آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده تهران نتیجه دیپلماسی متوازن دولت سیزدهم بود

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: نگاه دولت سیزدهم از ابتدا سیاست متوازن، گفت‌وگو با غرب اما در عین حال نگاه به شرق و تقویت روابط با کشورهای همسایه و تقویت دیپلماسی بوده است.

مهدی عزیزی در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص دستاوردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم در دو سال گذشته و تمجید رهبر معظم انقلاب از عملکرد وزارت امور خارجه و دولت سیزدهم، اظهار کرد: دستاوردهای دیپلماتیک کشور به شکلی بوده است که امروز در فضای بعد از تفاهم عربستان و ایران به سر می‌بریم.

وی افزود: تاثیرگذاری در روابط عربی-ایرانی یکی از مهمترین تاثیرات و دستاوردهایی بوده که در دولت سیزدهم به دست آمده است.

کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: نگاه دولت سیزدهم از ابتدا سیاست متوازن، گفت‌وگو با غرب اما در عین حال نگاه به شرق و تقویت روابط با کشورهای همسایه و تقویت دیپلماسی بوده است.

عزیزی یادآور شد: این نکته همواره وجود داشت که از آغاز کار دولت قرار بر این شد که فرایند و مسیر دیپلماتیک، سیاست خارجی در حوزه اقتصادی متمرکز شود یعنی روابط دیپلماتیک ما منجر به توسعه و رشد و شکوفایی اقتصادی و استفاده از فرصت‌های اقتصادی شود.

وی ادامه داد: پیوستن به سازمان شانگهای و تلاش برای گروه بریکس و حضور در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین دستاوردهایی بود که در عرصه دیپلماتیک ایجاد شد.

دولت سیزدهم و شکوفایی فرصت‌ها

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: نزدیکی به این کشورها، بازار و فرصت اقتصادی جدیدی را برای ایران به وجود می‌آورد که استقلال اقتصادی و سیاسی خود را بیش از گذشته حفظ کند و از موضوع ابزار فشار آمریکایی‌ها که تحریم و دلار است رهایی شود.

عزیزی خاطرنشان کرد: به ویژه در گروه بریکس که دلارزدایی را در دستور کار خود قرار داده و تجارت خود را بر همین اساس دنبال می‌کند و این موضوع آمریکایی‌ها را نگران کرده است.

وی یادآور شد: نکته حائز اهمیت بعدی این است که ایران در زمین غرب بازی نکرد و دیپلماسی گفت‌وگو با غربی‌ها و آمریکایی‌ها را براساس منافع خود و بدون پیش شرط ادامه داد.

ثمره دیپلماسی متوازن

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اگرچه آمریکایی‌ها به دنبال فرسایشی کردن روند مذاکرات و گفت‌وگوها بودند اما همچنان تهران نشان داده که اصرار بر صلح و ثبات منطقه و گفت وگو دارد و آنچه که در مورد آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده تهران رخ داد در نتیجه اصرار بر همه دیپلماسی بود.

عزیزی عنوان کرد: در کنار موضوعاتی از جمله دیپلماسی سیاسی، گفت‌وگو با غرب درخصوص مذاکرات هسته‌ای برجام، نگاه به آفریقا و استفاده از ظرفیت‌های شرق و پیوستن به سازمان‌های جهانی، ایران از نقش منطقه‌ای خود در دیپلماسی حمایت از گفتمان مقاومت اسلامی هم کوتاه نیامد و آن را یکی از اولویت‌های خود قرار داد.

وی ادامه داد: بنابراین به نظر می‌رسد، خلاف آنچه که تصور می‌شود که از دستاوردهای دستگاه سیاست خارجی تقلیل و اعتبارزدایی کنند اما جمهوری اسلامی ایران بدون باج دادن، امتیازدهی سیاسی و رفتارهای غیرمتعارف موفقیت بسیار خوبی داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha