گفت وگوی استولتنبرگ و کولبا درباره گام‌های بعدی اوکراین در مسیر پیوستن به ناتو

تهران- ایرنا- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین درباره گام‌های بعدی کی‌یف در مسیر پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به صورت تلفنی گفت وگو کردند.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از رسانه‌های اوکراینی، وزیر خارجه اوکراین در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: من با ینس استولتنبرگ در مورد گام‌های بعدی در مسیر پیوستن اوکراین به ناتو رایزنی کردم.

وی افزود: در این گفت وگوی تلفنی به ویژه برنامه ملی سالانه (اوکراین) و گسترش کامل شورای اوکراین - ناتو مورد بحث قرار گرفت.

کولبا خاطرنشان کرد: در جریان این گفت وگو من همچنین به دبیرکل درباره آمادگی کی‌یف برای طراحی و ساخت اولین مجتمع صنایع دفاعی اوکراین اطلاع دادم.

به گزارش ایرنا، کشورهای عضو سازمان ناتو پیشتر در نشست خود در شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی توافق کردند که در آینده اوکراین یکی از اعضای این سازمان شود ولی از ارائه جدول زمانی برای این الحاق خودداری کردند.

در بیانیه‌ای که در این نشست مورد توافق رهبران قرار گرفت، با تاکید بر اینکه آینده اوکراین در ناتو است، خاطرنشان شده است: ما در موقعیتی خواهیم بود که در صورت توافق متحدان و برآورده شدن شرایط، از اوکراین برای پیوستن به ناتو دعوت کنیم.

بر اساس این بیانیه در حالی که اعضای ناتو هیچ اشاره‌ای به شرایط لازم برای عضویت اوکراین نکردند، اعلام کردند که ناتو به اوکراین کمک خواهد کرد تا قابلیت‌های نظامی و امنیتی خود را بهبود بخشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha