سازمان ملل: ۲۰۰ عضو سابق دولت و ارتش افغانستان از زمان حکومت طالبان کشته شده اند

تهران- ایرنا - برنامه سازمان ملل متحد در امور افغانستان ( یوناما ) امروز سه شنبه اعلام کرد بیش از ۲۰۰ عضو سابق در ارتش، دولت و دادگستری افغانستان، پس از به قدرت رسیدن طالبان در این کشور باوجود " عفو عمومی دشمنان قدیم"، کشته شده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رویترز، برنامه سازمان ملل متحد در امور افغانستان در گزارشی نوشت دستکم ۲۱۸ قتل فراقانونی و در ارتباط با طالبان از زمان به قدرت رسیدن این گروه در اواسط سال ۲۰۲۱ تا ماه ژوئن سال جاری ثبت شده است.

دستیار برنامه سازمان ملل متحد در امور افغانستان در مصاحبه با خبرنگاران گفت : « در بسیاری موارد، افراد کمی پیش از کشته شدن، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. »

مقامات ارشد طالبان پیش تر از حکم عفو برای مقامات دولتی و اعضای ارتش سابق از سوی رهبر طالبان خبر داده بودند.

وزارت امورخارجه طالبان نیز در پاسخ به برنامه سازمان ملل متحد در امور افغانستان اعلام کرد هیچ گزارشی درباره هیچ پرونده ناسازگار با حکم دریافت نکرده و هر پرونده ای که اتفاق افتاده باشد مورد بررسی و تحقیق قرار خواهد گرفت.

حدود نیمی از مرگ هایی که توسط برنامه سازمان ملل متحد در امور افغانستان گزارش شده در ۴ ماه اول به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان پس از خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی در ماه اوت سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاده است و ۷۰ گزارش دیگر در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است.

به علاوه برنامه سازمان ملل متحد در امور افغانستان با اشاره به نیروهای امنیتی و نظامی دولت پیشین افغانستان افزود : « درباره اکثریت تخطی های انجام شده در این گزارش، اطلاعات محدودی وجود دارد و نقض حقوق بشر که از سوی مقامات طالبان درباره اعضای ارتش و دولت سابق صورت گرفته موضوعی جدی است. »

در مجموع برنامه سازمان ملل متحد در امور افغانستان ۸۰۰ گزارش نقض حقوق بشر شامل دستگیری، ناپدید شدن و شکنجه در رابطه با اعضای دولت و ارتش پیشین افغانستان از سوی طالبان را ثبت کرده است. طالبان تمامی این موارد را رد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha