رییس مجمع نمایندگان کرمان: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق استان با نگاه جدید عملیاتی شود

کرمان - ایرنا - رییس مجمع نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وضعیت این استان در ناترازی مصرف برق نسبت به سایر استان‌ها بهتر است، گفت: موضوع سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق استان از ضرورت‌هاست و باید این مهم با یک نگاه جدید عملیاتی شود.

به گزارش ایرنا، محمدرضا پورابراهیمی روز پنجشنبه در نشست مجمع نمایندگان کرمان با مجموعه مدیران وزارت نیرو در این استان با اشاره به اینکه وزارت نیرو باید برنامه‌ریزی جامعی برای کاهش ناترازی مصرف برق در دستور کار قرار دهد، افزود: مدیریت حوزه آب و برق کشور در حوزه‌های مختلف با رویکرد و نگاه برنامه‌ریزی شده پیگیری شود.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره پروژه شهرک زنجیره فتو ولتائیک (سامانه تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی) نیازمند حمایت جدی صنعت برق کشور است، تصریح کرد: بیش‌ از۴۰ هزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: این پروژه خورشیدی به تولید سالانه سه هزار مگاوات برق کمک خواهد کرد و اساسا ناترازی در مصرف برق را در یک بازه زمانی جبران خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه خورشیدی بزرگترین پروژه سرمایه‌گذاری انرژی تجدیدپذیر در حوزه خاورمیانه است، اظهارداشت: با حمایت همگان خط اول این پروژه تا ابتدای سال آینده در کرمان به بهره‌برداری برسد.

پورابراهیمی با اشاره به لزوم انجام اقدامات ویژه در حوزه آب، گفت: در حوزه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان و سایر شهرهای شمالی استان تسریع شود.

وی با اشاره به اینکه تغییر فنی پروژه خط انتقال آب خلیج فارس در تسریع این پروژه کمک خواهد کرد، بیان کرد: باید برنامه زمانبندی تسریع انتقال آب به کرمان و شهرهای شمالی این استان سریعتر عملیاتی شود.

رییس مجمع نمایندگان استان کرمان با اشاره به نقش تکلیفی دولت در پرداخت خسارت‌های ناشی از مصرف برق، خاطرنشان کرد: اگر واحدی بر اثر قطع برق دچار مشکل شد، دولت مکلف است خسارت وارده را ادا کند.

وی با اشاره به موضوع اتصال شبکه برق به فولاد شهرستان راور، گفت: با وجود پیگیری‌های متعدد این مهم هنوز عملیاتی نشده البته ابلاغ شروع این کار اخیرا به استان کرمان داده شده است.

برق چاه‌های کشاورزی قطع نشود

رییس مجمع نمایندگان کرمان: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق استان با نگاه جدید عملیاتی شودنماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به مساله قطع برق در مناطق کم برخوردار استان، افزود: قطع برق چاه‌های کشاورزی باید رعایت و نگرانی کشاورزان در این زمینه برطرف شود.

عفت شریعتی با اشاره به موضوع به قطع برق در مجموعه های فولاد زرند ایرانیان و لزوم توجه جلوگیری از آن گفت: اهتمام ویژه ای در زمینه انتقال آب از خلیج فارس صورت گیرد.

مدیران باید به مسائل و مشکلات مردم توجه کنند

رییس مجمع نمایندگان کرمان: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق استان با نگاه جدید عملیاتی شود

نماینده مردم بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه مدیران باید به مسائل مردم توجه کنند، گفت: باید از سرمایه‌گذاران، در مجموعه‌های تابعه وزارت نیرو حمایت بی چون و چرا شود.

شهباز حسن پور با اشاره به کارهای خوبی که در حوزه در برق شمال و جنوب استان کرمان صورت گرفته است، تاکید کرد: چند روزی است که برق مناطق مختلف قطع می‌شود که این اتفاق با شعار وزیر نیرو منافات دارد.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب شهرهای شمالی استان کرمان با استفاده از طرح انتقال آب خلیج فارس، اظهارداشت: طرح جامع برای تامین آب تمامی شهرستان‌های استان در نظر گرفته شود.

نماینده بردسیر و سیرجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بحث استعلامات در حوزه آب منطقه ای شهری و روستایی با تاخیر جواب داده می شود، گفت: برای تنش آبی لاله زار فکر اساسی شود.

وی با اشاره به اینکه آب خلیج فارس به سیرجان آمده اما وارد شهر نشده است، تاکید کرد: موتور متحرکه هر پیشرفتی حوزه زیر ساخت‌های برق و آب است.

رفع مشکل ناترازی مصرف برق با اصلاح الگوی مصرف

رییس مجمع نمایندگان کرمان: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق استان با نگاه جدید عملیاتی شود

نماینده شهرستان‌های کهنوج، فاریاب، رودبارجنوب، منوجان و قلعه گنج نیز در این نشست با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی ناترازی انرژی است که رفع آن نیاز به اصلاح الگوی مصرف دارد، گفت: بیشترین مصرف برق در حوزه برق خانگی است.

منصور شکرالهی با اشاره به اینکه در هدر رفت آب با بحران اساسی روبه رو هستیم، خاطرنشان کرد: در جنوب استان با بحران آب رو به رو هستیم اما باید گفت که تامین آب از خلیج فارس در حال اجراست اما در حوزه تامین آب از دریای عمان در جنوب استان نیاز به پیگیری وجود دارد.

وی بیان کرد: خاموشی برق چاه‌های کشاورزی مشکلات اساسی برای کشاورزان ایجاد کرده و باید در این راستا راهکار ارائه دهیم تا خاموشی‌ها زیاد نشود.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه قطعی برق مردم را دچار بحران کرده است، گفت: در حوزه کشاورزی باید از خاموشی چاه موتورها جلوگیری شود.

مصطفی رضاحسینی بیان کرد: برای حوزه نهضت ملی مسکن در حوزه زیرساخت‌های آب و برق نیاز به تسریع در اقدامات وجود دارد.

ضرورت همکاری آب منطقه‌ای با سرمایه‌گذاران

رییس مجمع نمایندگان کرمان: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق استان با نگاه جدید عملیاتی شود

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست افزود: در حوزه آب منطقه‌ای و انتقال آب بین حوزه‌ای، محبت کنید شفاف با مردم صحبت شود تا تنش ایجاد نشود.

ذبیح الله اعظمی ساردویی با اشاره به روستاهایی دارای تنش آبی شدید در جنوب استان کرمان بیان کرد: سدهای جدیدی در دست مطالعه داریم که باید به صورت علمی و فنی باشند.

وی با اشاره به اینکه بارندگی‌ها پاییز در راه است اما مدیریت سیلاب و رودخانه باید مد نظر باشد، تاکید کرد: انتظار داریم آب منطقه‌ای با سرمایه‌گذاران همکاری کند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: حوزه برق شمال و جنوب، در قسمت برق رسانی به روستاها موفق عمل کرده اما هنوز سرعت کار موافق نظر ما نیست.

اتصال به شبکه آبهای سطحی تنها راه برون رفت از بحران آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه تنها راه برون رفت مشکل آب استان کرمان، اتصال شبکه آب استان به آب های سطحی است، خاطرنشان کرد: اکنون کرمان به آب‌های زیرزمینی وابسته است و برای رفع این وابستگی راهی به جز انتقال آب از دریا را نداریم.

علی رشیدی با تاکید بر اینکه در پنج ماهه اول امسال ۸۶ حلقه چاه آب به شرکت آب فاضلاب اختصاص داده شده است، اظهارداشت: این تعداد حلقه چاه باید طی هشت سال در استان ایجاد می شد نه اینکه در پنج ماه ایجاد شود.

انتقال آب خلیج فارس به شهرستان زرند جزو طرح های اضطراری وزارت نیرو

وی با اشاره به اینکه انتقال آب خلیج فارس به شهرستان زرند جزو طرح های اضطراری وزارت نیرو قرار است، تاکید کرد: آب خلیج فارس به این شهرستان منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان با اشاره به اینکه همه تلاش خود را برای حل مشکلات سرمایه گذاران در چهارچوب قانون انجام داده‌ایم، تاکید کرد: طرح جامع آب استان کرمان برای تمامی شهرستانهای این استان تهیه شده است.

وی تاکید کرد: مطالعات اولیه تامین آب بخش لاله زار انجام شده اما این مهم تامین اعتبار نشده بود که اخیرا قول تامین اعتبار برای مشکلات آب شهرستان بردسیر داده شده است.

اضطراری بودن تامین آب جنوب استان کرمان

رشیدی با تاکید بر اضطراری بودن تامین آب جنوب استان، اظهارداشت: ۲۵ میلیون مترمکعب تخصیص آب از دریای عمان برای جنوب استان کرمان گرفته شده است و باید مدنظر داشت که تنها راه، حل مشکل آب جنوب، دریاست.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان است ، گفت: سرمایه گذار درخواست در اختیار قرار دادن ارانه مدل مالی به خودش را دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان تاکید کرد: غیر از اسفندقه در سایر مناطق جنوب تقریبا هیچ محدودیتی برای همکاری با سرمایه گذاران نداریم.

وی ادامه داد: هنوز ابلاغیه تخصیص آب سد قدرونی(: سد قدرونی راور که عملیات اجرایی آن از سال ۸۷آغاز شده بود، با ساخت بیش از ۵۰درصد آن در دولت های یازدهم و دوازدهم ، پارسال به بهره برداری رسید.) هنوز به ما داده نشده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha