سامانه بارشی نواحی شمالی آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

تبریز- ایرنا - رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: سامانه بارشی از روز سه شنبه نواحی شمالی استان به ویژه منطقه ارسباران را فرا می‌گیرد.

«محمد امیدفر»، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی، فعالیت این سامانه بارشی تا اواخر روز چهارشنبه در استان ادامه می یابد و موجب افزایش ابر، رگبار باران، غرش آذرخش و وزش باد گاهی به نسبت شدید می شود.

وی اظهار کرد: در چنین وضعیتی، احتمال آبگرفتگی معابر، بارش تگرگ در نواحی مستعد و طغیان رودخانه های فصلی و مسیل ها و اختلال در تردد شهری دور از انتظار نیست.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی، خواستار لغو سفرهای غیرضروری، عدم اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و پرهیز از صعود به مناطق مرتفع و کوهستانی و انجام فعالیت های کوهنوردی، انجام اقدامات پیشگیرانه در مورد مهار آبگرفتگی معابر و خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع شد.

امیدفر، ادامه داد: احتمال رخداد تندبادهای لحظه ای، سقوط و یا پرتاب اجسام، خسارت به سازه های سبک و در نیمه جنوبی استان نفوذ و یا خیزش گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

وی خواستار رعایت فاصله در عبور از کنار ساختمان های در دست ساخت یا نیمه کاره، محکم کردن سازه های سبک و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده شد.

سامانه بارشی نواحی شمالی آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

امیدفر، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته سراب و چاراویماق با دمای ۱۱ درجه و جلفا با دمای ۲۴ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب خنک ترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در خنک ترین زمان به ۲۰ درجه سانتی گراد رسید.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha