سرمایه‌گذاری ۱۰.۸ میلیارد دلاری برزیل برای توسعه ناوگان جنگنده‌های هوایی

تهران- ایرنا- دولت برزیل از عزم خود برای سرمایه‌گذاری ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون رئالی (واحد پول برزیل/ معادل حدود ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) در تحقیق، توسعه و دستیابی به تجهیزات برای نیروهای مسلح این کشور که به معنای ۲ برابر کردن ناوگان هوایی خواهد بود، خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، این سرمایه‌گذاری که به افزایش ۲ برابری ناوگان جنگنده گریپن (Gripen) و تامین مالی پروژه‌های ساخت هواپیماهای بومی امبرائر (Embraer) برای هواپیماهای سوخت‌رسان هوایی منجر خواهد شد، بخشی از برنامه شتاب رشد (Programa de Aceleración del Crecimiento/ PAC) دولت برزیل است که پیشتر توسط لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری این کشور معرفی شد.

برنامه شتاب رشد داسیلوا در ۲ دوره نخست ریاست جمهوری او، از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ نیز اجرایی شد و اکنون نیز به شکل ابتکار عملی جهانی با تمرکز اصلی بر حوزه دفاعی، به اجرا درآمده است.

ابتکار PAC که هدف آن، جمع‌آوری ۳۴۰ میلیارد دلار در سال‌های آینده است، پروژه‌ای ترکیبی است که با بودجه عمومی و سرمایه‌گذاری خصوصی تامین مالی خواهد شد؛ در این راستا، داسیلوا از مقام‌های برزیلی خواست تا «برای فروش این پروژه‌ها» به کشورهای جهان سفر کنند. پروژه‌هایی که بر حوزه‌هایی از جمله زیر ساخت‌ها، آموزش و استخراج نفت متمرکز است.

در بیانیه دولت برزیل آمده است: تجهیز نیروهای مسلح به فناوری پیشرفته، ارتقای توان دفاعی کشور و نظارت بر مرزها از اصول راهبردی PAC جدید است.

دولت برزیل قصد دارد تا سال ۲۰۲۶ میلادی، ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون رئال و پس از این مدت، ۲۵ میلیارد رئال دیگر بدون مدت زمان مشخص سرمایه‌گذاری کند. این طرح تولید و دستیابی به ۳۴ جنگنده F-۳۹ Gripen برای نیروی هوایی برزیل را در نظر گرفته است که ناوگان این کشور را به حدود ۲ برابر افزایش می‌دهد.

خوسه موسیو مونتیرو فیلهو (José Múcio Monteiro Filho) وزیر دفاع این کشور گفت: نوسازی هواپیماهای جنگی یکی از پروژه‌های اصلی هوانوردی برزیل است و از طریق دستیابی به جنگنده‌های گریپن انجام می‌شود.

این افسر ارشد نظامی افزود: این جنگنده پیشرفته‌ترین جنگنده در آمریکای لاتین است و به برزیل اجازه می‌دهد تا توان دفاعی خود را به طور قابل توجهی در آسمان تقویت کند.

خوسه موسیو همچنین به یکی دیگر از برنامه‌های PAC که شامل دستیابی به ۹ هواپیمای C-۳۹۰ Millennium، ساخته شده توسط شرکت هوانوردی برزیل (Embraer) می‌شود، اشاره کرد.

وزیر دفاع برزیل تاکید کرد که هواپیماهای C-۳۹۰ می‌تواند در عملیات کمک‌های بشردوستانه ملی و بین‌المللی مانند پشتیبانی اضطراری و اطفای حریق مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری برزیل در اوایل ماه مه گذشته (اواخر اردیبهشت) خط تولید گریپن (Gripen) که پایگاهی برای صادرات این جنگنده‌بمب‌افکن سوئدی به دیگر کشورهای آمریکای لاتین خواهد بود را افتتاح کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha