گشت ارشاد مدیران؛ گام بلند دولت برای زوال ناکارآمدی

تهران - ایرنا - گشت ارشاد مدیران موضوعی بود که رئیس دولت سیزدهم وعده آن را به مردم داد و اکنون با گذشت دو سال از فعالیت آن و با رصد عملکرد مدیران در سطح کلان و استان‌ها و انجام بازرسی‌های نامحسوس، اجرای آن با پیشرفت ۸۰ درصدی همراه شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، "مدیر و کارمندی که به نام جمهوری اسلامی پشت میز نشسته، شأنی جز نوکری مردم ندارد" این جملات بخشی از سخنرانی آیت الله رئیسی در دور دوم سفر استانی به مقصد خوزستان است. سفرهایی که دور دوم آن به فاصله کوتاه و با رویکرد جدید آغاز شد و آنچه که آن را نسبت به قبل متمایز کرد "ارزیابی عملکرد مدیران استانی است" مدیرانی که ضمن ارائه فرصت به آنها، عملکرد اجرایی آنها زیر ذره بین قرار گرفت.

دولت سیزدهم از ابتدا بدون اهمیت دادن به جوسازی‌ و فارغ از گرایشات سیاسی، شایسته سالاری را در اولویت گزینش مدیران خود قرار داد و همواره با تاکید بر اینکه عملکرد مدیران را مورد ارزیابی قرار خواهد داد، ترمیم کابینه را هم در راستای حسن انجام خدمت رسانی به مردم پیگیری کرد.

عملکرد مدیران استانی زیر ذره بین

ارزیابی عملکرد مدیران همواره دغدغه آیت الله رئیسی بوده و در دوران رقابت های انتخاباتی نیز وعده راه اندازی گشت ارشاد مدیران داده شد و دولت توانست در طی این دوسال آن را عملیاتی کند که طبق گفته بازرس ویژه رئیس‌جمهور این گشت ضمن جلوگیری از فساد، سبب شد گلوگاه های فساد در وزارتخانه ها مسدود شوند.

رئیس جمهور بازخواست مدیران را بدون هیچ ملاحضه ای در دور دوم سفرهای استانی خود به جد پیگیری کرد به گونه ای که بررسی گزارش های مردمی و تعیین تکلیف ادعاهای مطروحه در گزارش ها، ۶۰ درصد به نسبت ابتدای دولت پیشرفت داشته است. همچنین انجام بازرسی های نامحسوس که منجر به نظارت دائمی و غیرمنتظره در دستگاه های اجرایی تحت عنوان مراجعه کننده است با ۵۰ درصد پیشرفت به نسبت ابتدای سال اول فعالیت دولت مواجه بوده است.

رئیس جمهور در اسفند سال ۱۴۰۱، پس از پایان دور اول سفر ها به معاون اول خود دستور داده بود که عملکرد مدیران مورد ارزیابی قرار گیرد، سخنگوی دولت در همین راستا خبر داده بود که رییس جمهور به معاون اول رییس جمهور و وزیر کشور دستور داد عملکرد مدیران ملی و استانی را ارزیابی کنند تا نقاط ضعف، کاستی‌ها و نقاط قوت آشکار شود و در همین راستا و در جریان سفر استانی رئیس جمهور به دو استان بوشهر و خوزستان جمعا ۲۰ تن از مدیران برکنار شدند.

در اجرایی سازی این وعده رئیس جمهور رصد فضای مجازی با اطلاع از آخرین نظرات مردمی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با پیشرفت ۶۰ درصدی مواجه شد و گزارش معتمدین و مطلعین با ایجاد امیدواری و انگیزه در نیروهای جهادی و دوست دار دولت و انقلاب هم در دولت مورد توجه قرار گرفت و با پیشرفت ۸۰ درصدی مواجه شد که در نتیجه این بررسی ها و نظارت‌ها ارزیابی های مدون صورت گرفته رعایت اصول مردم مداری و رضایتمندی مردم در دستگاه های اجرایی با پیشرفت ۸۰ درصدی همراه شد.

از جمله اقدامات انجام شده در خصوص گشت ارشاد مدیران می توان به برکناری رئیس یکی از شعب تامین اجتماعی اشاره داشت، دبیر شورای اطلاع رسانی دراین باره در حساب کاربری خود نوشته بود: "در پی برخی گزارش‌های مردمی و ابراز نارضایتی نسبت به عملکرد یکی از شعب تأمین اجتماعی تهران، تیم بازرسی ویژه دفتر رئیس جمهور در قالب «گشت ارشاد مدیران» به‌صورت سرزده در این شعبه حضور یافت. بازرسان در پایان این بازدید با توجه به میزان نارضایتی‌ها، رئیس شعبه را به‌دلیل ‏ضعف مدیریت و اهمال در انجام تکالیف از مسئولیت برکنار کردند. گشت ارشاد مدیران که گزارش‌های مردمی از نارسایی‌های مدیریتی را در دستور بازرسی قرار می‌دهد مدتهاست مأموریت خود را با دستور ویژه رییس جمهوری آغاز کرده است."

با توجه به اینکه یکی از مطالبات جدی مردمی در سالهای گذشته، نظارت بر عملکرد مدیران تراز اول و برخورد با کم کاری‌های احتمالی بوده، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دقایق اولیه سال ۱۴۰۲ در سخنان نوروی خود نکات مهمی را مطرح کرد و به تعبیری نقشه راه دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ را که براساس بیانات رهبرانقلاب بر مبنای ایجاد تحول بنا شده را برای مردم بازگو کرد. این سخنان به نوعی زمزمه های ایجاد تغییرات در تیم دولت را هم بر سر زبان ها انداخت.

آنچه که خبر ایجاد تحول در کابینه دولت را جدی تر کرده بود این قسمت از سخنان رئیسی بود که گفت: "چک سفید امضا به هیچ مدیری نداده ایم"، جمله ای که تلنگری برای مدیران دولتی محسوب می شود و نشان از اهتمام رئیس دولت مردمی برای رتق و فتق هرچه بهتر امور در مسیر خدمت رسانی به مردم را دارد. رئیسی در این پیام با اشاره به ارزیابی مستمر عملکرد مدیران مطرح کرده است: هیچ‌ کدام از مدیران دولتی چک سفید دریافت نکرده اند که به صورت مستمر در دولت و در دستگاه‌ها حضور داشته باشند، بلکه به صورت مستمر در معرض ارزیابی هستند. اگر ببینم فردی توان یا صلاحیت خدمت جهادی به مردم را ندارد، طبیعی است که با نیروی با انگیزه و متخصص دیگری جابجا ‌شود.

وعده تلاش مضاعف در سال ۱۴۰۲

رئیس جمهور در این پیام به مردم اطمینان داد که در سال جدید تلاش خادمان در دولت برای تحقق وعده‌ها، از جمله "بهبود معیشت مردم"، "فساد ستیزی"، "مهار تورم"، "تقویت تولید" و "افزایش اشتغال"، به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه خواهد بود. سخنان رئیس جمهور نشان داد که نظارت ها در این دولت قرار نیست در سطح استانی باقی بماند و دولت در سطح مدیران اول کشور هم به دنبال پویایی و ایجاد تغییراتی است.

در همین راستا شامگاه روز دوشنبه ۲۱ فرودین امسال سخنگوی دولت از جابه‌جایی‌های مدیریتی در دولت خبر داد و نوشت: حراست از منافع ملی با ارزیابی مستمر مدیران، وعده ‌دولتِ مردم با مردم بود که پیش از این هم دولت به آن عمل کرده و جزء محورهای پیام نوروزی و سخنان رییس جمهور با دولتمردان بود و به‌ منظور استفاده بهتر از ظرفیت مدیران، تحولات و جابه‌جایی‌های مدیریتی در دستور کار دولت است. سخنگوی دولت در این توییت به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

زنگ هشدار برای مدیران ناکار آمد

تصمیم آیت الله رئیسی برای ایجاد تغییر و تحول در کابینه پیام های مثبتی را برای جامعه به ارمغان آورد و نوید از توجه هرچه بیشتر دولت به مشکلات مردم در سال ۱۴۰۲ را داد. این خبر با امید آفرینی که در دل مردم ایجاد کرد، زنگ هشداری هم برای مدیران بود اینکه بدانند در صورت ناکارآمدی با خطر عزل روبه رو خواهند شد. البته آیت الله رییسی در دیدار نوروزی خود با مدیران به آنها گوشزد کرده بود که ارزیابی عملکرد آنها طبق همان وعده ای که در جلسه رای اعتماد در مجلس در جمع نمایندگان در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ مطرح کرده، مستمرا در حال انجام است و اگر ضعف مدیریت و اهمال در انجام تکالیف از فردی سر بزند از مسئولیت برکنار خواهد شد.

نخستین تحول در وزارت آموزش و پرورش

در روزهای نخست سال ۱۴۰۲ شاهد استعفای وزیر آموزش و پرورش بودیم که پس بی تدبیری این وزارتخانه در واریز حقوق اسفندماه معلمان صورت گرفت و باعث نارضایتی و گلایه بسیاری از معلمان شد به طوری که شیرینی و حلاوت رتبه بندی معلمان که پس از بیش از 11 سال اجرایی شده بود را به حاشیه کشاند. پیرو همین اتفاقات رئیس‌جمهور بر ضرورت برخورد جدی با مقصران این امر تاکید کرد که در نهایت یوسف نوری از وزارت آموزش و پرورش خداحافظی کرد. ‌

مسیر خدمت رسانی در دست ترمیم

سخنگوی دولت در جریان نشست خبری خود در فرودین ماه از تغییرات دیگر در کابینه خبر داد که طبق گفته بهادری جهرمی این تغییر و تحولات به مناسبت ارزیابی‌ها و بر اساس شرایط و اولویت‌های موجود و نیاز روز کشور انجام گرفته است. با این تفاسیر دومین تغییر در ابتدای سال ۱۴۰۲ مربوط به سازمان برنامه و بودجه بود و «داوود منظور» رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور که تجربه مدیریتی بسیار موفقی در این سازمان داشتند و به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب شد.

براساس اظهارات سخنگوی دولت، میرکاظمی از اوایل ۱۴۰۱ به واسطه عارضه قلبی که دارد چند مرتبه از رئیس جمهور در خواست کرده که مسئولیت خود را منتقل کند ولی نظر رئیس جمهور این بوده که به دلیل اینکه در اثنای فرایند تصویب بودجه ۱۴۰۲ بودیم این فرایند نهایی شود و پس از آن در این مورد تصمیم گیری شود.

تغییر دیگر در حوزه وزارت جهاد کشاورزی بود که با ارزیابی‌های صورت گرفته رئیس جمهور تصمیم گرفت در این حوزه تغییراتی ایجاد کند و «محمد علی نیکبخت» را به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب کرد.

تغییر چهارم مربوط به حوزه صندوق نوآوری و شکوفایی کشور است که با توجه به اولویت حوزه‌های نوآوری و شکوفایی طبق نظر رئیس جمهور «خیاطیان» با توجه به سوابق و تجارب در حوزه‌های علم و فناوری و حوزه‌های حمایتی در این زمینه به عنوان مدیر عامل صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شدند.

وزیر صمت دیگر گزینه ای بود که جای خود را به عباس علی آبادی داد و تغییر ششم مربوط به حوزه ورزش و جوانان بود که آیت الله رئیسی با قبول استعفای وزیر ورزش و جوانان کیومرث هاشمی را به عنوان سرپرست این وزارت خانه منصوب کرد.

استراحت ممنوع

دولت سیزدهم در شرایطی سکانداری کشور را در دست گرفت، که معیشت مردم دچار تنگنا بود و اقتصاد کشور، بی ثبات ترین روز ها را سپری می‌کرد و دولت سیزدهم با در آغاز کار خود بحران بدهی هایی از دولت قبل مواجه شد که طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق منتشرشده از سوی دولت قبل، توسط این دولت پرداخت می شود. زمام داری امور اجرایی در این شرایط کار آسانی نبود و به همین علت رئیس دولت سیزدهم استراحت را بر مدیران دولت خود ممنوع کرد و تا به امروز با همه این مشکلات توانسته بسیاری از امور را به‌خوبی سامان دهد.

در همین خصوص رئیس جمهور در دومین سال فعالیت دولت در آیین تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم خستگی و نا امیدی ممنوع است، تصریح کرد: دولت سیزدهم به دنبال اجرای افکار و ایده‌های امام راحل از جمله گره گشایی از زندگی مردم است.

تاکید بر کنارگذاشتن مدیران ناکارآمد

دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دوسالی که از عمر فعالیت اش می گذرد، نشان داده برای طی مسیر خدمت رسانی به مردم در نقشه راهی که برای دولت خود ترسیم کرده با کسی بده بستان سیاسی ندارد و هر که نتواند توقعات مردم و رئیس دولت را برآورده کند تعارف و تعللی شامل حالش نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha