۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 1052
کد خبر: 85206990
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیانیه جبهه پایداری جنوب تهران در خصوص عوامل اصلی وقوع حادثه خلازیر

شهرری - ایرنا - جبهه پایداری انقلاب اسلامی شورای جنوب تهران در باره وقایع اخیر حادثه خلازیر منطقه ۱۹ بیانیه تحلیلی صادر کرد.

در این بیانیه که روز سه شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفته آمده است: با گذشت قریب به ۱۵ روز از وقوع حادثه غم‌بار فرو ریختن ساختمان‌های نیمه‌ساخته در شهرک احمدیه محله خلازیر شهرداری منطقه ۱۹ تهران، که موجب شهادت و جانباختن تعدادی از شهروندان شد، جا دارد ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدیده، در فضایی به دور از هیجانات و احساسات اولیه، نکاتی در خصوص عوامل وقوع این حادثه مطرح کنیم.

باید بپذیریم که در شرایط اقتصادی سختی که طی سال‌های اخیر برای عموم مردم خصوصاً قشر مستضعف جامعه رقم خورده است، باعث شده تا بخش مهمی از جامعه در تأمین مسکن دچار مشکلات عدیده شوند و از همین رو ضمن کوچ به حاشیه و جنوب شهر همچنان از تهیه یک مسکن عاجز مانده‌اند. فلذا تلاش برای تأمین مسکن ارزان قیمت با کمترین استانداردهای لازم در کنار گسترش پدیده حاشیه‌نشینی در حریم تهران منجر به ایجاد بستری برای سوداگران و ساخت و سازهای غیرمجاز شده است.

این بیانیه می افزاید: ساخت‌وسازهایی که بدون دارا بودن کمترین استانداردهای لازم، در صورت عدم پیشگیری و اقدام به موقع جهت مقابله با ساخت و همچنین تخریب ساختمان‌هایی که متأسفانه در گذشته با چشم‌پوشی از قانون توسط مدیریت شهری صورت پذیرفته، می‌توانند زمینه‌ساز حوادث متعددی در سطح گسترده‌تر از حادثه اخیر خلازیر شود.
جبهه پایداری جنوب تهران نکاتی را در خصوص این حادثه تأسف‌بار و در جهت تنویر افکار عمومی و کمک به مسئولین ذی‌ربط برای پیشگیری و دفع حوادث اینچنینی متذکر می‌شود:
این بیانیه آورده است: اصل تخریب ساختمان‌هایی که به صورت غیرمجاز در زمین‌های به زور تصاحب شده؛ و با چنین بنیان سستی بنا شده کاری صحیح و قابل دفاع و مطابق قانون است و چنین تخریبی می‌بایست صورت می‌گرفت تا جلوی وقوع فاجعه‌ای به مراتب بزرگ‌تر گرفته شود.
در این بیانیه آمده است: قطعاً این ساخت‌وسازهای غیرمجاز که انبوه و قارچ‌گونه انجام شده، در طول یک شب صورت نگرفته است؛ سوال اینجا است که چرا از ابتدا جلوی این ساخت‌وسازهای غیرمجاز گرفته نشده و قوانینی همانند ماده ۱۰۰ و ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری که بستری برای انجام تخلفات متعددی شده، از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی اصلاح نمی‌ شود و هزینه فساد و ساخت‌وسازهای غیرمجاز طوری بالا نمی‌رود تا اساساً انگیزه‌ای برای ساخت‌وساز غیرمجاز توسط افراد سودجو و یا فاسد در داخل یا خارج شهرداری وجود نداشته باشد.

این بیانیه ادامه می دهد: باید توجه داشت که نقص قوانین و محل‌های تعبیه شده در دل قوانین برای دور زدن اصل قانون به نفع عده‌ای که خود را فراتر از قانون می‌پندارند؛ خود بهترین راه فرار و مفرّ قانونی برای پاسخگو نبودن مسئولان در هر حوزه‌ای از حوزه‌های مربوطه را فراهم می‌آورد.
جبهه پایداری انقلاب اسلامی جنوب تهران تاکید دارد: در کنار مطالبه برخورد با متخلفان در حادثه خلازیر، لازم است قوانین مربوطه به گونه‌ای اصلاح شود تا در تمام ساخت‌وسازها و فعالیت‌های عمرانی، کارشناسان سازمان‌ها و نهادهای نظارتی حضور داشته باشند، بر ساخت‌ و سازها نظارت کنند و مانع ساخت‌وسازها و کلنگ خوردن طرح های ناایمن و غیراصولی شود، تا جایی‌که این نظارت‌ها حتی موجب افزایش طول عمر ساختمان‌ها که محل سکنی و آرامش ساکنین آن و به نوعی جزو منابع ملی هستند؛ گردد.

در بیانیه جبهه پایداری جنوب تهران آمده است: همانطور که گفتیم تخریب سازه‌های غیرقانونی و غیرمجاز؛ مطابق قانون، امری صحیح هست که از همان ابتدا باید جلوی وقوع آن‌ها را گرفت؛ لیکن متأسفانه آنچه در حادثه به وقوع پیوسته، محل تأمل و تذکر بوده این است که آنچه از قراین بر می‌آید؛ نحوه تخریب براساس استانداردهای نظام مهندسی صورت نگرفته و کارشناسان نظام مهندسی جهت نظارت بر نحوه و چگونگی تخریب در آنجا حضور نداشته‌اند و دستگاه‌های مسئول و پیشگیری کننده از جمله آتش‌نشانی، اورژانس و کارشناسان مربوطه HSE (مهندسان سلامت و ایمنی) از ابتدا در محل حادثه مستقر نشده بودند تا مقدمات تخریب را آماده و محل را از حضور مردم تخلیه نمایند تا در صورت بروز اتفاق به سرعت وارد عمل شوند.

این بیانیه تاکید می کند: لازم است جهت برخورد با زمین خواری و ساخت‌ وسازهای غیرمجاز و ناایمن، شفاف‌سازی و فرهنگ‌سازی تا زمینه و ذهنیت آحاد مردم جامعه جهت تخریب ساخت‌وسازهای این چنینی، آماده شود تا جایی‌که خود مردم، عامل پیگیری و پشتیبانی در برخورد با متخلفان باشند.
این بیانیه می افزاید: همچنین لازم است متولیان و امانتداران بیت‌المال به ویژه سازمان‌ها و نهادهایی که متولّی زمین‌های متعلّق به بیت‌المال هستند؛ با حساسیّت و قاطعیّت از این زمین‌ها محافظت کرده و اجازه دست‌اندازی مفسدان به این زمین‌ها را ندهند؛ تا جلوی شکل‌گیری تخلّفاتی همانند این تخلّف و فاجعه ناگوار که زمین‌هایی به صورت غیرقانونی تصاحب شده و انگیزه ساخت‌وساز غیرمجاز و غیرقانونی به طمع مال‌اندوزی را در مفسدان ایجاد کرده است؛ گرفته شود.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: جبهه پایداری؛ از مسئولان و نهادهای نظارتی و قضایی؛ خواستار پیگیری قاطعانه جهت مجازات همه مقصران این حادثه اسف‌بار؛ در هر مسئولیت و رده و جایگاهی است؛ به‌گونه‌ای که درس عبرتی برای همه سوداگران و کارکنانی که به هر دلیلی چشم خود را بر تخلف می‌بندند، باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha