌رسانی دولت مردمی باید از جنس مفاهمه باشد

توپخانه دشمن در مورد افزایش قیمت بنزین فعال شده است

در ادامه این نشست محمدحسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره با بیان اینکه به میزانی که زمینه اقناع و اجماع افکار عمومی فراهم شود، شرایط پیشرفت جامعه مهیا خواهد شد، تصریح کرد: ذینفع اصلی پیشرفت جامعه، مردم هستند البته منظور از اقناع، پروپاگاندا یا فریب افکار عمومی نیست بلکه به معنی گفت‌وگو و رسیدن به اجماع است.

وی با اشاره به اینکه نبود گفت‌وگو در جامعه همه چیز را قفل می‌کند، ادامه داد: اطلاع رسانی مانند روغن موتور صنعتی عمل می‌کند که اگر نباشد بعد از مدتی موتور قفل می‌شود، جامعه هم بدون گفت‌وگو و همدلی نمی‌تواند کارآمد باشد و پیشرفت کند.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه جایزه شهید رجایی به رئیس دستگاه اجرایی داده می‌شود که اقدام درستی است، گفت: از آنجایی که همه اجزای هر دستگاه باید در پس ذهن خود توجه به توضیح دادن و اقناع مردم را در دستور کار داشته باشند، لذا دستگاهی که در این زمینه موفق عمل کند می‌تواند جایزه برتر را در اختیار بگیرد.

ساعی در پاسخ به پرسشی درباره بی‌اعتمادی مردم به موضوع بنزین به دلیل اشتباه رفتاری مسئولان دولت سابق اظهار داشت: جامعه ما تحت شدیدترین هجمه‌های رسانه‌ای قرار دارد که این از هجمه‌ای که در رسانه‌های دنیا علیه روسیه در جنگ با اوکراین به راه افتاد هم از شدت بیشتری برخوردار است؛ ولی باید مسیری را طی کنیم تا اعتبارسازی اظهارات مسئولان عملیاتی شود مثلاً عملیات هایی باید اتفاق بیفتد تا به حملات رسانه‌ای دشمن پاسخ داده شود.

وی یادآورشد: نزدیک یک ماه است که توپخانه رسانه‌ای دشمن در موضوع بنزین فعال شده و به مردم در خصوص قیمت بنزین خط می‌دهد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: در حالی که باید این کار پاسخ داده شود که با وجود تبلیغات منفی رسانه‌های دشمن، قیمت بنزین در این یک ماهه گذشته رشد نداشته است.

قیمت بنزین تغییر نمی‌کند/اطلاع‌رسانی دولت مردمی باید از جنس مفاهمه باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha