عضویت در بریکس؛ تلاش موفق دولت برای دلار زدایی و پایان هژمونی غرب

تهران_ایرنا_عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دلار زدایی و مقابله با هژمونی غرب دو سیاست جمهوری اسلامی ایران است که گروه بریکس نیز آن را دنبال می‌کند.

محمدرضا دشتی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به عضویت ایران در پیمان بریکس گفت: پیوستن ایران به پیمان‌های همکاری اقتصادی همچون شانگهای و بریکس نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: نکته‌ای که باید درباره عضویت ایران در بریکس به آن توجه کرد، همسویی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با اهداف و چشم‌اندازی است که بریکس برای خود تعریف کرده است.

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش برای دلارزدایی از مبادلات اعضا، رویکرد دیگری‌ست که همسو با سیاست‌های ایران، در بریکس دنبال می‌شودپ؛گفت: این مسیر را جمهوری اسلامی ایران سال‌ها به دلیل تشدید تحریم‌های غرب دنبال می‌کند و سهم دلار را در تجارت خارجی خود به حداقل رسانده است.

وی تاکید کرد: عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای علاوه بر منافع جالبی که برای ایران در حوزه اقتصاد و سیاست دارد، یک فرصت‌سازی و ایجاد حاشیه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: وجود چند کشور در یک مجموعه تعهد نانوشته بین اعضا ایجاد می‌کند که در موضوعات جهانی به خصوص مسائل چالش برانگیز از اعضای یکدیگر دفاع کنند و اجازه ندهند هژمونی غرب استیلا یابد.

دشتی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مزایای پیوستن به بریکس، به‌خصوص برای ایران که مشمول تحریم‌های غرب است، بانک کشورهای بریکس است که «بانک توسعه نوین» نام دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیمی از جمعیت کشورهای جهان و ۴۰ درصد اقتصاد جهان در کشورهای عضو پیمان بریکس است و کشورهای مهمی مثل برزیل هند آفریقای جنوبی و غیره در این پیمان عضویت دارند و عضویت ما در این پیمان می‌تواند گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان را به همراه داشته باشد.

وی افزود: راه اندازی بانک مشترک کشورهای عضو بریکس در دستور کار قرار دارد که این مسئله ی ما بسیار حائز اهمیت است و عملاً با این اقدام ما می‌توانیم تحریم‌های بانکی غرب را خنثی کنیم.

به گزارش ایرنا، سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در آفریقای جنوبی در حال برگزاری است، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور برای شرکت در نشست بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha