یکم شهریور مبارک و خجسته باد. شهریوری که با عشق آغاز شد و ستارهای پرفروغ بر پهنه موسیقی ایران درخشیدن گرفت. شهریوری که خود نمیدانست متولد نخستین روزش، روزی، آنچنان موسیقی ایران را مورد تاثیر و تحول قرار میدهد، که گویی از این باغ پر گل و نغمه صدها پنجره ناگشوده باز میشود. یکم شهریور ۱۳۳۰ فرخنده زادروز حسین علیزاده موسیقیدان جریانساز، نوازنده صاحب سبک تار و سهتار و آهنگساز معاصر، هدیه خلقت به فرهنگ، هنر و موسیقی ایران است.
از علیزاده گفتن و از موسیقیدانی چندوجهی، تاثیرگذار و جریانساز سخن به میان آوردن بسیار مشکل است. سخن گفتن از هنرمندی است که موسیقی ایران با نگاه متفاوت، خلاق و هنرمندانهاش رنگ و بویی دیگر یافت. هنرمندی که آثارش دستمایه اجراها و تنظیمهای متعددی بوده است که هر یک ملاحت و رنگ و بویی خاص داشته است.
حضور ارزشمند، پرثمر و دلگرمکننده او را در شرایطی که هر روز با تعرض و هجمهای بر هنر و هنرمندان واقعی این مرز بوم رقم زده میشود، قدردان بوده و سلامتی و طول عمرش را آرزومندیم.
میتوان آثار علیزاده را در چهار بخش بداههنوازی، گروهنوازی، آثار ارکسترال و موسیقی فیلم دستهبندی کرد. آثاری که پس از تصنیف و اجرا توسط خود او، بارها و بارها با ترکیبات مختلف سازی و ارکستری اجرا شده است. آثاری که در مقطعی تنها برای یک ساز تصنیف شده و همان اثر، بعدها با سازبندی و تنظیمی متفاوت بیان جدید و متفاوتی داشته است.
تمامی این آثار در تقسیمبندیهای متفاوت، اشتراکی غیرقابل انکار دارند. این اشتراک شامل نگاه ویژه به موسیقی، درک هنرمندانه و ارائه خلاقانه این آثار با تکیه بر پشتوانه غنی و عمیق از شناخت موسیقی هنری ایران است. آثاری که در آنها ادبیات حسین علیزاده به لحاظ محتوای موسیقی، تکنیکهای آهنگسازی، سازبندی، جملهبندیهای موسیقی و بیان ویژه او به خوبی مشهود است.
از دیگر خصوصیات بسیار ویژه و منحصر به فرد این آثار، تنوع ریتم و بهرهبرداری خلاقانه از الگوهای ریتمیک و ملودیک ردیف موسیقی ایران است.
به مناسبت زادروز استاد حسین علیزاده، قطعه پیش درآمد دشتی از کتاب ده قطعه برای تار (جلد پنجم) توسط هنرمند جوان محمدجواد محمدشاهی که برای همنوازی تار و قانون برای رسیدن به یک زبان مشترک و استفاده از امکانات صوتی هر دو ساز در نقشهای ملودی و آکومپانیمان تنظیم شده است تا پایان شهریورماه در اسپاتیفای و سایر پلتفرمهای موسیقی تقدیم علاقهمندان خواهد شد.
بافت قطعه صرفا به صورت ملودی و همراهی ملودی نیست. در بعضی از فرازها، هر دو ساز خط ملودی مستقلی را اجرا میکنند که به بافت کنتر پوانتیک نزدیکتر است. در اجرای این قطعه نوازندگی تار برعهده محمدجواد محمدشاهی و نوازندگی قانون برعهده پریا فرهادی بوده است.
این قطعه در استودیو سیا ضبط شده و سیاوش کامکار، میکس و مسترینگ اثر را برعهده داشته است.
نظر شما