۳۲ اثر ملموس و ناملموس در نیکشهر ثبت ملی شد/  ارائه تسهیلات کم بهره به صنعتگران

زاهدان- ایرنا- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر گفت: با اقداماتی که در دولت‌های مختلف در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شده تاکنون۳۲ اثر ملموس و ناملموس در این شهرستان ثبت ملی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امین علیپور در جلسه شورای اداری نیکشهر که روز یکشنبه در چهارمین روز از هفته دولت تحت عنوان "دولت مردم؛ کارآمدی و پیشرفت عادلانه" در سالن جلسات این اداره برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: هفته دولت فرصتی است که مدیران باید به درستی دستاوردها، عملکرد و اقدامات خود را برای مردم تبیین کنند.

وی افزود: از ۷۵ اثر شناسایی شده تاریخی، فرهنگی، طبیعی و صنایع دستی ۳۲ مورد ثبت ملی شده که از این تعداد مجموعه طبیعی روستای گرگان به عنوان اثر ثبتی ملموس و ۳۱ اثر در فهرست آثار ناملموس ثبت شده‌اند.

این مسوول تصریح کرد: ثبت آثار تاریخی این چنینی علاوه بر اینکه منجر به جذب گردشگر و توریسم و توسعه گردشگری فرهنگی می‌شود، شان و جایگاه فرهنگی استان و کشور را در بین سایر کشورها ارتقا می‌دهد.

وی ادامه داد: با ارائه خدماتی که در این سالها در حوزه میراث‌فرهنگی انجام شده اولویت کارها حمایت از صنعتگران و فعالان در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده است.

علیپور ادامه داد: در این زمینه در راستای حمایت از فعالان و صنعتگران میراث‌فرهنگی علاوه بر ارائه تسهیلات کم‌بهره مشاغل خانگی، برگزاری دوره‌های آموزشی و صدور گواهینامه مهارتی نیز در اولویت کارها قرار داشته است.

وی با بیان اینکه صنعتگران و علاقمندان به هنرهای صنایع دستی در این شهرستان در چهار رشته صنایع‌دستی مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: علاقمندان به هنرهای صنایع دستی در رشته های سوزن دوزی، حصیربافی، سکه دوزی و قلاب بافی با الیاف طبیعی آموزش های لازم را فرا گرفته اند و پس از پایان دوره ها گواهینامه های مهارتی اخذ کرده‌اند که در این راستا زمینه اشتغال سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز فراهم شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر گفت: ثبت منظر فرهنگی سفید کوه در بخش بنت در فهرست میراث ملی کشور، برگزاری دومین جشنواره میر کمبر در شهر بنت، ادامه مرمت پروژه قلعه نیکشهر به عنوان یک پروژه مستمر، آموزش تعداد ۷۰۰ هنرآموز زن و مرد در رشته های بومی اولویت دار با هدف تولید و کسب و کار، اعطای تسهیلات به تعداد ۶۲ طرح مستقل و تعداد چهار طرح پشتیبان از طریق بانک های عامل از جمله اقدامات شاخص طی دو سال اخیر به شمار می رود.

گفتنی است بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی، بازدید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، غبار روبی مزار شهدا و تجلیل از کارمندان نمونه از جمله برنامه های در دستور کار طی هفته دولت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha